Canon 400D, 450D, 40D - mit vegyen az ember?
Az első, legegyértelműbb dolog az, hogy az új 450D fel tud mutatni olyasmit, amit sem a 400D, de sem a 40D nem tud: egy 12 megapixeles képérzékelőt. A másik két modell, 400D és a 40D 10 megapixeles szenzorral rendelkezik, vagyis képérzékelők tekintetében olyan jelentős különbség azért nincs a vázak között. Ha 20D-ről 40D-re, azaz 8 megapixelről 10 megapixelre váltunk, a képfelbontás sokban nem különbözik. Persze ha közelről alaposan megnézzük, látszik a különbség, de nem olyan lényeges, mint azt sokan hinnék. 10-ről a 12 megapixelre való ugrás pedig kisebb (plusz 20%) mint a 8-ról 10 megapixelre való váltás (25%), vagyis az esetek legtöbbségében nem jelent valódi előnyt.
A felbontás megnövelésének nemcsak előnye, hátránya is van, hiszen a pixelek méretét csökkenteni kell, hogy az ugyanakkora szenzorfelületen elférjenek, és a kisebb méretű pixelek általában nagyobb képzajt eredményeznek. Természetesen az idők során a finomelektronika és a jelfeldolgozás terén is újítások jelennek meg, amelyek bizonyos fokig kompenzálják a kisebb pixel, nagyobb képzaj problémát. Mivel az EOS 450D csak áprilistól lesz kapható, a 12 megapixeles kép minőségét csak késő tavasszal mérhetjük le, de az már most valószínűsíthető, hogy a 450D képzaja nagyon közel lesz a 400D-jéhez.
Az alábbi táblázatban kiemeltük a fényképezés előnyére váló tulajdonságokat. Nem soroltuk fel a teljes tulajdonságlistát, csak azokat emeltük ki, ahol a három váz között eltérést láttunk. Ha a felvétel módot, fehéregyensúlyt, nézzük, a három fényképezőgépváz között nagyon sok a közös pont. Mindhárom fényképezőgép 9 fókuszponttal rendelkezik, bár szinte biztos, hogy az AF rendszerek között is teljesítménybeli különbségek lesznek majd.
Az alábbi táblázatból világosan kiderül, hogy a 450D közelebb áll az EOS 40D-hez mint a 400D-hez. A hardveres hasonlóságok mellett a 450D és a 40D menüje nagyon hasonlít.
EOS 400D |
EOS 450D | EOS 40D | |||||
Képérzékelő |
|
12MP CMOS |
|
||||
A/D átalakítás | 12-bit | 14-bit | 14-bit | ||||
Processzor | Pentatükör | Pentatükör | Pentaprizma | ||||
Kereső | 95%, 0.8x | 95%, 0.87x | 95%, 0.95x | ||||
Élőkép | Nem | Igen | Igen | ||||
Élőkép AF lecsapott tükörrel | Nem | Igen | Igen | ||||
Élőkép AF felcsapott tükörrel | Nem | Igen | Nem | ||||
Többszörös expozíció visszaszámlálóval |
Nem | Igen | Nem | ||||
Maximális záridő | 1/4000mp | 1/4000mp | 1/8000mp | ||||
Vaku szinkron | 1/200mp | 1/200mp | 1/250mp | ||||
Sorozat | 3fps | 3.5fps | 6.5fps | ||||
JPEG/RAW puffer | 27/10 | 53/6 | 75/17 | ||||
ISO tartomány | 100-1600 | 100-1600 | 100-3200 | ||||
Kelvin fehéregyensúly | Nem | Nem | Igen | ||||
ISO érték kijelzése a keresőn | Nem | Igen | Igen | ||||
Szpot fénymérés | Nem | Igen (4%) | Igen (3.8%) | ||||
Világos tónus előválasztás | Nem | Igen | Igen | ||||
Magas ISO zajszűrés | Nem | Igen | Igen | ||||
Gyors beállító tárcsa | Nem | Nem | Igen | ||||
