Kiállítás a <19 Szabadfogású Számítógép verseny díjnyertes munkáiból
A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ ötödik alkalommal hirdette meg a <19 Szabadfogású Számítógép Versenyt, amelyre idén is több száz számítógéppel készített pályaművet küldtek be a 19 év alatti fiatalok. Lehetett nyerni videóval, weblappal, grafikával, zenével, programmal és játékkal is, érkezett Mikulásos videó, rajongói honlap, zenei remekmű és még sok minden más. A 18 díjnyertes pályamunka egy kiállítás keretében 2007. december 7-16-ig tekinthető meg Budapesten a Centrális Galériában.
A <19 Szabadfogású Számítógép versenyen idén sem kategóriákban folyt a harc, hiszen fő szempont újra a kreativitás, az érdekes, egyéni gondolatok felvetése és az újszerű megoldások megtalálása volt. A több száz pályamű közül a zsűri díjazott például művészeti alkotásokat (zene, kép, videó), amelyek új technikai eszközök alkalmazását új gondolatok közlésére használták; weboldalakat, melyek közösségek összetartására alkalmas játékra hívtak; kreatív, gyakorlatias elgondolásokat, melyek megkönnyítik a mindennapi életet és szellemes játékokat.
A humor, az ötletesség és az eredetiség, ami a fiatalokat jellemzi most sem kérdőjelezhető meg, erről tanúskodnak a Centrális Galériában kiállított pályamunkák. (Budapest V. Arany János u. 32.) A 2007-es kiállítás olyan, a 19 év alatti korosztály által készített pályamunkákat mutat be és népszerűsít, amelyek elkészítése során a fiatal alkotók nemcsak a formális számítástechnikai ismereteikre építettek, hanem tudásukat innovatív módon használták fel, újszerű, újító, kreatív gondolkodásról, látásmódról, megfontolásokról tanúskodnak. A díjnyertes pályaművek ötletesen berendezett térben, hordozható számítógépeken kerülnek bemutatásra vagy - pl. animációk - kivetítésre, illetve interaktív módon ki is próbálhatók, tesztelhetők (pl. játékok, weboldalak).
„A kiállítás célja, hogy tovább erősítse a fiatalok kreatív hozzáállását a számítógép használathoz, valamint bemutassa a nagyközönség számára a 19 év alatti korosztály egyedi gondolkodásában és tehetségük gyakorlati megvalósításában rejlő lehetőségeket.”- nyilatkozta Peternák Miklós a C3 Alapítvány igazgatója.
Idén is több száz pályaművet értékelhetett tehát a zsűri, az előző évekhez képest pedig még nagyobb számban neveztek lányok (30%), hogy próbára tegyék fantáziájukat, kreativitásukat, és tudásukat. A pályaművek többsége az idei évben is vidékről érkezett (77%), de a határon túlról is sokan pályáztak, így például Romániából, Szerbiából és Szlovákiából.
Az informatikus szakemberekből és művészekből álló zsűrinek nehéz feladata volt a díjazottak kiválasztásakor, hiszen rendkívül sok színvonalas pályamű érkezett. A fődíj az [Origo] által felajánlott 1.200.000 Ft értékű ösztöndíj volt, amelyet két versenyzőnek megosztva ítélt oda a zsűri.
Az egyik fődíjas Glázer Ádám (16, Győr), a R.U.B.E. című háromdimenziós animációs film készítője. Tizenhat éves alkotótól szokatlan az a virtuozitás, mely film technikai kivitelezését jellemzi, a látványos effektek minősége és azok kreatív alkalmazása jelentik a film legfőbb erényét. Kivételes tehetségről tesz tanulságot a dramaturgia sodrását érzékenyen követő kamerakezelés, mely komoly, átgondolt tervezést feltételez a filmkészítő részéről. A Rube Goldberg-re való utalás azt sejteti, hogy tudatos alkotóval állunk szemben, aki filmetűdjében nem csupán kipróbálni, de értelmezni igyekszik Goldberg gondolkodásmódját, melyhez a mackó és a robot története csupán ürügyként szolgál.
