Star Trek-féle betegségfelismerő kifejlesztését jutalmazzák X-díjjal
A lehetetlennek tűnő tudományos felfedezéseket támogató legújabb X-díjat (X Prize) a Las Vegasban zajló szórakoztatóelektronikai vásáron (CES) hirdették meg csütörtökön.
A versenykiírás szerint a pályázóknak nagyjából a Star Trek című televíziós sci-fi sorozatból ismert legendás tricorder valóságban is működőképes változatát kell kifejleszteniük. A győztes kütyütől azt várják el, hogy a lehető legpontosabban diagnosztizáljon 15 különböző betegséget 30 páciensnél, és könnyen hordozható legyen, vagyis lehetőleg ne nyomjon többet 2,2 kilónál.
A kultikus tudományos-fantasztikus filmsorozatban először 1966-ban felbukkant szerkentyűvel, a tricoderrel az űrhajó legénységének orvos tagja képes volt diagnosztizálni egy betegséget pusztán a páciens átvilágítása révén.
A szervezők reményei szerint a díj kiírásával talán elérhetik, hogy "a 23. századi sci-fi 21. századi valósággá" váljon. A díjat kiíró X Prize Alapítvány elnöke, Peter Diamandis kijelentette, hogy valószínűleg ő Las Vegasban az egyetlen, aki boldogan elveszítene 10 millió dollárt.
Egy szakértő, akit a BBC brit közmédium kérdezett meg a díjról, elmondta, hogy már most is léteznek olyan berendezések, amelyek egy betegség kémiai jeleinek érzékelésével segítik a diagnózis felállítását. Szerinte az igazi nagy kihívás az, hogyan sűrítsék össze mindezeket a technológiákat egyetlen, tricoder méretű szerkentyűbe. Jeremy Nicholson, a londoni Imperial College sebészeti és onkológiai osztályának vezetője kétli, hogy egyhamar bárkinek is kifizetnék a díjat, mindazonáltal jó ötletnek tartja a kiírását, mert ösztönözheti az innovációt.
Peter Diamandis, az alapítvány elnöke is úgy véli, hogy a díjnak már a puszta léte is átalakíthatja az egészségügyet, egy egész új iparág fejlődését indíthatja el. Szerinte a Star Trekből ismert kütyü talán a jövő egészségügyét vetítette előre, amelyben a vizsgálatokhoz használt készülékek zsinórmentesek, hordozhatók, kevéssé vagy egyáltalán nem invazívak, talán digitális képalkotást használnak vagy a helyszínen elemzik a páciens DNS-ét annak kimutatására, hogy nem allergiás-e az éppen elfogyasztott élelemre.
Az X Prize-zal látszólag lehetetlennek tűnő technikai kihívásokat díjaznak, ám a valóságban új technológiák, új iparágak elindítását ösztönzik, és már több esetben is kénytelenek volt kifizetni a megígért jutalmat. 1994-ben például többször használatos magánfinanszírozású űrjárműre hirdettek pályázatot, amelyet 2004-ben meg is nyert a SpaceShipOne építője. E fejlesztés eredményeként már több cég is turisztikai célú űrutazások indítását tervezi.
Egy másik alkalommal olyan autót kellett kifejleszteni, amelynek 100 mérföld (160 kilométer) megtételéhez nincs szüksége egy gallonnál (3,78 liter) több üzemanyagra.
Kapcsolódó cikkek
- Tízszer hosszabb üzemidejű akkumulátorok
- Masat-1 - Idejének negyedét a Föld árnyékában tölti az első magyar műhold
- Az ókori világ földrajzát segít megismerni a Google új projektje
- Masat-1 - Az első magyar műhold a Föld árnyékában halad pályája egy részén
- Az IBM bemutatta az egészségügyet támogató informatikai megoldásait
- A digitális technológia mentheti meg a kihalófélben lévő nyelveket
- Mobiltelefonos szolgáltatás cukorbetegek számára
- Már elérhető a neten Európa legjobb gépi fordítóprogramja
- Japán tudósok megcsinálták az Avatar-robotot
- Sokoldalú LED-es megoldású kijelzők az LG-től
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.