VoIP és IPC a hazai vállalati telefóniában
Kovács Attila, 2006. november 2. 16:00
Az előadó szakmberek szerint a nagyvállalati szektorban már elérkezett a fordulópont. Pár éve még a hagyományos telefónia költések domináltak a vállalatoknál, 2005-ben az IP telefóniára fordított költések már meghaladták a hagyományos TDM/PBX technológiákra költött összegeket. A trend 2006-ban is folytatódik, a hagyományos telefónia költések drasztikusan csökkennek, az IPT beruházások nőnek, és már 25%-75% arány várható az IP telefónia javára. A Synergy Research Group tanulmányának prognózisa szerint 2007-re a nagyvállalati telefóniaköltések 90%-át az IP telefónia teszi majd ki.
Az elmúlt néhány évben az IPC (Internet Protocol Communications) vezető technológiává lépett elő. Kezdetben az IPC megoldásokat bevezető ügyfelek még úttörőnek számítottak. Az iparági elemzők számára is kérdés volt, vajon az IPC elérheti-e valaha, hogy széles körben elterjedt és elismert technológiává váljon? Ma már biztosnak látszik a válasz.
A NextiraOne Magyarország Kft. műszaki igazgatója szerint a legtöbb esetben a felhasználók semmilyen változásról nem számolnak be a telefonos kommunikáció minőségét illetően, a hangtovábbítási szolgáltatások elérhetősége viszont javul az IPC-vel. Bánffy Miklós fontos érvnek tartja azt is, hogy egyes esetekben az IPC bevezetése felére csökkentheti a hagyományos, külön hálózatokból álló infrastruktúrához fűződő költségeket, miközben megkettőzheti a szervezet eredményességét javító termelékenységnövelő előnyöket.
"Az IP telefóniára való átállás gyorsaságát szemléletesen mutatja az a tény, hogy míg a Cisco 3,5 év alatt értékesített 1 millió IP telefont 2001-2004 között, addig ehhez a mennyiséghez ma átlagosan 3-4 hónapra van mindössze szüksége" - mondta Rehus Csaba.
Naponta mintegy 15 000 TDM technológiát használó hagyományos telefont cserélnek Cisco IP telefonra világszerte. A Synergy Research Group felmérése szerint 2006 első negyedévében a Cisco 42%-os részesedéssel piacvezető volt az IP telefonpiacon, a hazánkat is magába foglaló EMEA régióban pedig 40%-os piaci részesedést tudhat magáénak. Az IP telefónia piacát így jól tükrözik a Cisco értékesítési adatai: több mint 38 ezer, aki Cisco IP kommunikációs megoldást használ világszerte. A Fortune 500 vezető cégének több mint 70%-a használ Cisco IP kommunikációs megoldást és több mint 9 millió Cisco IP telefon került eladásra. A nagyvállalati szegmensben a Cisco IP telefónia megrendelések 45% feletti éves növekedést mutattak a 2006-os üzleti év második negyedében.
"Az IP telefónia hazai elterjedtségét fémjelzi, hogy mára már nem csak a Magyarországon működő bankok nagy része használ IP telefont, hanem az államigazgatás, egészségügy, oktatás, valamint az üzleti szektoron belül az ipari vállalatok, értékesítési láncok, szállodák területén is ugrásszerű a növekedés" - fűzte hozzá Rehus Csaba.
Az új technológia bevezetése során a megbízhatóság az egyik legfontosabb kérdés. A szerverek - így a VoIP kiszolgáló (SIP) szerverek, adott esetben IP alapú kapcsolóközpontok, alkalmazás- és fájlkiszolgálók - professzionális színvonalú üzemeltetését költséges lehet házon belül megoldani a cégeknek. Ezért általában érdemes közelebbről is megvizsgálni egy adatközpontok szolgáltatásait. Így Sátor Csaba, aki hozzátette: ahhoz, hogy magas megbízhatósággal működjön a VoIP infrastruktúra, biztosítani kell a szerver(ek) és az egyéb infrastrukturális elemek folyamatos működését és a hálózati kapcsolat zavartalanságát. A több irányból betáplált, szünetmentesen biztosított, hálózati hatásoktól védett áramellátás, az ipari klíma-berendezések által garantált pormentes, állandó hőmérsékletű és páratartalmú légtér, az oltó-gázzal működő tűzvédelmi rendszerek, a redundáns, szélessávú hálózati kapcsolat, a magas fokú vagyonvédelem és az állandó operátori felügyelet biztosítása mind olyan alapkövetelmény, amelynek házon belül kialakított, kisebb géptermek esetében csak magas fajlagos költségek mellett felelhet meg a vállalat. Ilyen esetben jelenthet költséghatékony megoldást, ha a kiszolgáló "otthonról" a hoszting szolgáltatást nyújtó adatközpontba "költözik".
Kérdéseinkre a következő választ kaptuk. A Cisco hazánkban több mint 40%-kal részesedik az IPC eladásokból. A NextiraOne szerint ma már 75-80% között van a közepes és nagyvállalati IP alapú telefonrendszerek (közponok, alközpontok) eladása Magyarországon. Ez a szám 2007-ben 90% lesz.
