Minden második netező szenior fent van a közösségi oldalakon
Együtt a neten: villámkonferencia az időskori internetezésről
Az Európai Unió a 2012-es évet az „Aktív Időskor és a generációk közötti szolidaritás évének” nyilvánította. A kezdeményezéshez kapcsolódva az Inforum, az ELTE-Ithaka, a Paladin, a BMK és a UPC Kattints rá, Nagyi! programjának vezetői közös villámkonferenciát szerveztek, hogy áttekintsék, milyen lépések történtek az elmúlt években az idősebb korosztály digitális írástudásának elmélyítésében, a generációkat összekötő kapcsolatok erősítésében. A résztvevők arra is keresték a választ, hogyan lehetnének könnyebben elérhetők az ötven év feletti korosztály számára az információs társadalom nyújtotta lehetőségek, előnyök.
10 éve kattintanak a nagyik
Idén ünnepelte tizedik születésnapját az idősek internetes oktatását felvállaló Kattints rá nagyi! program, melynek tanfolyamai ma már országszerte több mint harminc helyszínen elérhetők. A szervező Budapesti Művelődési Központ osztályvezetője, Kiss Gábor a kezdeményezés sikerén túl egy új intergenerációs fejleményről is beszámolt. Tavaly óta a középiskolások önkéntességi programjának keretében budapesti diákok kapcsolódtak be a központ munkájába: Folytassa, nagyi! címen azokkal az öregdiákokkal foglalkoznak, akik a tanfolyamot már elvégezték, de további gyakorlásra és segítségre van szükségük az internet magabiztos használatához.
Számítógépek a könyvtárban
Ramháb Mária, az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke, a Kecskeméti Megyei Könyvtár igazgatója hasonló projektről számolt be, amelynek során Bács-Kiskun megye minden fiókkönyvtárát számítógépekkel szerelték fel, s rendszeres tanfolyamokat indítottak az idősek aktív öregedése, a társas együttlét és tanulás támogatására. Az 55 települést érintő programban részt vett 154 lakosú falu is, megbarátkozott az internettel 94 éves ember is.
Minden második netező szenior lájkol
A villámkonferencián bemutatták a UPC és az Ithaka Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központ friss online kutatásának első eredményeit, mely az 50 év feletti korosztály újmédia- és internethasználati szokásairól ad képet. A felmérés online megkérdezéssel készült, elsősorban tehát az internetet rendszeresen használó, a hálón otthonosabban mozgó lakosságot reprezentálja, ezen belül is a teljes ötven év feletti lakosság körülbelül egy ötödét.
A felmérésből a kutatás vezetője, Ságvári Bence szociológus szerint kiderül többek között, hogy az internetező szeniorok a rokonokkal, ismerősökkel való kapcsolattartás területén használják ki legjobban az információs technológiák nyújtotta lehetőségeket. Fontos tanulság, hogy az idősek zöme a család fiataljaitól tanulta meg az internet használatát, s megítélésük szerint – ellentétben a népszerű feltevéssel – ez nem rontotta a kapcsolatok minőségét, inkább javította
A kutatás több kellemes meglepetéssel is szolgált. Kiderült, hogy a netezést a magyar idősek kimagasló arányban, 17%-ban szervezett tanfolyamon, képzésen tanulták, ez jelentősen magasabb arány, mint általában a felnőttképzésben résztvevőké. Minden második netező magyar szenior fent van közösségi oldalakon is, s bár a fiataloknál visszafogottabban viselkednek, aktivitásuk általában kevésbé intenzív, de például civil, politikai kérdésekben a közösségi oldalakon a fiatalabbakéval azonos kedvvel nyilvánulnak meg. A tanulmány részletes eredményeit rövidesen nyilvánosságra hozzák.
Aki nagyi velünk kattint
A rendezvényen Dombi Gábor, az Inforum főtitkára bemutatta, s a jelenlévők aláírásukkal támogatták a szervezet intergenerációs kiáltványát, mely akciójavaslatokat fogalmaz meg az idősebb generációk információs társadalmi befogadására. Ünnepélyesen lerakták az első hazai intergenerációs honlap, az Együtt a neten (www.intergeneracio.hu) virtuális alapköveit is; az oldal a szerkesztők reményei szerint hamarosan a korosztályok közötti internetes kapcsolatépítés platformja lesz, a javaslatok, ötletek, tudásmegosztás, fóruma.
Kapcsolódó cikkek
- NRC: a magyar internetezőknek csaknem a fele egyetért az internet jogi szabályozásával
- Több száz lengyel vizuális művészeti film egy múzeum honlapján
- Az amerikai rendőrök felhatalmazás nélkül kutathatnak a mobiltelefonokban
- Leonardo pixelekre bontva
- Megírni és kiadni: könyvek otthonról
- Hódít az okostelefonokra csatlakoztatható retró telefonkagyló Amerikában
- A magyarok 43 százaléka csak beszélgetésre használja a telefonját
- Ericsson: Szöul a legintelligensebb város
- Infotér konferencia - Magyarország jól áll a szélessávú internet-elérésében
- Nevet váltva szélesebb pályára lép az Inforum
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.