GPS-alapú forgalomirányítást tervez a BKV
A BKV tervei szerint - ha a pénzügyi források rendelkezésre állnak - 2010-re kiépülhet Budapesten a műholdas helymeghatározáson (GPS) alapuló forgalomirányítás - mondta Szijártó Lajos, a BKV forgalomirányítási főosztályának osztályvezetője csütörtökön.
Az osztályvezető emlékeztetett rá: jelenleg a fővárosban két forgalomirányítási rendszer működik. Az egyikbe - a Diszpécseri Irányító Rendszerbe (DIR) - a BKV 1.300 felszíni járműve van bekapcsolva. Ez a rendszer csak korlátozottan alkalmas a forgalomirányításra, mivel csak a végállomásokon képes a járművek helyzetének meghatározására és a diszpécser csak akkor tudhatja, hogy zavar van a vonalon, ha felhívja a járművezetőt.
Ennél korszerűbb az Automatikus Vonali Megfigyelő rendszer (AVM), amely rádiós adatátvitelen alapul. A főváros több pontján - a rendszerbe bekapcsolt 70 vonalon - úgynevezett "markerek" vannak telepítve, ezek folyamatosan sugározzák a jelüket. Amikor a jármű "veszi" ezeket a jeleket, továbbítja őket a központba. A két marker közötti úton a járműbe szerelt útjeladó adja meg a rendszernek a jármű becsült helyzetét.
A forgalomirányítást a diszpécserek végzik, egy diszpécser átlagosan 9-10 vonalat követ nyomon, összesen 60-70 jármű felett rendelkezik. A jármű által küldött jeleket a számítógépes rendszer feldolgozza és összeveti a menetrenddel. Így amikor a diszpécser előtt megjelenik a jármű helyzete a monitoron, különböző színekkel jelzik, ha a jármű siet, késik vagy ha "időben van". A diszpécser ez alapján utasítja a járművezetőket.
Az AVM-rendszerben félpercenként frissülnek az adatok, vagyis nincs valós idejű helymeghatározás. További probléma, hogy a rendszerek elavultak és nem lehet őket bővíteni.
Ezért a BKV műholdas helymeghatározáson alapuló forgalomirányító rendszer kiépítését tervezi, mivel nyolcmilliárd forintos pályázati támogatást nyert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél. Jelenleg a részletes megvalósíthatósági tanulmány készül.
A program kísérleti projektjét a 86-os busz vonalán valósították meg. A vonal 16 járművébe építettek GPS-t, amely folyamatosan valósidejű információkat szolgáltat a diszpécsernek a jármű helyzetéről.
A járművek pontos helyének meghatározása lehetővé tette a megállóhelyi utastájékoztatás korszerűsítését is: a 86-os busz négy megállójában kaphatnak az utasok - a jármű mindenkori forgalmi helyzetéből számított - információt arról, mikor érkezik a megállóba a busz.
A 86-os buszon kialakított rendszer tartalmazza az úgynevezett "zöld út" kérés lehetőségét is. Szijártó Lajos emlékeztetett rá: lényeges menetidő-csökkenést lehet elérni azzal, ha a járművet egy adott csomópontba érve nem piros lámpa fogadja, hanem zöld. A "zöld út" kérésekor a jármű a csomóponthoz közeledve jelzi érkezését, erre külön "buszprogram" indul, a jármű menetrendhez viszonyított függvényében. Vagyis, ha késésben van, a lámpa zöldre vált. A rendszer beüzemelése folyik.
Mint az osztályvezető elmondta, a GPS-alapú egységes forgalomirányítással lehetővé válik a BKV szolgáltatási színvonalának javítása, a járművek egyenletes közlekedése, a diszpécser pedig gyorsabban tud beavatkozni a rendszerbe egy forgalmi zavarnál. Megvalósulhat a jármű pontos helyzetének ismeretében a dinamikus utastájékoztatás. Az adminisztráció automatizálásával és a diszpécserek számának csökkentésével jelentős költségmegtakarítást lehet elérni.
Fogyasztói elektronika ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Mesterséges intelligenciával felszerelt mosodai megoldásokat mutatott be az LG
Az LG Electronics (LG) a Frankfurtban megrendezett Texcare nemzetközi kereskedelmi mosodai és textilápolási kiállításon mutatta be PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsaládját. Az energiahatékonyságot előtérbe helyező új termékcsaládban számos nagy kapacitású megoldás, például 30 kg kapacitású mosó- és szárítógépek és egy 25 kg-os maximális mosási és 16 kg-os szárítási kapacitású hőszivattyús mosó-szárítógép is helyet kapott. A PROFESSIONAL LAUNDRY termékcsalád bevezetésével az LG célja, hogy mind Európában, mind pedig világszerte megerősítse pozícióját a kereskedelmi ruhatisztítási megoldások piacán.