Apróságok a fa alá

forrás: Prím Online, 2013. december 20. 08:44

Az LG idén is elvégezte év végi kutatását, amiben a felhasználók karácsonyi vásárlási szokásait és a trendeket vizsgálta. A válaszadók arról nyilatkoztak, milyen szórakoztató- és háztartási elektronikai, valamint mobilkommunikációs termékeket terveznek ajándékozni. Az illatszerek, könyvek és ruhák mellett a kisebb elektronikai készülékek hódítanak majd idén karácsonykor, az értékesebbek közül pedig a tablet lehet az új slágertermék.

Az LG 2011 után ismét jelentkezik nagymintás, online kérdőíves felméréssel, amely karácsonyi vásárlási szokásokról készül minden évben. az elektronikai termékek ajándékozását előrejelző. A lakossági mintát több mint 2000 A, B, vagy C1 ESOMAR státuszú 18-59 éves férfi (53%)  és nő (47%) alkotta vegyesen, legnagyobb számban (33%) a 18-29 éves korosztály képviseltette magát. A minta  reprezentatív bázist képez a magyar internethasználókra. Budapesten, megyeszékhelyen, városban és falun élők közel azonos arányban szerepeltek a mintában. Legnagyobb arányban (26%) a havonta legkevesebből gazdálkodók (80 000 forint alatt/fő) töltötték ki a kérdőívet, legkevesebben (5%) pedig a legtehetősebbek (300 000 forint felett/fő).

 

Mikor kezdjük el a készülődést?

 

A megkérdezettek valamivel több mint fele  legalább egy hónappal a karácsonyt megelőzően elkezdi a vásárlásokat, mely szokáshoz idén is tartják magukat. Kisebbségben vannak azok (8%), akik már több mint két hónappal karácsony előtt elkezdik beszerezni az ajándékokat. Kevésbé előrelátók, de még mindig inkább a nyugodt vásárlás hívei, a 6-8 héttel illetve a 4-5 héttel előre gondolkodók, akik ugyanolyan arányban (22%) voltak a válaszadók között. A legnépesebb tábort (32%) azok jelentik, akik 2-3 héttel szenteste előtt kezdik meg a vásárlást. Azok tábora, akik utolsó pillanatra hagyják a vásárlást (1-2 nappal karácsony előtt), nagyon szűk (3%), és ugyancsak elenyésző azok száma, akik maguk készítik az ajándékot (1%), vagy nem ajándékoznak (2%).

 

Hány főnek ajándékozunk?

 

2011-ben és 2012-ben szinte százalékpontra megegyeztek az értékek arra vonatkozóan, hogy ki hány embernek szeretne ajándékkal örömet okozni karácsonykor. Valamelyest csökkent az elmúlt évekhez képest (2011:47%; 2012:47%) azok száma, akik 7-nél több embert ajándékoznak meg idén (41%), és ezzel összhangban nőtt azok száma, akik 3-4 embert terveznek meglepni (2011:20%; 2012:21%; 2013:24%). Azok száma is nőtt valamennyivel (6%-ról 8%-ra), akik mindössze 1-2 főnek fognak vásárolni.  

 

Mennyit költünk?

 

A válaszadók többsége pontosan még nem tudja, hogy mennyit fog költeni elektronikai termékekre karácsonykor összesen, bár mint láttuk, sokan még el sem kezdték a vásárlást, illetve ha el is kezdték, nem biztos, hogy a végére is értek.
Csökkent azok száma, akik igazán nagy értékű (50 000 forint felett) ajándékban gondolkoznak, és nőtt a 25 000 és 50 000 forint közötti sávban költeni tervezők aránya. A szubjektív, vagyis az elmúlt évekhez képest számított költésre vonatkozó kérdésekből az derült ki, hogy a válaszadók többsége úgy érzi, hogy a tavalyi szintet elérő, de inkább azt valamelyest meghaladó összeget fog elektronikai termékekre elkölteni idén karácsonykor.

 
Mit és kik vásárolunk?

 

A slágertermékek tekintetében idén sem történt különösebb változás. Az illatszer és a könyv vezeti a listát holtversenyben (54%), amit a játékok (46%), a ruházati termékek (44%) és az édességek (38%) követnek. Mindezek után következnek az elektronikai készülékek, amiket összességében a válaszadók 37 százaléka tervez vásárolni idén szeretteinek, ismerőseinek karácsonyra (tavaly ez az arány 31, 2011-ben pedig 38 százalék volt). A megkérdezettek háztartási elektronikai készülékeket nagyobb arányban (20%) terveznek idén ajándékként vásárolni, mint tavaly (15%), a szórakoztatóelektronikai (14%) és számítástechnikai (13%) készülékek és mobiltelefonok (9%) esetében pedig várhatóan megismétlődik a tavalyi forgalom.

 

Kivétel nélkül minden elektronikai termékkategóriát nézve a férfiak a fő döntéshozók és vásárlók. Emellett kiemelendő még a háztartási elektronikai készülékek esetében a legfiatalabbak nagyobb vásárlási kedve, feltehetően szüleikre gondolva, továbbá a 40-49 éves korosztály, akik mind a számítástechnikai berendezések, mind a mobiltelefonok tekintetében felülreprezentáltak.  

 

Ki kapja az ajándékot?

 

A háztartási eszközöket vizsgálva az látszik, hogy ezek a termékek túlnyomó többségben karácsony után maradnak egy háztartásban, hiszen legnagyobb arányban a velük élő szülő (49%), illetve a házastárs/élettárs/barátnő (33%) számíthat ilyen ajándékra. A válaszokból kitűnik, hogy a szórakoztatóelektronikai (36%) számítástechnikai (42%) és mobilkészülékek (36%) esetében a megajándékozni szándékozott személy leggyakrabban a megkérdezett gyermeke.

