Konkrét gyanú a Deutsche Telekom elnöke ellen
A német ügyészséget az amerikai hatóságok jogsegély-kérelme késztette lépésre az ügyben. Mivel a Deutsche Telekom részvényei a New York-i tőzsdén is forognak, az ottani felügyeletnek (SEC) szemet szúrt a német konszern magyarországi leányvállalata, a Magyar Telekom 2005. évi üzleti jelentésében fölmerült hiányosság. Egy könyvvizsgáló cég több millió eurós tanácsadói kifizetésekre bukkant a jelentésben, amelyekkel szemben nem állt ellenszolgáltatás.
Jól értesült körök szerint a SEC akkor felajánlotta, hogy pénzbírság ellenében leállítja a vizsgálatot, a DT azonban nem volt hajlandó fizetni. Ezt követően fordultak az amerikaiak jogsegélyért a bonni ügyészséghez.
Egy belső vizsgálat összesen 24 millió euró kifizetésére derített fényt mintegy 20 különböző cég részére. A DT konszern leányvállalata által felkért ügyvédi iroda, a White & Case kimutatása szerint a pénzek azt a célt szolgálták, hogy engedményeket csikarjanak ki a macedón kormánytól.
René Obermann DT-elnöknek, aki öt évvel ezelőtt a konszern nemzetközi mobiltelefon-részlegét irányította, azt vetik a szemére, hogy alkut kötött a macedón telefontársaság (Makedonski Telekom, MakTel) elnökével. Ennek értelmében a német üzletember azzal a feltétellel hagyta jóvá osztalék fizetését a MakTelnél, ha elmarad a macedón távközlési piac tervezett megnyitása a vetélytársak előtt.
Mind a Deutsche Telekom, mind Obermann visszautasítja a fenti állításokat. A konszernfőnök kedden az MTI-hez is eljuttatott nyilatkozatában leszögezte: a vele szemben fölmerült vesztegetési gyanú teljesen alaptalan, s ez rövid időn belül be fog bizonyosodni.
A Magyar Telekomnál a már évek óta folyó vizsgálatról az MTI-vel szeptember elején közölték, nincs új fejlemény, a vállalat erről már mindent közölt a jelentéseiben és közleményeiben.
A Magyar Telekom 2005. évi pénzügyi jelentésének auditálása során a PricewaterhouseCoopers két olyan szerződést talált, amelyek természete és üzleti célja nem volt egyértelmű. A következő év februárjában a társaság audit bizottsága megbízta az amerikai White&Case jogi irodát, vizsgálja meg, hogy a társaság a szerződések alapján végrehajtott-e olyan kifizetéseket, amelyek jogszabályba, vagy a cég belső szabályozásaiba ütköznek.
Az iroda szerint okkal feltételezhető négy, 2005-ben kötött tanácsadói szerződés esetében, hogy azokat nem megfelelő céllal kötötték. Megállapították továbbá, hogy 2006-ban bizonyos munkavállalók a vizsgálat számára releváns bizonyítékokat semmisítettek meg. Ezen kívül a White&Case talált több olyan szerződést is a macedón leányvállalatnál, amelyek további vizsgálatot tettek szükségessé.
Az azóta befejeződött vizsgálat kiderítette, hogy szándékos szabálytalanságok történtek. Ugyanakkor a montenegrói szerződésekkel kapcsolatban elégtelenek a bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy a négy tanácsadói szerződés alapján történt hozzávetőlegesen 7 millió euró kiadás törvényes üzleti célokat szolgált" és meggyőző bizonyítékok vannak arra, hogy ezen kiadások törvénytelen célokkal kapcsolatosan történtek."
A jelentés kimondja azt is, hogy nem tárt fel macedón kormányzati tisztviselők, vagy politikai pártok vezetői által kapott kifizetéseket igazoló bizonyítékot. A jelentésben semmi sem utal arra, hogy a társaság jelenlegi felső vezetői vagy igazgatósági tagjai bármilyen szabályt megszegtek volna. Az említett ügyekben több hatósági vizsgálat most is folyamatban van.
A társaság külső jogi tanácsadóján keresztül a közelmúltban megbeszéléseket kezdett az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumával (DOJ) és az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelettel (SEC) a vizsgálataik egyezség útján történő lezárásának lehetőségével kapcsolatban, de még nem jutottak megállapodásra.
A Magyar Telekom legutóbb, a 2010 első félévi gyorsjelentésében azt közölte, hogy az ügyek büntető vagy polgári jogi szankciókhoz vezethetnek. Ezen túlmenően nem tudja azt sem megbecsülni, hogy mikor zárulnak le a vizsgálatok, s hogy mi lesz következményük.
A Magyar Telekom 2010 első félévében 1,4 milliárd forintot fordított a vizsgálatokra, de az összes költség már 20 milliárd forint közelében van.
Kapcsolódó cikkek
- Vizsgálat indult az Apple kínai beszállítóinál
- John Browett az Apple kiskereskedelmi ágazatának új vezető alelnöke
- Kinevezéssel erősítené kormányzati értékesítését a Microsoft Magyarország
- A szolgáltatásokat erősíti a Xerox Magyarország új ügyvezetője
- Papp István a Microsoft Magyarország Kft. új ügyvezetője
- Elhunyt Steve Jobs, az Apple atyja
- Új vezérigazgató az Ericsson Magyarország élén
- Átalakul a Vodafone, új vezér kerül Beck György mellé
- Újabb öt országgal bõvült a Sony Ericsson közép-európai régiója
- Műszaki igazgatót nevezett ki az Enterprise Communications Magyarország
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.