A Galileo rendszer várhatóan 2013-ban indul
Várhatóan 2013-ban működésbe lép az Európai Unió által finanszírozott, az amerikai GPS-nél fejlettebb műholdas helymeghatározó rendszer, a Galileo, a projekt költségvetése 3,4 milliárd euró - mondta Barsiné Pataky Etelka (Fidesz) európai parlamenti képviselő hétfőn sajtótájékoztatón, Budapesten.
A képviselő kifejtette, hogy az uniós projekt első számú megvalósítója az Európai Ürügynökség (ESA), a kivitelezést 5-6 egységbe szervezik közbeszerzési eljárások keretében. A 3,4 milliárd eurós összeget többek között az EU versenyképességének javítását célzó pénzekből, illetve a 2007-ben fel nem használt, és a tagállamoknak eredetileg visszautalásra szánt összegből fedezik.
Solymosi János a Magyar Űrkutatási Tanács tagja rámutatott: Magyarország tapasztalata az űrkutatásban (elsősorban a fedélzeti energiaellátás és a szoftverek terén) 35 éves múltra tekint vissza, a magyar szakemberek tudása felveszi a versenyt a világ más országaiban dolgozó kutatókéval és mérnökökével. Hozzátette: Magyarország nem tagja az ESA-nak, így az "űripari szabadpiacon" adja el szellemi termékeit. Példaként az Indiai Űrkutatási Ügynökség jövőre induló holdszondáját, illetve az Indonéz Űrkutatási Hivatal "Cunami" monitorozó állomását említette, amelyek létrehozásában magyar mérnökök is közreműködtek. Hozzátette ugyanakkor, hogy az ESA-n kívüli tagállamoknak is van lehetősége becsatlakozni a Galileo projektbe. A szakember úgy fogalmazott, hogy "Magyarország az űrkutatás elit klubjába tartozik". Kijelentette, hogy a magyar kormánynak lépéseket kéne tennie az ESA tagság érdekében, amelynek ára megegyezik "500 méter autópálya építésének költségével".
A Galileo rendszer 30 műholdból és 2-3 földi irányító központból áll majd, egy műhold már "pályára állt", egy fellövés előtt áll. A rendszer teszteléséhez 4 műholdra van szükség, a próbaidőszak után a további 26 műholdat 3 egymással párhuzamosan futó tender keretében "állítják pályára" - magyarázta a szakember.
A jelenleg is bárki által megvásárolható 5-10 méteres pontossággal működő készülékek várhatóan 1 méteres pontossággal működnek majd az egymással kompatibilis Galileo és a GPS rendszereknek köszönhetően. Barsiné Pataki Etelka hangsúlyozta, hogy jelentős áttörés várható majd az autópálya díjfizetés terén, ugyanis az egymáshoz közel futó, párhuzamos utak esetében is meg lehet határozni, hogy a gépkocsi hol halad.
Kapcsolódó cikkek
- EU: Folytatják a Galileo kiépítését
- Toshiba merevlemez autókba
- Mindenkit befogadó digitális társadalmat sürget az Európai Bizottság
- Google mobiltérkép GPS helyett
- A távközlés szabályozására vonatkozó uniós jogi keret reformjáról tárgyaltak Brüsszelben
- Európaiak "stabiltelefon" nélkül
- Pozitívan hatnak a infokommunikációs beruházások a GDP-re
- Az Apple társalapítója az NHH-konferencián
- Kóka János az uniós távközlési reformról egyeztetett
- Viviane Reding Budapesten
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.