Romániában is viszonylag lassan terjed a 3G mobilszolgáltatás

MTI Sajtóadatbank, 2006. november 24. 08:33
A legutóbbi 3G mobiltender sok találgatásnak szolgált táptalajul és éles küzdelemben telt el Romániában. A kihirdetett eredményt aztán meg is támadták a versenyben alulmaradt felek és sok kérdés merült fel a nyertesek hálózatbővítő beruházási ígéreteivel kapcsolatban is.
Annak ellenére is, hogy az országban 15,5 millió SIM kártya van használatban, ezeknek mindössze alig három százaléka vesz igénybe 3G szolgáltatást. A brit Vodafone leányvállalata 230 ezer G előfizetővel rendelkezett 2006 szeptember végén, míg a francia Orange helyi érdekeltsége egy korábban tett előrejelzése szerint az év végére 250 ezer EDGE és 3G előfizetővel fog rendelkezni. Az Orange Romania az idei első félévben indította be 3G szolgáltatását, több mint egy évvel a Vodafone után. Jövőre benyújtott ajánlataikban foglaltak értelmében megjelenik 3G szolgáltatásával az októberi tenderkiírás két további nyertese is.

A romániai helyzet nagyjából a nemzetközi állapotokat tükrözi. A Wireless Intelligence piackutató vállalat által készített tanulmány szerint az idén június végén Nyugat- és Kelet-Európában használatban lévő 720 millió mobiltelefonból 38,6 millió vesz igénybe 3G szolgáltatást, ami 5,4 százaléka az összesnek. Június végén világszerte 72 millió felhasználója volt a 3G szolgáltatásoknak a GSM Association adatai szerint, ami pedig alig öt százaléka a közel kétmilliárdos mobil előfizetői számnak. A szervezet előrejelzése szerint az idei év végére a 3G előfizetők száma eléri a 111 milliót. Ezzel szemben a Strategy Analytics úgy látja, hogy az idei év elején elérte a 100 milliót a 3G felhasználók száma világszerte és június végére már 106 milliót jelzett előre.

A két meglévő 3G szolgáltató által végrehajtott és a két további tendernyertes által tervezett hálózatfejlesztési beruházások összege nem ismert. Az Orange az idei második félévre 23 millió eurós beruházást jelentett be 3G hálózatának kiterjesztésére 20 városra az év végéig. Richard Moat, az Orange Romaina ügyvezető igazgatója a bejelentés megtételekor azt is közölte, hogy a szolgáltatási ág a működés megkezdését követő harmadik évben éri el fedezeti pontját. A nemzetközi porondon dollármilliárdokat fordítottak a szolgáltatók licencek megszerzésére és hálózatfejlesztésekre 2-5 éves megtérülési periódus mellett. A Vodafone nem hozta nyilvánosságra sem a 3G hálózatának fejlesztésére fordított összegeket, sem a legutóbb megkezdett szolgáltatása a HSDPA költségeit. Az októberi licencnyerteseknek, a RCS&RDS és Telemobil vállalatoknak licenceik megtartásához legalább 200 millió dollárt kell fektetniük hálózat fejlesztésbe.

Az idén korábban nemzetközi elemző cégek figyelmeztetést tettek közzé a WiMAX technológia által a 3G szolgáltatókra gyakorolt fenyegetésről. Amennyiben a technológia bevezetésre kerül, a 3G szolgáltatás elavul, mielőtt még széles körű használatba került volna, de azt követően, hogy az európai szolgáltatók már 100 milliárd eurót fektettek a szolgáltatási licencek megszerzésébe és további milliárdokat a szükséges infrastruktúra telepítésébe. A mobiltelefon-felhasználók manapság is leginkább az alapfunkciókat veszik igénybe, nevezetesen mindenekelőtt a beszédforgalmazást, ahogy az a mobiltársaságok eredménybeszámolóiból és a bevételek megoszlásából egyértelműen kiderül. A társaságok legnagyobb aggodalma az, hogy a 3G szolgáltatás terjedésének szerény mértéke nem igazolja a technológiába fektetett óriási összegeket.

A szeptember 30-án zár első üzleti félévében a Vodafone bevételének 72 százaléka származott beszédforgalmazó szolgáltatásokból. A Vodafone Romania már 23 városra terjesztette ki 3G szolgáltatását, az Orange szolgáltatása pedig tíz várost fed le. Az Orange bevételének 7,9 százaléka származott nem beszédforgalmazási szolgáltatásokból az idei harmadik negyedévben. Az Orange 2007-ben 3G szolgáltatását kiterjeszti az összes megyei központra és bevezeti a HSDPA szolgáltatást is, amit a Vodafone az idén ősszel indított be. Az Orange 3G népszerűsítési stratégiájának fő csapásiránya a szolgáltatás elérhetővé tétele a feltöltőkártyás ügyfelek számára is.

Szakértők szerint a legnagyobb kihívást a felhasználók számára vonzó 3G tartalomszolgáltatások kifejlesztése jelenti, mivel a jelenlegi legnagyobb szolgáltatáskategóriák, mint a videoműsorszórás, a videotelefon, a zeneszámletöltés és a mobilinternet vagy túl drágák, vagy nem elég praktikusak. Az IDC tanulmánya szerint a szolgáltatás alacsony ütemű elterjedéséhez kezdetben a megfelelő készülékek hiánya is hozzájárult. Az idei harmadik negyedévben azonban a promóciós kampányoknak és a készülékválaszték bővülésének köszönhetően már a korábbinál nagyobb ütemet ért el.
Kulcsszavak: UMTS Románia

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01