Felső LCD | Nem | Nem | Igen | ||||
Hátsó LCD | 2.5" | 3" | 3" | ||||
Memóriakártya | CF | SD/SDHC | CF | ||||
Akkumulátor | NB-2L | LP-E5 | BP-511/512 | ||||
Akkumulátor kapacitása | 500 | 600 | 1100 | ||||
Wireless csatlakozás (WFT-E3A) | Nem | Nem | Igen | ||||
- | - | - | - |
Nos mi a következtetés? Ahogy azt már a múltban is megszokhattuk, az EOS 450D képminősége közel lesz a 40D és a 400D vázakéhoz, hiszen képminőség tekintetében a 400D, 20D/30D/40D is nagyon közel áll egymáshoz. Ahol a 20D/30D/40D inkább az ergonómia, a tartósság és a kiegészítőkkel való kompatibilitás terén szerepel jobban, a 350D/400D/450D-hez képest. Például a 40D gyorsbeállító tárcsájával is rendelkezik a hagyományos tárcsa mellett, aminek köszönhetően gyorsan megváltoztathatjuk a blendét, a záridőt vagy az expozíció-kompenzációt, anélkül, hogy külön gombokat kellene ehhez nyomkodnunk. Bár nincs hatással a képminőségre, összességében javítja a fényképezőgép kezelhetőségét.
Az EOS 450D autófókusza élőkép esetén is használható a tükör lecsapása nélkül, amely hasznos lehet, bár ilyenkor kontrasztfelismerő módban működik, amely lassabb és kevésbé precíz a fázisfelismerő autófókuszhoz képest. És bár nem hisszük, hogy az élőkép mód beszámítható-e a "normál" módok közé, a kompaktok esetében ez a divat. A nagyobb felbontású szenzor több energiát igényel, ez csökkenti az üzemidőt és jobban felmelegíti a képérzékelőt. Minél melegebb a szenzor, annál nagyobb a képzaj.
A 40D üzemidő, távirányított expozíció, wireless hálózati adapter támogatása tekintetében már a fölötte lévő osztály, az 5D és 1D(s) szériához mérhető. Ha biztonsági fényképezőgépre van szükségünk, ezek a funkciók nagyon fontosak lehetnek. A 350D, 400D és 450D más akkumulátort használ, más távkioldót és nem támogatják például a WTF-E3A wireless adóvevőt.
Az új 450D a kategóriájához hasonlóan maximális érzékenysége ISO 1600. Egyesek számára viszont a 40D ISO 3200 érzékenysége fontos lehet, ugyanakkor azok számára, akik nem fotóznak rossz fényviszonyok között, nem jelent sokat. Attól függ, hogy mit és mikor fotózunk.
Következtetések
Természetesen eddig nem állt módunkban kipróbálni a Canon EOS 450D-t, így pontos gyakorlati információkkal nem szolgálhatunk, bár annyit elmondhatunk, hogy a 400D-hez képes valóban fejlődést jelent az új 450D főleg funkcionalitás és használhatóság tekintetében. A képminőség valószínűleg szintén hasonló lesz. Aki point and shoot fényképezőgépről tér át erre a vázra, annak óriási fejlődést jelent majd a 450D, és az, hogy SD kártyával dolgozik, szintén előnyt jelenthet, hiszen a jelenlegi point and shoot modellek szintén ezeket támogatják, így az is pozitívum lehet, hogy memóriakártyára nem kell túl sokat költeni. Az EF-S 18-55/3,5-5.6 IS kitobjektív pozitív kritikákat kapott eddig, és alapcsomagban mindössze 100 dollárba kerül, vagyis egy figyelemre méltó, képstabilizátoros kezdő csomagot vihetünk haza.
