Az autókban is átveszi az uralmat az okostelefon - Technológiai fordulat az utakon (1. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2012. március 13. 08:22

Ha a Mercedesnek, a BMW-nek és a Fordnak sikerül érvényesítenie szándékát, új autóik szórakoztató rendszerei képesek lesznek fogadni az okostelefonos tartalmakat: különböző alkalmazásokat, játékokat, zenéket és filmeket. Mivel azonban potenciálisan zavaró technológia bevezetéséről van szó, az autógyártóknak meg kell tudniuk akadályozni a vezetőket abban is, hogy azok első mérgükben ne "hajtsanak" keresztül járművükkel frissen vásárolt okostelefonjukon - akkor, amikor automatikusan fékezést javasol egy jelzőlámpánál; amikor arra figyelmeztet, hogy egy másik jármű halad a holttérben; amikor hangosan felolvassa az útjelző táblák feliratait, vagy a sebességkorlátozásnak megfelelő sebességre hívja fel a figyelmet.

Mindig kéznél van a telefon

Mivel az autók minden korábbinál inkább szórakoztató központokká (is) válnak, a gyártók tulajdonképpen önmagukkal folytatott fegyverkezési hajsza részeseivé válnak.
"Nem tudjuk lefékezni a fogyasztói szórakoztató technológia gyors növekedési tempóját - nyilatkozta a The New York Timesnak Paul Mascarenas, a Ford műszaki vezetője. - Nem tudjuk megakadályozni az embereket abban, hogy telefonjaik náluk legyenek a járművekben. Megkíséreljük viszont elérni, hogy ehhez a lehető legbiztonságosabb módot válasszák."
Egyre fokozódik a nyomás, hogy az autógyártók megteremtsék a kapcsolatot a gépkocsiba beépített elektronikával. Erre számos példát lehetett találni az autógyártók pavilonjaiban a Las Vegas-i International Consumer Electronics Show-n (a CES-en) éppúgy, mint a vele történetesen egy időben megrendezett Észak-Amerikai Nemzetközi Autóshow-n Detroitban. A két iparág azonban a naptári dátumon túl is egyre több dolgot oszt meg egymással.
A Ford Sync App Linkjének, a Mercedes-Benz bemutatás előtt álló DriveStyle appjének és a BMW ConnectedDrive-jának a működési módjában vannak ugyan csekély különbségek, de a célja mindegyiknek ugyanaz: integrálni az okostelefonos alkalmazásokat és tartalmat a gépkocsi kijelző és irányítási rendszerébe.

A megszokott környezet a járműben is

Az okostelefonok a számítógépes hálózatok hubjaihoz hasonló csomóponti szerepet játszhatnak, a vezetők pedig ugyanazokkal a jellemzőkkel és médiatartalommal találkozhatnak az autóikban is, mint azon kívül. Mivel mindenki hozzászokott már saját telefonjának használatához - fogalmazott a Ford műszaki vezetője -, az autógyártók értelemszerűen igyekeznek az otthoni vagy irodai környezetben bevett gyakorlatot átültetni a járművekbe.
Természetesen egy olyan technológia hozzáadásával, amelyik egészen a vezetőülésig hozza az online világot, növekszik annak a kockázata is, hogy esetenként zavarba jön a sofőr. Az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Tanács is csatlakozott azokhoz a testületekhez és szervezetekhez, amelyek a vezetés közbeni mobilhasználat betiltása mellett kardoskodnak.
Az autóiparnak válaszképpen egyéb technológiákat kell használnia arra, hogy megpróbálja csökkenteni az ebben rejlő kockázatot.

