LG.Philips: nyereség veszteség helyett
A tavalyi veszteségek után gyorsan javít a holland-dél-koreai laposképernyő-gyártó vegyes vállalat, az LG.Philips: a harmadik negyedévről 524 milliárd vonos (406,4 millió euró) adózott eredményt jelentett. Ez 13 hónapon belül a legtöbb, több mint kétszer jobb a második negyedévi 228 milliárdnál, és főleg sokkal jobb a tavalyi harmadik negyedévi, 321 milliárdos veszteségnél.
A folyadékkristályos képernyők (LCD) második számú gyártója a világon, az LG.Philips emelte árait, növelte szállításait és csökkentette költségeit. Áprilisban ugyanis megkezdte új lengyelországi gyárában a folyadékkristályos televízió-képernyők sorozatgyártását. A Wroclaw közelében lévő kobierzycei üzemben gyártott képernyők a holland Philips magyarországi és a japán Matsushita csehországi televíziógyárába kerülnek összeszerelésre. A lengyelországi üzem az LG. Philips második tengeren túli üzeme, amit azzal a céllal hoztak létre, hogy növeljék részesedésüket a lapos televíziók gyorsan növekvő piacán Európában.
Az LG.Philips bevétele a harmadik negyedévben 3,953 billió von (3,07 milliárd euró) volt, 43 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A cégnél a mostani utolsó negyedévben a világpiaci árak valamelyes csökkenésére számítanak. Az elemzők ennek ellenére szép jövőt jósolnak a cégnek jövőre is, mert a világ gyártói, a korábban elképzelt túlkínálatra tekintettel, az utóbbi három évben általában lassították beruházásaikat. Tavaly valóban nagy kínálati többlet alakult ki, jövőre viszont már szűk keresztmetszet lehetséges. A felzárkózó piacok kereslete gyorsan nő - nem utolsó sorban a jövő évi olimpia miatt, amelyet Pekingben rendeznek -, és a plazmaképernyők gyártói mindinkább átállnak az 50 hüvelykes vagy nagyobb képernyőkre, ami növeli az LCD-k keresletét a népszerű 40 hüvelykes kategóriában. Az LG.Philips jövőre mindenesetre 3 billió vont szán beruházásra az idei egybillió helyett - ezért is az elemzők újabb bőségre és csökkenő árakra számítanak 2009-ben.
A tavalyi utolsó negyedben az LG.Philips már a harmadik negyedéve volt veszteséges, mert a kereslet ugyan akkor már jobb a vártnál, de a Samsunggal vívott verseny miatt csökkentek az árak, és nőttek a költségek. Erre tekintettel a holland Philips 2005. decemberben 32,9 százalékra csökkentette részesedését 38 százalékról az LG.Philipsben, mert a Philipsnél is úgy vélték, hogy a lapos képernyők gyártásában mind nagyobb fölös kapacitások ígérkeznek világszerte, a várható kereslet pedig elmarad a versengő cégek óriási beruházásai mögött.
Noha a Philips félelmei nem teljesen igazolódtak, várható, hogy ez év végéig 19,9 százalékra csökkenti részesedését az LG.Philipsben, mindenekelőtt azért, mert most viszont jó árra számíthat a részvényekért.