Az elmúlt néhány évben az IPC (Internet Protocol Communications) vezető technológiává lépett elő. Kezdetben az IPC megoldásokat bevezető ügyfelek még úttörőnek számítottak. Az iparági elemzők számára is kérdés volt, vajon az IPC elérheti-e valaha, hogy széles körben elterjedt és elismert technológiává váljon? Ma már biztosnak látszik a válasz.
A NextiraOne Magyarország Kft. műszaki igazgatója szerint a legtöbb esetben a felhasználók semmilyen változásról nem számolnak be a telefonos kommunikáció minőségét illetően, a hangtovábbítási szolgáltatások elérhetősége viszont javul az IPC-vel. Bánffy Miklós fontos érvnek tartja azt is, hogy egyes esetekben az IPC bevezetése felére csökkentheti a hagyományos, külön hálózatokból álló infrastruktúrához fűződő költségeket, miközben megkettőzheti a szervezet eredményességét javító termelékenységnövelő előnyöket.
"Az IP telefóniára való átállás gyorsaságát szemléletesen mutatja az a tény, hogy míg a Cisco 3,5 év alatt értékesített 1 millió IP telefont 2001-2004 között, addig ehhez a mennyiséghez ma átlagosan 3-4 hónapra van mindössze szüksége" - mondta Rehus Csaba.
Naponta mintegy 15 000 TDM technológiát használó hagyományos telefont cserélnek Cisco IP telefonra világszerte. A Synergy Research Group felmérése szerint 2006 első negyedévében a Cisco 42%-os részesedéssel piacvezető volt az IP telefonpiacon, a hazánkat is magába foglaló EMEA régióban pedig 40%-os piaci részesedést tudhat magáénak. Az IP telefónia piacát így jól tükrözik a Cisco értékesítési adatai: több mint 38 ezer, aki Cisco IP kommunikációs megoldást használ világszerte. A Fortune 500 vezető cégének több mint 70%-a használ Cisco IP kommunikációs megoldást és több mint 9 millió Cisco IP telefon került eladásra. A nagyvállalati szegmensben a Cisco IP telefónia megrendelések 45% feletti éves növekedést mutattak a 2006-os üzleti év második negyedében.
"Az IP telefónia hazai elterjedtségét fémjelzi, hogy mára már nem csak a Magyarországon működő bankok nagy része használ IP telefont, hanem az államigazgatás, egészségügy, oktatás, valamint az üzleti szektoron belül az ipari vállalatok, értékesítési láncok, szállodák területén is ugrásszerű a növekedés" - fűzte hozzá Rehus Csaba.
Az új technológia bevezetése során a megbízhatóság az egyik legfontosabb kérdés. A szerverek - így a VoIP kiszolgáló (SIP) szerverek, adott esetben IP alapú kapcsolóközpontok, alkalmazás- és fájlkiszolgálók - professzionális színvonalú üzemeltetését költséges lehet házon belül megoldani a cégeknek. Ezért általában érdemes közelebbről is megvizsgálni egy adatközpontok szolgáltatásait. Így Sátor Csaba, aki hozzátette: ahhoz, hogy magas megbízhatósággal működjön a VoIP infrastruktúra, biztosítani kell a szerver(ek) és az egyéb infrastrukturális elemek folyamatos működését és a hálózati kapcsolat zavartalanságát. A több irányból betáplált, szünetmentesen biztosított, hálózati hatásoktól védett áramellátás, az ipari klíma-berendezések által garantált pormentes, állandó hőmérsékletű és páratartalmú légtér, az oltó-gázzal működő tűzvédelmi rendszerek, a redundáns, szélessávú hálózati kapcsolat, a magas fokú vagyonvédelem és az állandó operátori felügyelet biztosítása mind olyan alapkövetelmény, amelynek házon belül kialakított, kisebb géptermek esetében csak magas fajlagos költségek mellett felelhet meg a vállalat. Ilyen esetben jelenthet költséghatékony megoldást, ha a kiszolgáló "otthonról" a hoszting szolgáltatást nyújtó adatközpontba "költözik".
Kérdéseinkre a következő választ kaptuk. A Cisco hazánkban több mint 40%-kal részesedik az IPC eladásokból. A NextiraOne szerint ma már 75-80% között van a közepes és nagyvállalati IP alapú telefonrendszerek (közponok, alközpontok) eladása Magyarországon. Ez a szám 2007-ben 90% lesz.
Kapcsolódó cikkek
- Szünetelő internet-szolgáltatás a XI. kerületben és Budaörsön
- Freecall: egy alternatíva az ingyenes telefonálásra!
- Romániában nyitott irodát a NextiraOne
- Cisco IP telefóniát vezetett be a Richter Gedeon
- Ne vegyél telefonközpontot: töltsd le ingyen!
- VoIP Spam-szűrő
- e.fone: internetalapú telefonszolgáltatás kkv-knak
- Synergon-Cisco: újra rendszerintegrátori együttműködésben
- Cisco Broadband Barométer: internet felhasználás terén még nagyok az elmaradásaink
- Kombinált internetcsomagok a T-Online-tól