Automatikus funkciók

A mai autók már számos biztonsági funkció automatizált ellátására alkalmasak.
Képesek a megfelelő követési távolság biztosítására, finom korrekciókkal megtartják a járművet a maga sávjában. Automatikusan beállítják a fényszórókat, és azt is képesek eldönteni, hogy mikor kell az elálmosodóban lévő vezetőt figyelmeztető riasztással észhez téríteni.
A gyártók elismerik: az alapok már megvannak ahhoz, hogy egy napon az autók önállóan tudjanak közlekedni. Annál a pontnál pedig a "valami zavaró dolog vezetés közben" kérdése úgyszólván okafogyottá válik.
A teljesen automatikusan közlekedő járművek koncepciója - a Google kutatóprojektjétől az autógyártók saját prototípusaiig - már a gyakorlatban is életképesnek bizonyult. 2010-ben ezek a vezető nélküli autók részt vettek a VisLab szervezte Intercontinental Autonomous Challenge-en, és az olaszországi Parmából indulva közel tizenötezer kilométert tettek meg a Sanghajig vezető út során. Igaz, a táv az automatikus üzemű járművek szélsőségesen kemény tesztje volt, de a jövőben több hétköznapi próbával is találkozhatunk majd.
"Ha valaki beragad egy közlekedési dugóba vagy több száz kilométert vezet nyílegyenesen Nebraskán és Montanán keresztül, vélhetően jobban jár, ha közben könyvet olvashat" - mondta még egy, a CES-en elhangzott beszédében Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz vezérigazgatója.
Az autógyártók számára másfajta haszonnal is járhat, ha a mobilalkalmazások fejlesztői mindenféle dolgot hozzáadnak a járművekhez: csökkenhetnek a gyártási költségek. "Mivel a telefonokon már megvan a navigációhoz, a zenéhez és a helyi információk eléréséhez szükséges eszköztár, anyagilag jól járnak mind a gyártók, mind pedig a járműveket megvásárlók, hiszen nekünk nem kell költenünk ezeknek a technológiáknak a beépítésére, mivel partnereinkre támaszkodhatunk" - nyilatkozta James Buczkowski, a Ford elektromos és elektronikai rendszerekért felelős igazgatója.

Hét évről hét hónapra rövidül a követési távolság

Ráadásul mindez segíthet abban, hogy a gépkocsik a mindenkori legkorszerűbb technológiát alkalmazzák.
Egy tipikus autó kifejlesztése legalább hét évet emészt fel, vagyis a terveknek és a részletes leírásoknak évekkel azelőtt el kell készülniük, hogy az első kész járművek egyáltalán legördülnének a szerelőszalagról. (folyt.)

Kulcsszavak: okostelefon autószolg

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Itt a téli gumiabroncsok következő generációja, a Bridgestone Blizzak 6 ENLITEN

A Bridgestone legújabb prémium téli túragumiabroncsa a TÜV SÜD független tesztjein a havas fékezés és a tapadás tekintetében a legjobb minősítést érte el*, nedves úton pedig a legrövidebb féktávolságot biztosítja**. Az új modell a 23-szoros tesztnyertes Bridgestone Blizzak LM005 utódja, a téli gumiabroncs-termékportfolió csúcsmodellje 32 százalékkal jobb futásteljesítményt biztosít, mint az előző generáció***. Az ENLITEN gumiabroncs-technológiával kifejlesztett Bridgestone Blizzak 6 ENLITEN kialakítása megfelel bármely jármű általános teljesítményigényének, valamint az elektromos járművek speciális követelményeinek egyaránt. 

2024. október 31. 16:50

A ontinental WinterContact gumiabroncsa nyert a német szakmai magazin tesztjén

Az AUTO BILD, Németország vezető autós magazinja által közzétett legújabb téli gumiabroncsteszt eredményei alapján a Continental WinterContact TS 870 kiemelkedő teljesítménnyel, „példás” minősítéssel és 1,2-es összpontszámmal bizonyult a teszt győztesének. A vizsgálat során 53 európai, amerikai és ázsiai gyártó 205/55 R 16 méretű abroncsát értékelték, a tesztjármű egy Volkswagen Golf volt.

2024. október 30. 10:13

Turbó fokozatra kapcsolt az innovációban az OMODA gyártója, a Chery Group

A Chery Group idei innovációs konferenciáján 1200 kilométeres hatótávolságot biztosító akkumulátort, humanoid robotot és mechanikus kutyát is bemutatott. A társaság a jövőben is folytatja intenzív nemzetközi terjeszkedését, a tervek szerint 2025-ben több mint 60 újabb piacon lehet majd megvásárolni járműveiket. Október 9-én Budapesten, a Millenáris Parkban ünnepélyes keretek között mutatta be az OMODA 5-öt a Chery Group autójának hazai forgalmazója, a Genius Automotive Kft.

2024. október 29. 09:57

Elkészült a kétmilliomodik autó a kecskeméti Mercedes-Benz Gyárban

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a kecskeméti Mercedes-Benz Gyár, októberben legördült a gyártósorról a kétmilliomodik jármű. A jubileumi modell egy tisztán elektromos hajtású, ötüléses EQB.

2024. október 25. 14:31

Az AUTO BILD két díjjal is kitüntette a Continental téli gumiabroncsát

A német AUTO BILD Allrad és AUTO BILD sportscars autós magazinok gumiabroncs-szakértői egyetlen nap alatt kétszer is a „példás” minősítéssel díjazták a Continental WinterContact TS 870 P-t (a tesztek IDE kattintva érhetők el, német nyelven). 

2024. október 22. 11:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59