Szabadon hozzáférhetőek a tudományos publikációk - Elnyeli az internet a drága folyóiratokat? (2. rész)
A PLoS One emellett esélyt kínál a kutatóknak arra, hogy lássák: a cikk közzétételét követően milyen mértékben használták azt fel mások, hányan töltötték le, hányan idézték és hányan javasolták megtekintését a közösségi oldalakon.
Nyílt hozzáférés - a kutatói elitnek
De nem minden nyílt hozzáférésű folyóirat ennyire nyitott. Júniusban a Wellcome Libraryt is magában foglaló Wellcome Alapítvány bejelentette, hogy az egyesült államokbeli Howard Hughes Medical Institute-tal és a németországi Max Planck Társasággal együttműködve olyan új, nyílt hozzáférésű folyóiratot hoz létre, amelynek célja a kutatók legfelsőbb szintjének elérése szerte a világon.
"Igyekszünk felhívni a figyelmet olyan anyagokra, amelyek korábban már megjelentek például a Science-ben, a Nature-ben vagy a Cellben" - fogalmaz a Wellcome Library digitális szolgáltatásokért felelős vezetője, megjegyezve, hogy a Wellcome Alapítvány az egyesült államokbeli Országos Egészségügyi Intézethez (National Institutes of Health) hasonlóan már előírja a kutatóknak: szabadon hozzáférhető folyóiratokban is közzé kell tenniük eredményeiket.
A hagyományos modellnek megvannak a maga védelmezői. Miután nemrégiben George Monbiot, brit tudományos és oknyomozó újságíró megjelentetett egy cikket a The Guardianben arról, hogy a tudományos kiadók "kíméletlen kapitalisták", a londoni székhelyű Publishers' Association tudományos kiadásért felelős igazgatója, Graham Taylor azt nyilatkozta a Times Higher Education című lapban, hogy minden kiadó "egyetemes hozzáférésre" törekszik, de időbe telik, mire megtalálják ennek "fenntartható, bővíthető, támogatott" módját.
Sir John Daniel, a Commonwealth of Learning elnöke szerint - ez egy olyan szervezet, amelyik a fejlődő országokban folyó oktatási tevékenységet segíti - az ilyen jellegű erőfeszítések egyáltalán nem mennek elég messzire. A fejlődő világban ugyanis az az egyik legfőbb akadály, hogy hiányoznak a magas színvonalú oktatási anyagok. Azok az országok, amelyekkel együttműködik a szervezet, egyszerűen nem engedhetik meg maguknak drága folyóiratok előfizetését: már így is messze erőn felül költöttek tankönyvekre.
Elnyerni a kormányzat támogatását
Jövő júniusban a Commonwealth of Learning lesz a társ-házigazdája az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete által szervezett világkonferenciának, és a tanácskozás előkészítéséhez nemrégiben elnyerte a William and Flora Hewlett Foundation (a Hewlett-Packard társalapítójának és feleségének alapítványa) támogatását is.
Annak célja: készüljön felmérés a nyílt hozzáféréshez való kormányzati hozzáállásról, és segítsen megfogalmazni a lehetséges iránymutatásokat a kormányzati támogatáshoz.
Mark Patterson (PLoS One) úgy jellemezte a mostanában zajló folyamatokat, hogy a nyílt hozzáférésű tartalom már megkerülhetetlen eleme a kiadói iparágnak, de még mindig hosszú utat kell megtenni addig, míg ez lesz a domináns modell.
Kapcsolódó cikkek
- Elindult az ELDORADO könyvtári e-dokumentumküldő rendszer
- 2018-ra az e-könyvek uralkodnak majd Nagy-Britanniában
- Kevesebben, kevesebbet olvasnak, az e-könyvek viszont egyre népszerűbbek
- A sikerlistát már itthon is self-publishing könyv vezeti
- A jövő múltja – az informatika hőskorától a közelmúltig
- Nem olvasnak a fiatalok
- Intelligens könyvkötés
- A-tól Z-ig jövő: Knyiga-fesztivál Belgrádban
- Egyesülésbe tömörültek az e-könyvkiadók és forgalmazók
- Közösségi könyvkiadás: Sikerkönyv az olvasók igényei szerint
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.