GPS alapú, elektronikus útdíjfizetési megoldás Magyarországon
forrás Prim Online, 2007. február 27. 13:02
„A demonstrációs szakaszon bemutatjuk, hogy milyen kényelmes az akadály nélküli, ún. free-flow típusú útdíjrendszer használata. A díjak automatikusan, a járművek megállítása és sebességkorlátozása nélkül kerülnek megállapításra” – közölte Heike Ballhaus, a Satellic értékesítési igazgatója a mai balatonkenesei rendezvényen, ahol a díjbeszedési technikát a gyakorlatban bemutatták. „Ez a rendszer nem igényel út menti infrastruktúrát, így díjadatgyűjtő hidakat, fizetőkapukat sem. Ezért az itt bemutatott díjfizetési technológia ideális megoldás Magyarország számára” – hangsúlyozta Ablonczy Balázs, a T-Systems üzletágvezető-helyettese.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. A szakasz bizonyos elemeit a bemutató példájában díjkötelessé tették, így a speciálisan a bemutató céljaira kialakított járművel virtuálisan fizetni kell az úthasználatért. Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni. Vagyis az elv: aki többet utazik, többet is fizet. Emellett az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően. Ennek következtében a korszerű díjfizetési technológia, jövőbe mutató platformként szolgálhat az intelligens forgalomirányító rendszerek számára.
A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák Németországban is, a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, és kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat az OBU mobilkommunikáció segítségével egy adatközpontba juttatja el. A használók innen kapják meg rendszeresen számlájukat. Nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználatidíj-rendszerek együttműködési lehetőségét. Jól mutatja az OBU „tanulékonyságát”, hogy milyen rövid idő alatt lehetett a demonstrációt megvalósítani a gyakorlatban, hiszen ez mindössze két hetet vett igénybe. Bebizonyosodott, hogy Magyarországon is rövid időn belül bevezethető a műholddal támogatott úthasználatidíj-rendszer.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. A szakasz bizonyos elemeit a bemutató példájában díjkötelessé tették, így a speciálisan a bemutató céljaira kialakított járművel virtuálisan fizetni kell az úthasználatért. Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni. Vagyis az elv: aki többet utazik, többet is fizet. Emellett az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően. Ennek következtében a korszerű díjfizetési technológia, jövőbe mutató platformként szolgálhat az intelligens forgalomirányító rendszerek számára.
A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák Németországban is, a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, és kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat az OBU mobilkommunikáció segítségével egy adatközpontba juttatja el. A használók innen kapják meg rendszeresen számlájukat. Nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználatidíj-rendszerek együttműködési lehetőségét. Jól mutatja az OBU „tanulékonyságát”, hogy milyen rövid idő alatt lehetett a demonstrációt megvalósítani a gyakorlatban, hiszen ez mindössze két hetet vett igénybe. Bebizonyosodott, hogy Magyarországon is rövid időn belül bevezethető a műholddal támogatott úthasználatidíj-rendszer.
Kapcsolódó cikkek
- Autós merevlemezek extrém körülményekhez
- 1 millió bázisállomás az Ericssontól
- Nem menekülhetsz! - 100%-os RFID kontrol
- Veszélyben az európai GPS
- T-Systems: 100 új munkahely Debrecenben
- Kétségek a Galileo finanszírozása körül
- GPS motorosoknak
- Megzavarta a GPS rendszereket a decemberi napkitörés
- Nyilvános meghallgatás a 2008-ban lejáró GSM-koncessziók miatt
- T-Systems után Beta Systems
Cikkgyűjtő
További fontos híreink
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
2024. szeptember 29. 15:24