Milyen a jó website?
A kutatás két fókuszcsoportra terjedt ki. Mindkét csoport tagjai "átlagos internetezők" voltak. A csoportmunka fázisai: internetes exploráció, majd hagyományos csoportmunka. A kutatás célja a website-ok értékelési dimenzióinak feltárása (tartalom, az információs folyamat működése, a technikai megvalósítás értékelése) mellett egy "ideális website" megtervezése, illetve az internetes reklámokhoz és az on-line vásárláshoz kötődő attitűdök feltérképezése is.
A csoporttagok először egyénileg "közlekedtek" az interneten egy moderátor asszisztálásával, aki feljegyezte a kérdezett érdeklődésének alakulását, értékelő vagy kérdő megnyilvánulásait. Ezután egy hagyományos fókuszcsoportos beszélgetés következett, ahol a kérdezettek megoszthatták élményeiket és válaszoltak a célzott kérdésekre.
Az internetes exploráció során a kérdezettek a site konzisztenciáját és korrektségét, rendezettségét értékelték legtöbbre. Jelentősen növeli a vonzerőt, ha sok társlink szerepel (pl. ha zenét lehet letölteni), illetve ha van "gyakori kérdések" rovat. A taszító motívumok között a hiányzó vagy nehezen megszerezhető információ szerepel az első helyen, az olyan technikai nehézségek mellett, mint a lassan letölthető képek. Az információ hiánya olykor a lap értelmezhetőségét is veszélybe sodorhatja.
A csoportbeszélgetéseken ezzel konzisztens vélemények hangzottak el. Egy website értékelésekor elsődleges szempont annak frissessége (tág határok között változik, hogy kinek mi az optimális); egy friss website-on lévő adatok hitelessége is nagyobb. Formai követelmény az egyszerű, kezelhető, de harmonikus grafikai megjelenítés, mely nincs megterhelve sok, lassan letölthető nagy képpel. (Ennek ellenére az animálás, fényújság és más dinamikus-látványos elemek azonban tetszést aratnak.) A site-nak tartalmilag érdekesnek, változatosnak kell lennie, és a navigálást gyorsítja, ha a lap alján megjelenik a menüsor, ezáltal bárhova vissza lehet lépni. A legnagyobb bosszúságot a felesleges információk és a nem működő linkek okozták az internetezőknek.
A kérdezettek az internet viszonylatában az interaktivitást nem mint valós társas együttlétet, hanem mint az információszolgáltatás egy módját tartják számon, népszerűek a GYIK-ok. Vannak, akik fenntartásokat fogalmaznak meg az interaktivitással kapcsolatban, mert technikailag nem tartják még lehetségesnek, vagy mert személytelennek tartják azt.
Az ideális website kezdőoldalán szerepeljen céginformáció, valamint az aktuális akció és a kínált szolgáltatásokkal/termékekkel és ezek igénybevételével/megvásárlásával kapcsolatos információ, valamint GYIK vagy más fórum.
Ezekkel kapcsolatban számos apróságra derült fény a kutatás során. A céginformációnak tartalmaznia kell a fontosabb neveket, címeket és a cég rövid történetét, de előnyös, ha nem terhelik meg a lapot a részletesebb leírásokkal, amelyekhez így linkekkel juthatunk el. A partnerek oldalaira való átjárhatóság is követelmény, és a lap forgalma, illetve top 1000-beli helyezése is fontos információ a látogató számára.
Az ideális website szolgáltatási listája jól strukturált, grafikai megjelenítése szolid, nem harsány (egyedül a menüpontoknak kell jól kiugraniuk).
A fizetési módok terén az ideális on-line áruház igen rugalmas, az e-mailen történő csekkigényléstől kezdve a szigorúan regisztrált törzsvásárlói körrel bezárólag mindenre nagy igény mutatkozik.
Az internetes reklámok és az on-line vásárlás szimbolikus képzeteit egy anticipációs mátrix segítségével kísérelték meg felderíteni, amelynek lényegi vonása, hogy nemcsak meglévő (explicit) pozitív, illetve negatív tulajdonságokra, hanem azok ellentétpárjára (latens) is kérdez. A latens negatívum potenciálisan megvalósítható pozitívumot jelent, így a termék fejlesztésének útját jelölheti ki.
A reklámok explicit, percipiált pozitívumaiként az újról való információ, az ötletesség, a figyelemfelkeltés, a harmonikus színek jelentek meg, míg negatívumként azt említették, hogy a reklám befolyásol, illetve hogy ötlettelen, a konkurenciát nyíltan kritizáló, vagy akár közönséges és primitív is lehet, praktikus szemszögből nézve pedig lassítja az internetezést. Latens negatív értékként (vagyis a jövőben kerülendőként) a semmitmondó vagy információszegény, fakó vagy éppenséggel túl harsány, személytelen jelleg tűnik ki, míg latens pozitívumként (vagyis a jövőben követendőként) a harmonikus kiállításban, egyszerű színszerkezettel megjelenő oldalak tekinthetők, amelyek nem sugallnak, hanem ajánlanak, egyedi és meggyőző ötleteket tartalmaznak.
Az on-line vásárlás szimbolikus képzeteit hasonló módon kutatva a következő eredmények születtek. Az észlelt (explicit) pozitív értékek között a kényelem, a készpénz- és időkímélő megvalósítás, valamint az áruk széles választéka szerepelt, míg a negatívumok közé azt sorolták, hogy a termék maga nem látható, lassabban beszerezhető, drágább, illetve a későbbi esetleges panasz nehézkesebben orvosolható. Az is megfogalmazódott, hogy elvész a vásárlás öröme. Az anticipációs mátrix segítségével latens negatív értékként (kerülendőként) az elkényelmesedés, a bizonytalanság, a választék korlátoltsága jelent meg, míg latens pozitívumként (követendő) a termékről adott pontos leírás, a gyors hozzájutás biztosítása, a bizalomra épülő, hosszú távú kapcsolat fogalmazódott meg.
Kapcsolódó cikkek
- A magyar Google a leglátogatottabb hazai internetes oldal
- Heineken: Keresőmarketing és új Bajnokok Ligája site
- Hírportált indított az RTL Klub
- Bezárt a Stage6 DivX videós oldal
- Díjat nyert a CeBIT-en az ingatlan.com
- Az internetes szólásszabadság első világnapja
- Adatvédelmi biztos: szűk lehetőségek az internet ellenőrzésére
- 2007 legjobb honlapjai, kreatív megoldásai
- A videomegosztók beelőzik a televíziós oldalakat
- EMMH: új tévé nem lesz, központi portál viszont igen
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.