Csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani

Ki kerülhet ki győztesen a távközlési iparágban napjainkban zajló harcból?

forrás Prim Online, 2010. január 10. 16:25

Az A.T. Kearney stratégiai tanácsadó cég tanulmánya szerint a távközlési iparág jövőjét a vezetékes hálózatokkal rendelkező hagyományos szereplők és az online piac feltörekvő újoncai közötti harc alakítja. A népszerű portálok egyre több szolgáltatással terjeszkednek a telekommunikáció birodalmában is, míg a telefontársaságok megkísérelnek sokoldalú tartalmat és internetes alkalmazásokat egyaránt biztosító portálokká alakulni. Mindez a kommunikációs szolgáltatások elkerülhetetlen konvergenciájához vezet.

Az iparág portálalapúvá válik

A telekommunikációs iparág, ami eredetileg a tulajdonosok birtokában lévő kábelek és áramkörök zárt rendszere volt, egyre inkább portál-alapúvá válik. A Google, a Yahoo!, a Windows Live és társaik szolgáltatások mind szélesebb körét nyújtják az ügyfeleiknek a biztonságos elektronikus azonosítástól a személyes tárhelyen át a telefonálásig. Emellett a felhasználók ugyanazon szélessávú kapcsolaton keresztül jutnak nagy sebességű internet-eléréshez, televízióhoz és telefonhoz.

E szolgáltatásokkal felfegyverkezve a sikeres újoncok világszerte kezdik elhódítani a telekom szektort a hagyományos szereplőktől. A Google Earth, a Google Maps és az ezekre épülő alkalmazások már ma is átveszik a szaknévsorok és telefonkönyvek szerepét – csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani. Mi ez, ha nem telekommunikáció?

Mindeközben a telefontársaságok megpróbálnak sokoldalú portálokká válni. Ez azonban nem könnyű feladat, hiszen többnyire nem rendelkeznek a kommunikációs szolgáltatásokat kiegészítő tartalomszolgáltatáshoz és személyes alkalmazásokhoz szükséges tudásháttérrel. „Hazánk kivételnek mondható ezen a téren – mondja Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója. – Magyarországon a legnépszerűbb portálok egyikét és a legnagyobb közösségi hálózatot is telekom szolgáltató működteti, míg a többi nagy internetes portál igyekszik »bevásárolni a médiából«, hogy ne maradjon le az új lehetőségekről.”

A közeljövő nagy kérdése, hogy a hagyományos telekommunikációs szolgáltatók – bevételeik növelése érdekében – megfizettetik-e a fogyasztókkal az állandó, igazán jó minőségű szolgáltatást, amely jelenleg még mindig csak náluk érhető el. A nagy portálok vajon végignézik-e, hogy a távközlési cégek költségekbe verik magukat, és közben titokban kiépítik a maguk vezeték nélküli hálózatait? Vagy megjelenik a csoda-alkalmazás, amely fedezi az optikai hálózat megvalósításának költségét?

Mindent egy helyen – légy ragadós!

A felhasználói tartalom és az emberek figyelme közvetlenül a webre irányul – ezt látjuk megvalósulni blogok, személyes weboldalak, keresések és tranzakciók formájában, mint azt Magyarországon a blog.hu vagy a hotdog.hu népszerűsége bizonyítja.  A felhasználók egyszerűségre vágynak – ez tovább növeli a portálok előnyét, hiszen egy helyen elégítik ki a tartalmi és szolgáltatási igényeket. Ezt nevezik úgy, hogy a portál „ragadós” – a látogatók rendszeresen visszajárnak, és több időt töltenek el ezeken a pontokon. A sokoldalú mobileszközöknek köszönhetően pedig az online kommunikációhoz ma már nem szükséges az asztali számítógép.

Minden út a konvergenciához vezet


A piaci szereplők és a felhasználók egyaránt abban érdekeltek, hogy a tökéletes hang- és képátvitel, az internet és a vezeték nélküli kapcsolat egyetlen közös szolgáltatásként működjön. Ezen konvergenciára irányuló törekvésben minden szereplőnek megvan a maga helyzeti előnye és az ebből adódó lehetősége.

A tartalomszolgáltatók – tehát az elektronikus média képviselői – a tévéképernyők közvetítésével mindennapi jelenlétet élveznek a felhasználók otthonában. A helyi ismertség és az előfizetői rendszer terén meglévő tapasztalat szintén mellettük szól. A kábelszolgáltatók ezen felül a szélessávú kapacitást is biztosítani tudják.

A hagyományos távközlési cégek ezzel szemben kevés tapasztalattal rendelkeznek a szórakoztatás és a lokális marketing területén. Inkább a hosszú távú ügyfélkapcsolatból eredő bizalomra építhetnek.

A web alapú portáloknál megvan az, amire a többiek vágynak: az említett „ragadósság”, a biztonságos adatkezelés és a felhasználói közösségek. A dominanciához viszont ki kell alakítaniuk egy olyan működési modellt, amelyben hirdetési bevételekből fedezni tudják jelentős költségeiket.

„Magyarországon a hagyományos vezető telekom szolgáltató elérni látszik a konvergencia »szent grálját«, hiszen már rendelkezik vezetékes és mobilhálózattal, internetes és médiaeszközökkel is” – mondja Frank Klausz, hozzátéve: a piacon folyamatosan jelennek meg az új kihívások és nőnek fel az új kihívók.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság negyedik mobilszolgáltató részére kiírt tenderén különböző stratégiákkal indultak a pályázók. Az egyik megközelítésben a Magyar Telekomhoz hasonlóan minden szolgáltatást le kívánnak fedni, míg van olyan pályázó is, amelyik a specializálódást részesíti előnyben. Frank Klausz szerint az utóbbi stratégia hatékonyabb lehet a magyar piacon. „Még a domináns szolgáltató esetében is kérdéses, hogy lesz-e elegendő pénz minden szektort lefedni. Mi úgy látjuk, hogy jelentősebb nyereségarányt az fog tudni elérni, aki szűkebb területre összpontosít” – véli az A.T. Kearney igazgatója.

Mit hoz a jövő?

Kire milyen hatással lesznek a fenti tényezők? A Wall Street vélhetően továbbra is a „kábeltulajdonosokat” fogja finanszírozni – a hagyományos távközlési cégeket, rendszerintegrátorokat, kábelszolgáltatókat. A kockázati tőkések a következő nagy találmányt fogják keresni – talán az 5G-t, a kommunikációs technológia ötödik generációját. A Google cloud computing (virtuális, globális vezeték nélküli) szolgáltatóvá válhat, míg az Apple otthoni portállá. A Yahoo! és az AOL megszűnik önálló vállalatként működni – ma csak találgatni lehet, ki veszi meg őket.

Magyarországon az adatforgalom sokszorta gyorsabban növekszik, mint a bevételek. A központi hálózat több ponton is elérkezik kapacitásának határaihoz – állítja az A.T. Kearney igazgatója. „Jelenleg még megfelelő szintű nyereségek érhetők el az iparágban, de a vállalatoknak lépést kell tartaniuk a fejlődéssel – mondja Frank Klausz –, ezért dönteni kell az új helyzethez választandó stratégiáról, és annak megfelelően befektetni. Ha ezt most nem teszik meg a vállalatok, később már nem lesznek meg az ehhez szükséges forrásaik” – állítja az igazgató.

Kulcsszavak: távközlés trend

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01