Önszabályozó ajánlás a hűségszerződésekről

forrás Prim Online, 2007. október 8. 20:42

A hűségszerződések átlátható, a fogyasztók érdekeit szem előtt tartó, tisztességes és egységes feltételeinek alkalmazása érdekében önszabályozó ajánlást fogadtak el a legnagyobb hazai vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület javaslatai alapján, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács keretében kidolgozott irányelvek teljes körűen igyekeznek rendezni a hűségszerződésekkel kapcsolatosan az utóbbi időben felvetődött kérdéseket. Az ajánlást aláíró szolgáltatók vállalták, hogy amennyiben jelenlegi szerződési gyakorlatuk ettől eltérő, akkor a továbbiakban a fogyasztók számára kedvezőbb és ellenőrizhetőbb feltételeknek megfelelően járnak el.

Az előfizetői szerződéseknél, kedvezményekért cserébe alkalmazott, jellemzően egy-két éves időtartamú hűségvállalások gyakorlatával kapcsolatos fogyasztói észrevételek, panaszok alapján a legnagyobb hazai kábeles, vezetékes és mobiltávközlési szolgáltatók olyan részletes önkorlátozó szabályrendszert dolgoztak ki, amely az összes vitatott kérdést rendezve a fogyasztók érdekeit fokozottabban figyelembe vevő, egységes feltételeket teremt. A Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban együttműködő szolgáltatók az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület előfizetői észrevételekre épülő javaslatai alapján, a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak a témához kapcsolódó határozatait és javaslatait is figyelembe véve dolgozták ki a hűségvállalásokra vonatkozó ajánlást. A szolgáltatók meggyőződése szerint a hűségnyilatkozatos rendszer a hírközlési verseny természetes velejárója, amely tisztességes és átlátható feltételek mellett a fogyasztók érdekeit is szolgálja, és a kedvezmények révén az új technológiák és minőségi szolgáltatások gyors, széleskörű elterjedését, az információs társadalom kiteljesedését segíti.

Az ajánlás aláírói vállalták, hogy hűségnyilatkozat csak a szerződő felek dokumentált, egybehangzó akaratával léphet hatályba, és nem lehet kényszerítő jellegű, így az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel. A listaár és a kedvezményes ár különbözete illetve az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér mértéke sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű. A hűségidőszak lejáratáról a szolgáltatók időben értesítik az előfizetőket, akik hozzájárulása nélkül, automatikusan a hűségnyilatkozat nem hosszabbodhat meg és nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Ugyanakkor az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk sem szűnhet meg váratlanul. Legalább 15 nappal előre történik az értesítés, ha a hűségidőszak lejárta után nyújtott szolgáltatás ára vagy más fontos jellemzője az előfizető számára hátrányosan módosul. A hűségnyilatkozatok és a kötbér feltételeit és számítási módszertanát, illetve mértékét a szerződő szolgáltató egyértelmű és átlátható módon határozza meg a hűségnyilatkozatban, és a honlapján is közzéteszi.

Az önszabályozó ajánlást aláíró szolgáltatók vállalták, hogy amennyiben jelenlegi szerződéskötési gyakorlatuk ettől eltér, úgy 60 napon belül módosítják azt és a továbbiakban az egységesen elfogadott feltételeknek megfelelően járnak el. Az ajánláshoz a többi hírközlési szolgáltató is csatlakozhat, ha aláírja a dokumentumot a Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsnál.

Az ajánlás kidolgozásában részt vett és azt aláírta a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTSDatanet Távközlési Kft., az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt.

 

Kulcsszavak: jog hírközlés mobilszolg

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01