A másik fődíjas Gutema Dávid (16, Debrecen), aki a Mai mese című videóval nevezett.
A Mai mese egy nagyvárosi történet, melyben a főhőst a szerelem szabadítja meg a szegénység, a drogok és az öngyilkos gondolatok kilátástalan világából. A videó egymást lassú tempóban követő, rajzolt állóképek sorozata, mégis nagyszerűen érzékelteti a városi forgalom sodrását, a főhős lelki gyötrődéseit, a kábítószeres mámor szédítő pillanatait és az azt követő zuhanás testet-lelket kínzó állapotát. A karakteres grafikán túl a szöveghez kapcsolódó, rádiójáték igényű hangeffektusoknak, zenéknek köszönhető, hogy képzeletünkben mozgássá változnak a statikus rajzok.
A Packard Bell notebookot Jurik Kristóf (17, Budapest) vihette haza, aki a tavalyi versenyen fődíjat nyert el animációs filmjével, melyben már érett alkotóhoz méltó módon magabiztosan bánt a dramaturgia, illetve a mozgógépes montázs eszközeivel. Idei pályművei arról tanúskodnak, hogy érdeklődése, kísérletezőkedve töretlen, újabb munkái tudatos útkeresés mérföldkövei. A „Világhírű Miklós” kezdő képsorai izgalmas vizuális dramaturgiával tartják kétségek között a nézőt, az „Értelmezhetetlen történetek” lazának tűnő, ám pontosan szerkesztett képszövetei pedig ugyan próbára teszik a türelmetlen befogadó figyelmét, de akit lenyűgöz a szokatlan látványvilág, nem tud szabadulni a tudatosan tervezett montázs szuggesztív hatásától.
További díjazottak:
T-Online által felajánlott ajándékot és Sagem mobiltelefont nyert:
Csordás Róbert (18, Muzslya) – RealVM, program
T-Online által felajánlott ajándékot nyert:
Csirmaz Dávid (18, Mezőkövesd) – Air Pool, játék
Ollári Szabolcs (18, Bóly) – Hangmintázat, zene
Móder Barbara (16, Budapest) – Site by endorphines, honlap
Petneházi Gábor (17, Debrecen) – Hotel Mentol, honlap
Gyökeres Vilmos (18, Miskolc) - Csigagyorsaság, játék
Feles Dániel (17, Törökbálint) - dosers.extra.hu, honlap
RMFC Team: Plank Ádám (14, Nyíregyháza-Sóstóhegy), Perger Péter - Rúzsa Magdi hivatalos rajongói oldala, honlap
Felvidéki Miklós (18, Budapest) – Noname, grafika
Bándi Gábor (18, Budapest) – Az Ajtó, videó
SAGEM által felajánlott mobiltelefont nyert:
Dombi Botond és Dombi Szabolcs (11, 13, Sepsiszentgyörgy) –Amit a medvékről feltétlenül tudni kell, videó
Mészáros Márton (12, Budapest) – Digitális videóim, videó
Bálint Ábel (18, Budapest) – Fény és Tér, videó
Microsoft által felajánlott egér, billentyű, játék csomagot nyert:
Molnár Luca (17, Radostyán) – Tűzmadár, grafika
Czentnár Simon (16, Budapest) - Booga-Boo, játék
További információ a versenyről és kedvcsináló a kiállítás megtekintéséhez: http://verseny.c3.hu
Kapcsolódó cikkek
- Magyarországi győztes az INFOPROG 2010 versenyen
- X. BME Nemzetközi 24 órás Programozóverseny: szlovákoké az előválogató
- 10. BME Nemzetközi 24 órás Programozóverseny
- Computer Art Forum - számítógépes grafikai találkozó
- Function 2009 digitális művészeti találkozó és demoscene party
- Újra IBM 48 órás programozó bajnokság
- Magyar diákok nyerték a 2009-es ThinkQuest nemzetközi weboldalépítő versenyt
- Svéd siker a 24 órás budapesti programozóversenyen
- 7 milliós összdíjazású Ricoh fejlesztői verseny Magyarországon
- Az Oracle Oktatási Alapítványa versenyt indít
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.