 

Slágertermékek

 

Legkedveltebb ajándékozni kívánt háztartási elektronikai termék korosztálytól függetlenül idén is a kávéfőző, ami még az elmúlt évekhez képest is nagyobb népszerűségre számíthat (20%-ról 27%-ra nőtt). A robotgép és botmixer áll a második helyen, amit a porszívó követ. Utóbbi vásárlását úgy látszik többen (17%) időzítik a karácsonyi időszakra, mint az elmúlt években (12%). Ugyan így növekedés mutatkozik a következő legkedveltebb ajándéktárgynál, a borotvánál is (11%-ról 15%-ra nőtt). Nagyobb berendezésre, mint például hűtőre (6%), mosógépre (3%), légkondicionálóra (1%) továbbra is kevesen terveznek most beruházni. Ahogy a kávéfőző a háztartási gépeknél, úgy a tablet ígérkezik a mobil iparág slágertermékének. A tavalyihoz (24%) képest is nagyot nőtt a készülék népszerűsége (37%), és jellemzően a 30-39 éves korosztály fog meglepni valakit tablettel.

 

A tévék tekintetében a plazma/LCD/LED típusok tavaly (25%) és tavalyelőtt (18%) még egy kategóriában szerepeltek. Idén külön kérdés vonatkozott a plazma tévé tervezett vásárlására (3%), illetve külön az LCD/LED típusokra (22%).
Azok közül, akik LCD/LED tévét szeretnének ajándékba vásárolni idén, a legtöbben (54%) a LED tévék mellett tették le a voksukat, közülük minden harmadik válaszadó kiemelte a Smart funkció fontosságát (35%), minden ötödik (22%) pedig a 3D képmegjelenítést jelölte meg, mint elvárt tulajdonság. A jövő technológiáját jelentő, Ultra HD felbontású tévék, mint lehetséges karácsonyi ajándékok, nem számottevő mértékűek egyelőre (1%).

 

Érdekes adat, hogy a digitális fényképezőgép, mint opcionális karácsonyi ajándék, évről évre egyre kisebb mértékben jelenik meg (2011:19%; 2012:17%; 2013:8%), ami feltehetőleg az egyre jobb kamerával felszerelt telefonok elterjedésével van kapcsolatban. A digitális kamerák forgalmának visszaesése is ugyanezzel magyarázható (2011:10%; 2012:07%; 2013:2%). Az okostelefon penetráció növekedése az mp3 lejátszók utáni kereslet csökkenését is magyarázhatja.

 

Számítógépes kiegészítők terén a külső merevlemez forgalmában várható növekedés a karácsonyi időszakban, emellett a megkérdezettek fele tervez valamilyen apró kiegészítővel kedveskedni valamelyik szerettének, legnagyobb hányaduk 16-29 éves korosztályba tartozik (68%).
 

Mivel fizetnek?

 

Valamelyest meglepő adat, hogy a megkérdezettek közül a kártyás fizetést leginkább (66%) a legidősebb korosztály (50-59 éves) részesítette előnyben, míg a legfiatalabbak (18-29 éves) választják a készpénzes fizetést a legnagyobb valószínűséggel (58%). A férfiak inkább hajlanak a kártyás fizetésre (59%), mint a nők (49%), az összes választ átlagolva pedig a kártyás fizetés vezet (55%) a készpénzzel szemben (43%). Az átutalás egyik kategóriában sem kedvelt fizetési mód (1-2%).
Az ajándéknak szánt elektronikai termékek megvásárlását a válaszadók többsége saját forrásból igyekszik majd fedezni.

Hol vásárolnak, tájékozódnak?

 

Idén is meghatározóak maradnak a nagy elektronikai szaküzletek. A hipermarketek súlya trendszerűen csökken, viszont az internetes áruházak továbbra sem tudják a hiperek szerepét átvenni. A hazai nagyobb elektronikai szaküzletek forgalmában enyhe növekedés prognosztizálható tavalyhoz képest, igazi növekedés a hazai márkaboltok forgalmában várható (16%-ról, 22%-ra nő). A kérdezettek több mint 70 százaléka szokott elektronikai készülékeket az interneten keresztül is vásárolni. Közel kétharmaduk tervezi, hogy karácsonykor is fog az internetről rendelni egy vagy több ajándéknak szánt elektronikai készüléket. Az előbbi adatokhoz hozzá tartozik, hogy magát az internetes vásárlást és fizetést a túlnyomó többség megbízhatónak tartja. Az elsődleges tájékozódási forrás a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is az internet: szakoldalak (59%), ár összehasonlító site-ok (53%), blogok és fórumok (42%), illetve a gyártói honlapok (31%). Természetesen fontos tájékozódási forrás marad továbbra is a boltokban való nézelődés is (42%).
 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

Dekarboizáció és hatékonyságnövelés egyszerre az iparban

A globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 45 százalékát adja az ipari tevékenység, így a klímacélok elérése érdekében kulcsfontosságú a szektor dekarbonizációja. A Schneider Electric a világ elsőszámú ipari szakvásárán, a Hannover Messén mutatta be azokat az innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ipari szereplők számára a kibocsátásuk csökkentését és a termelési hatékonyságuk növelését.

2024. április 26. 11:33

A HONOR szállította a legtöbb okostelefonot a kínai piacra

Az IDC legújabb jelentése szerint 2024 első negyedévében a HONOR lett a vezető márka Kína okostelefonos piacán. 

2024. április 26. 09:55

Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul

A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.

2024. április 25. 16:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50