Az internet összehozza vagy szétválasztja a családot?
A világháló nemcsak a kapcsolattartás terén vált elengedhetetlenné. Ma már a netezők 83 százalékának közös családi programot is jelent – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” című friss kutatásából, amely az internet családok életében betöltött szerepével foglalkozik.
Az eNET 2015 nyarán végzett online kutatása alapján a felnőtt magyar internetezők 85 százalékának családi életében központi szerepet tölt be a telekommunikáció, és több mint felük szerint minél többféle telekommunikációs eszközt használ egy család, annál tájékozottabb.
A válaszadók háromnegyede véli úgy, hogy az internet elősegíti a könnyebb boldogulást az életben. Ugyan a válaszadók kétharmada azzal is egyetért, hogy a net kényelmesebbé teszi a családok életét, a családi kapcsolatokra gyakorolt hatását illetően már megoszlanak a vélemények. Bár többen látják pozitívnak ezt a hatást, a többség (62%) szerint a pozitív és a negatív hatások egyszerre érvényesülnek.
Az eNET friss kutatása szerint a családdal folytatott digitális kommunikáció módjai közül a mobilon történő telefonálás a legjellemzőbb (86%). A mobilt azonban már nem csak telefonálásra használják a családok, hiszen az okostelefonok terjedésével az online kapcsolattartás minden formája elérhetővé vált ezeken az eszközökön is.
Bár a családon belüli internetes kommunikációs lehetőségek közül továbbra is az e-mail a legnépszerűbb (47%), ezt alig lemaradva követi az internetes telefonálás vagy üzenetküldés, amelyeket már a válaszadók 44 százaléka használ rendszeresen. A vezetékes telefon ezzel szemben némileg háttérbe szorult, de még így is ugyanolyan népszerűségnek örvend, mint a közösségi média, ha a családtagokkal való kommunikációról van szó.
Mivel az internetes kapcsolattartást — a telefonoshoz hasonlóan — akkor is igénybe tudjuk venni, amikor személyes találkozásra nincs lehetőségünk, helyettesítője nem, de kiegészítője lehet a személyes kommunikációnak. Az internetezők 80 százaléka szerint ráadásul sokkal olcsóbb is, mint a mobil vagy vezetékes telefonálás. Az online kommunikáció, s különösen az online telefonálás szerepe így várhatóan a jövőben tovább erősödik majd.
Az internet legnagyobb előnye a többi kommunikációs csatornával szemben, hogy akármilyen távol legyünk is egymástól, életünk minden történését azonnal megoszthatjuk szeretteinkkel gyakorlatilag plusz költségek nélkül szóban, írásban, képekben vagy akár videókban is. Ha például nyaralni megyünk, családtagjainknak nem kell sem a hazatérésünkre, sem a telefonhívásunkra várniuk, hogy megtudják, milyen a szállodai szobánk, vagy éppen a tengerpart, hiszen egy kattintással képeket, videókat is küldhetünk nekik, ha hozzáférünk az internethez.
A web ilyen módon akár szorosabbá is teheti a kapcsolatokat, hiszen segítségével többet tudhatunk meg a másikról, mivel azt is láthatjuk, amit ő lát, bárhol is legyen. Sőt, a közösségi oldalaknak köszönhetően nem is kell többé minden szerettünket egyenként informálni, hiszen a feltöltött képekből és hozzászólásokból a családtagjaink és a barátaink is rögtön tudhatják, merre járunk, mit csinálunk éppen.
Az internetezők kétharmada szerint a világhálónak nélkülözhetetlen szerepe van abban, hogy minél több rokonunkkal és barátunkkal tartsuk aktívan a kapcsolatot, hiánya pedig jelentősen megnehezítené ezt. Többségük (68%) a tőle távol élő rokonaival szokott a weben keresztül kommunikálni; több mint felük barátokkal, ismerősökkel; negyedük pedig velük élő családtagjaikkal (is), amikor épp nincsenek együtt. Mindössze 6 százalék azoknak az aránya, akik sem családtagokkal, sem barátokkal nem kommunikálnak ebben a formában. Nem bizonyult igaznak tehát az a korábbi félelem, hogy az internetezés magányossá tesz: éppen ellenkezőleg, összeköti az embereket és a családokat.
A hagyományosan közös szórakozásnak tekintett tévénézés mellett az internetezés is családi programmá vált mára, a netezők 83 százaléka számolt be hasonló tapasztalatokról. Az online lehetőségek közül szembetűnő a közösségi oldalak előkelő helyezése, a válaszadók 61 százaléka családjával közösen (is) látogatja ezeket.
Szintén gyakori a közös online vásárlás (58%), amely feltehetően a családi nagybevásárlás új formájává válik, csak a helyszín más: már nem az áruházban, hanem otthon ülve nézelődhetnek és válogathatnak a virtuális polcok kínálatából. Igaz, az online vásárlás kényelméből fakadó megtakarítások nem feltétlenül csökkentik kiadásainkat, mert sokan nem csak az éppen szükséges termékeket veszik meg: a családok 29 százaléka legalább alkalmanként többet költ a neten az eredetileg tervezettnél. A vásárlás mellett a közös online zenehallgatás és online filmnézés, videózás, tévézés is igen gyakori a netezők körében (45, illetve 43%).
A telekommunikáció, s különösen az internet mind az egyének, mind a családok életében központi szerepet játszik, hiszen számos egyéb előnye mellett nagyban hozzájárul ahhoz, hogy szeretteinkkel és barátainkkal minél egyszerűbben és aktívabban tarthassuk a kapcsolatot, akkor is, ha éppen nem vagyunk együtt. Emellett a netezés közös családi programmá is válik, ha kihasználjuk az általa nyújtott lehetőségeket: ezt az internetezők 83 százaléka meg is teszi. Vitathatatlan, hogy az internet átalakítja a családi kapcsolatokat és programokat, ám ha megfelelően használjuk, nagyban hozzájárulhat a család összatartásához.
Kapcsolódó cikkek
- Kik használnak mobilinternetet hazánkban?
- Lassan többet facebookozunk mobilon, mint PC-n
- Nőtt az internet és a mobiltelefon előfizetések száma
- Az internetezők egyharmada használja profi módon az internetet
- Sikeres évet zártak a hazai e-kereskedők
- Z-generáció: az vagy, amit felteszel
- Mennyit ér egy lojális vásárló szavazata, avagy hol szeretünk online vásárolni?
- Az amerikaiak 7%-a használja az internetet a telefonján keresztül
- Az amerikaiak 64%-ának van okostelefonja
- A felnőtt magyar netezők felének már zsebében az internet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon
A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok.
Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre
17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.
Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól
A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.
A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY
Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.
Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben
A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.