Nyitva áll-e a magyar távközlési piac új szereplők előtt?
Magyarország a maga 10,1 millió lakosával és 88,9 milliárd eurós bruttó hazai termékével a nagyobb kelet-európai piacok közé tartozik. A rendszerváltoztatás során a magyar távközlési piac fokozatos liberalizáción esett át, és a Magyar Telekomot (korábban Magyar Távközlési Vállalat, Matáv) privatizálták. A liberalizáció számos olyan nemzetközi befektetőt vonzott, mint például a Deutsche Telekomot, a Telenort, a Vodafone-t, a Tele Danmarkot vagy a UPC-t, amelyek jelentős összegeket fektettek be a magyar távközlési infrastruktúrába. Mégis, a magyar távközlési piac az ország 2004. májusi EU-csatlakozásáig kevésbé volt nyitott, és csak az azóta eltelt három évben vált dinamikusabbá. Mára a penetráció aránya és a szolgáltatási színvonal elérte a nyugat-európait, és a magyar háztartások jövedelműknek már 3,8 százalékát költik távközlési
szolgáltatásokra.
A verseny azonban alapvetően még mindig csak 3-4 jelentősebb szereplő között zajlik a különböző piaci szegmensekben. Közülük a legnagyobb szolgáltató, a Magyar Telekom 79 százalékos részesedést ért el a vezetékes, 44 százalékosat a mobil-, 19 százalékosat a kábel- és 43 százalékosat az internetszektorban.
A jövőben azonban a verseny intenzívebbé fog válni, amint ezt a goetzpartners és a Consolidus közös tanulmányukban megállapították. A vezetékes piac szűkülni fog, a mobilpiac lassan telítődik, a szélessávú internetszolgáltatások növekedési potenciálja pedig a számítógépek elterjedtségének hiánya miatt korlátozott. Ebben a helyzetben a magyarországi piaci szereplők a növekedési potenciál új tényezőit keresik (mobiltévé, WiMAX, UMTS), amelyek különösen az új internet- és mobiltechnológiák eredményeképpen keletkeznek.
- Az új mobiltechnológiák jelentős hatást fognak gyakorolni a mostani piacstruktúrákra. 2002 és 2005 között a penetráció a vezetékes piacon 10 százalékponttal 87 százalékra csökkent. Az új technológiák, mint az UMTS, az EDGE és a WiMAX, jelentősen ki fogják élezni a versenyt, miután új üzleti modelleket kínálnak a mobilpiacon mind a már bent lévő, mind az új belépő piaci szereplőknek - állítja Armin Raffalski, a goetzpartners vezetési tanácsadók egyik tagja. A mostani piacstruktúrákat olyan szereplők alakítják, mint a Skype, illetve olyan új üzleti modellek, mint a Triple Play, amelyet a már a piacon lévő szereplők, mint a UPC vagy a Magyar Telekom is kínálnak. A Magyar Telekom, a magyar távközlési piac jelenleg kiemelt szereplője beolvasztotta mobilüzletágát az anyacégbe, és most egyazon forrásból kínálja vezetékes, mobil- és
internetszolgáltatásait.
- Ez a szerkezetátalakítás a kifejezetten ügyfélközpontú megközelítés egyik példája, ellentétben az eddigi technológiaközpontú megközelítéssel - mondja Zsoldos Zoltán, a Consolidus ügyvezető igazgatója.
Habár a feltörekvő piac változásai alapvetően lehetőségeket adnak új szereplőknek is, a goetzpartners és a Consolidus úgy gondolja, hogy a mostani piacstruktúra még inkább meg fog szilárdulni. Ezáltal új szereplők csak úgy tudnak belépni a piacra, ha a magyar távközlési hatóság lehetővé teszi új üzleti modellek alkalmazását, vagy valamelyik bent lévő nemzetközi szereplő kilép a piacról (mint például a Swisscom, amely eladta tulajdonrészét az Antenna Hungáriában).
- Mintegy 150 alkalmazottjával és müncheni, düsseldorfi, frankfurti, londoni, párizsi, madridi, illetve prágai irodáival, valamint budapesti, moszkvai, bangalori és mumbai együttműködő partnereivel a goetzpartners Európa egyik vezető független tanácsadó cége. A goetzpartners a társasági pénzügyek (goetzpartners Corporate Finance), a vezetési tanácsadás (goetzpartners management Consultants) és az interim menedzsment (goetzpartners Interim Managers) területén, egy helyen nyújtott alapos szaktudásával egyesíti a mély, funkcionális szaktudást az egyedi piaci megközelítéssel. A goetzpartners innovatív tanácsadói megközelítést és az ügyfelekkel közösen, sikeresen megvalósított, személyre szabott megoldásokat jelent.
- A Consolidus Üzleti Tanácsadó Kft. egy magyar vezetési tanácsadó cég, amely vállalati pénzügyi és vezetési tanácsadói szolgáltatásokat nyújt. Tanácsadói szolgáltatásai számos területre kiterjednek, de főleg a stratégiaalkotásra és a stratégiai átvilágításra, a vállalatátalakításra és szervezetfejlesztésre, a költségoptimalizálásra, a beszerzésfejlesztésre és az ingatlanüzemeltetés optimalizálására koncentrál.
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.