Montenegrói leányvállalatok: további fejlemények a vizsgálattal kapcsolatban

forrás Prim Online, 2006. december 22. 09:53
2006. február 13-án a Magyar Telekom vizsgálatot kezdeményezett annak megállapítására, vajon bizonyos szerződések megkötése ellentétes volt-e a társaság szabályzataival, illetve a vonatkozó jogszabályokkal vagy szabályozással. A vizsgálatot a társaság auditbizottságának felügyelete mellett egy vezető nemzetközi ügyvédi iroda végzi egy pénzügyi tanácsadó cég és egy informatikai igazságügyi szakértő cég segítségével. A vizsgálók benyújtották a vizsgálat előzetes jelentését. A társaság nem tudja megítélni, hogy mikorra, illetve milyen végkövetkeztetéssel zárul a vizsgálat.
Először a Magyar Telekom könyvvizsgálói jeleztek kifogást a montenegrói leányvállalatok, a Telekom Crne Gore A.D. (“TCG”) és a Monet d.o.o. (“Monet”) által 2005-ben kötött két tanácsadói szerződés kapcsán. A vizsgálat eredeti köre ezen két szerződés teljes körű vizsgálatát foglalta magában, beleértve minden kapcsolódó dokumentum átvizsgálását és a társaság, a TCG és a Monet munkavállalóival, illetve a szerződésekről tudomással bíró harmadik felek meghallgatását. Emellett a pénzügyi tanácsadó cég mintavételszerűen áttekintette a társaság és annak montenegrói leányvállalatainak számviteli és tranzakciós adatait, amelyek harmadik fél beszállítókkal folytatott összes tranzakció  értékének 72%-át illetve a velük kötött összes szerződések értékének 90%-át képviselték. Ezen mintaadatok vizsgálata során minden rendelkezésre álló támogató háttérdokumentumot is áttekintettek. A vizsgálat korai szakaszában két, a társaság által 2005-ben kötött további tanácsadói szerződés került a vizsgálók látókörébe, és az auditbizottság ezen szerződésekre is kiterjesztette a vizsgálatot. A négy vizsgált szerződés teljes értéke körülbelül 2 milliárd Ft.

A vizsgálat során nyilvánvalóvá vált, hogy a társaság, a TCG és a Monet bizonyos munkavállalói elektronikus dokumentumok megsemmisítésével és megváltoztatásával akadályozták a vizsgálatot. Különösen a vizsgálatot segítő informatikai igazságügyi szakértő cég jutott arra a megállapításra, hogy hét munkavállalóhoz tartozó tíz számítógép merevlemezéről dokumentumokat töröltek, illetve “eltüntető” (wiping) szoftver használatával véglegesen helyreállíthatatlanná tették a törölt dokumentumokat. A vizsgálók megállapították, hogy a törölt elektronikus dokumentumok több, a vizsgált szerződésekhez kapcsolódó dokumentumot tartalmaztak. E törlésre és eltüntetésre irányuló tevékenység azt követően történt, hogy a Magyar Telekom dokumentum megőrzésre szóló felhívást bocsátott ki, kérve ezen szerződésekhez kapcsolódó dokumentumok megőrzését. A dokumentumok szándékos megsemmisítésének eredményeként a vizsgálók nem tudták áttekinteni a vizsgálat szempontjából releváns dokumentumokat.

A független vizsgálók eddig nem szereztek megfelelő bizonyosságot, hogy a négy vizsgált szerződés bármelyikének eredményeként a társaság vagy annak leányvállalatai a szerződések ellenértékeként kifizetett összegekkel arányos szolgáltatást kaptak volna. Nem világos, hogy kik a valós szerződő felek e szerződések alapján, és bizonyos szerződések megfogalmazása nem kellően pontos a Magyar Telekom nyújtandó tényleges szolgáltatások tekintetében. A független vizsgálók nem tudták egyértelműen meghatározni a szerződések célját, így lehetséges, hogy ezek nem megfelelő célból köttettek. Az eddigi megállapítások alapján a társaság könyvvizsgálójának aggályai kellően megalapozottak voltak.

A Magyar Telekom 2005. évi gyorsjelentése a szerződések közül kettőt - 1,12 milliárd Ft összegű kifizetést – aktivált költségként tartalmazott. A vizsgálat időközi megállapításai alapján a társaság most a négy szerződés kapcsán a teljes 2 milliárd Ft-os kifizetést költségként számolta el az “egyéb működési költségek - nettó” soron. Ezzel arányos mértékű hatás mutatkozik többek között az adóban, a kisebbségi részesedésben, valamint az eredményben a társaság 2005. évi gyorsjelentésének megfelelő részeiben közzétett adatokhoz képest.

A vizsgálat következményeként a Magyar Telekom több munkavállalót is felmentett a munkavégzés alól, akik időközben megszüntették munkaviszonyukat. A munkavégzés alól felmentett munkavállalók között voltak a társaság stratégiai területének tagjai, valamint a TCG egyik vezetője. A korábban közzétetteknek megfelelően a TCG igazgatósági tagjait szintén leváltották.

A vizsgálat során a vizsgálatot végzők egy másik leányvállalatnál számos olyan szerződést is beazonosítottak, amelyek további vizsgálatot tehetnek szükségessé.

A vizsgálat felszínre hozott bizonyos hiányosságokat a Magyar Telekom belső kontrolljainak és folyamatainak kialakítását és működtetését illetően. Ennek megfelelően a társaság bizonyos, a belső kontrollok, valamint a megfelelőségi és irányítási modell javítását célzó helyesbítő intézkedéseket hagyott jóvá, amelyek megvalósítása jelenleg is tart.

Ahogy azt a Magyar Telekom a korábbi közzétételekben jelezte, a vizsgálat miatt a társaság 2005. évi pénzügyi jelentéseinek véglegesítése késést szenvedett, és ennek következtében a társaság és bizonyos leányvállalatai elmulasztottak és a jövőben is elmulaszthatnak bizonyos, az amerikai, a magyar vagy más vonatkozó jogszabály és rendelkezés által az auditált éves jelentések elkészítésére és benyújtására, valamint az éves közgyűlés megtartására vonatkozóan előírt határidőket. A mai napig a társaságra 12 millió Ft bírságot róttak ki az említett késedelem miatt. A Magyar Telekom tájékoztatta a vizsgálatról a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, valamint az Egyesült Államok értékpapír- és tőzsdefelügyeletét és igazságügyi minisztériumát, és kapcsolatban áll a fenti hatóságokkal a vizsgálat állását illetően, valamint a fenti hatóságok kérdéseit megválaszolja.
Kulcsszavak: Magyar Telekom

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG

Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.

2024. november 22. 18:14

Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat

Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.

2024. november 22. 14:58

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36