Aki a 400D-t cserélné le, annak sokkal nehezebb a döntés. Ha a 400D-vel is elégedett volt, akkor semmi értelme, hogy 450D-re váltson. Ha pedig bosszantják a 400D által kiszabott korlátok, akkor inkább a 40D felé érdemes kacsingatnia, főleg hogy a 40D a kezdeti 1300 dollár helyett már 1150 dollárért is megkaphatjuk, vagyis alig 350 dollárral több, mint a 450D (799,99 dollár). A komolyabb fotós számára, aki sokat fényképezik az EOS 40D tartósabb, bár a műanyag váz ellenére a Canon belépő szintű vázai is eléggé strapabíróak.
Ha már nem bírunk többé várni, lévén, hogy még csak február közepe van, és a 450D csak áprilisban kerül forgalomba, ehhez számoljunk még hozzá három hónap magyarországi késést, vagyis a nyár közepéig valószínűleg csak nagy szervezés árán juthatunk hozzá. Ha point and shoot fényképezőgépről váltunk, a 400D így is óriási lépésnek számít, és az ára is kedvezőbb. Ha pedig mindenképpen az új EOS 450D-t akarjuk megszerezni, akkor nem árt előre megrendelni, hogy bebiztosítsuk magunkat.
Kapcsolódó cikkek
- Canon: már 30 millió EOS fényképező
- Újabb EOS 1D Mark III autofókusz-javítást tervez a Canon
- EOS 450D: játékra fel!
- Digital IXUS 80 IS: vonzó színek és élettel teli képek
- Frissült a Canon 40D szoftvere
- Canon Snap: gyűrűbe épített fényképezőgép
- Canon PowerShot A650 IS visszahívás
- Canon: új kompakt digitális fényképezőgépek magyar nyelvű menüvel
- Két új full-frame profi fényképezőgép: Canon EOS 1Ds Mark III és Nikon D3
- Itt a Canon EOS 40D
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nikon: tükör nélküli videókészítő szett
A Nikon ma bemutatja a videó- és tartalomkészítők számára egyaránt megfelelő első tükör nélküli videókészítő szettjét – a Nikon Z 6 Essential Movie szettet. A készlet biztosítja az igazán lényeges összetevőket a gyors videófelvételhez, és az alapvető eszközöket a kiváló minőségű videók készítéséhez.
A kulcslyuk után itt a mini kulcslyuk
Az informatikai eszközök, a nagyobb felbontású és egyre kisebb kamerák az orvosi technológiák, műtétek, eljárások terén is egyre jelentősebb áttörést eredményeznek: így a sebészet is új korszakba lépett, már Magyarországon is végeznek mini laparoszkópiás műtéteket.
Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben
Nem kellenek dollármilliók a jó és sikeres játékfilm készítéséhez, az ötlet, a tartalom sokkal fontosabb, mint a technika - hirdeti Karl Bardosh, azaz Bardos Károly, a digitális újmédia nemzetközi képviselője, a New York-i Egyetem professzora, aki Szekszárdon, a Digi 24 elnevezésű digitális rövidfilmes versenyen adott interjút az MTI-Pressnek.
Videoklippek és szürreális fotók a Szigeten
Igazi cirkusz-kultúrtörténeti gyöngyszem várja az idei Sziget látogatóit. A Cirkusz Galéria egy régi cirkuszi lakókocsi restaurálásának eredménye. A klasszikus cirkuszi külső modern, minimál kortárs művészeti galériát takar, amely a Sziget rendezőinek reménye szerint igazi vizuális találkahely lesz. A galéria megálmodója Matyasi Gábor fotóművész, a fesztivál alatt az ő szürreális fotói, videoklipjei tekinthetők meg a falakon.
Sony SX21E: Kamera vagy távcső?
A nagyteljesítményű, 57x-es optikai zoommal rendelkező új Sony Handycam SX21E-vel akár a teljes képernyőt betöltő közeli felvételek készíthetők kifogástalan képminőségben. S ha ez nem elég, a kibővített zoom 67x-es értékre növelhető látható minőségromlás nélkül.