Szeptember 4.: Az Aeropark éjszakája
Az este, amikor múlt, jelen és jövő találkozik a ferihegyi repülőmúzeumban. Szeptember 4-én újra felgyúlnak a fények a történelmi pilótafülkékben, duruzsolnak a fedélzeti rádiók, közben pedig pilóták, utaskísérők és műszakiak mesélnek a gépekről, pályafutásukról. Számos látványos, interaktív programmal készül az ősz első repülős ünnepére az Aeropark, ahol a kiállított légijárművek között már egy MIG-21-es vadászgép is látható.
Idén 75 éve, hogy létrejött a Malév. Akkor még Maszovlet néven üzemelt a légitársaság, amely az 50-es években vette fel a Malév nevet. A vállalat 66 éves múltjából és a hőskórból kaphatnak ízelítőt ezen az estén az érdeklődők. Olyan repülőemberek érkeznek a múzeumba, akik annak idején az Il-18-ason, a Tu-154-esen vagy a Tu-134-esen kezdték a pályafutásukat, és az igazán nagy gépen, a Boeing 767-esen fejezték be karrierjüket. 19:00 órakor kezdődik majd a Pilóta Talkshow, amely ezúttal szintén a Malévről szól.
Szeptember 4-én számos kiállított repülőgép komoly életjeleket fog mutatni: bekapcsoljuk az egyes rendszereket, életre keltjük a berendezéseket, fényárban úsznak majd a történelmi pilótafülkék.
Több főszereplője is lesz az Aeropark éjszakájának: nyár végén költözött a repülőmúzeumba Berekfürdőről az a Mig-21-es vadászgép, amely gondos felújításon esett át és a 70-es évek végén érkezett Magyarországra. Ezen a napon bárki beülhet a kabinba, és megnézheti, hogyan dolgoztak a vadászpilóták ezen a repülőgépen. Komoly változáson esett át „a legkisebb nagygép”, az L-410-es, amelybe az utóbbi hetekben visszakerültek a kalibrálóberendezések. Szombaton ezek működését is bemutatják a szakemberek, sőt a hajtóművek átforgatása is megtörténik. Kiderül, hogyan dolgozott ez a repülőgép a háborús évek után a Balkán legfontosabb repülőterein.
Egész este gurulnak majd a különleges, ma már oldtimer kategóriába tartozó repülőtéri autók. Kipróbálható lesz a Zsiguli, az előteres Wartburg, a rendőr Lada, valamint a legendás reptéri tűzoltóautó, a 40 tonnás Simba. Szombaton délutántól hajnalig folyamatosan indulnak a tematikus séták, amelyeken szakértő túravezetők mutatják be a légitársaság meghatározó repülőgéptípusait. A Tu-154-es fedélzetén pedig egymást követik a légiutas-kísérő foglalkozások, amelyeken stewardessek engednek betekintést különleges hivatásukba. Az Aeropark A320neo szimulátorában bárki kipróbálhatja, milyen vezetni a világ egyik legmodernebb repülőgépét.
Az Aeropark éjszakáján nem maradnak el a hangulatos reptérlátogatások a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kulisszái mögött, az Aeroplex of Central Europe ismét megnyitja hangárait a látogatók előtt, megmutatjuk a történelmi 1-es Terminál titkait, vasárnap pedig újabb nosztalgiarepülésekre kerül sor a világ egyetlen üzemképes Li-2-es repülőgépével.
Kapcsolódó cikkek
- Allianz: 9 trend a Covid–19 utáni légi közlekedésben
- Az éjszaka, amikor minden a repülésről szól
- Dinamikusan növekszik a hazai légi forgalom
- Jelentősen nőtt a repülőgépforgalom az EB-nek köszönhetően
- Repülésbiztonság minden szinten
- 8 milliárd forintból újultak meg a hazai légiforgalmi irányítás rendszerei
- A VFR pilóták társa a levegőben: a biztos tudás
- Hazai koncepció alapján bővül Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere
- Továbbfejleszti repülésbiztonsági rendszerét a HungaroControl
- Több mint félmillióval kevesebb gépet kezelt tavaly a HungaroControl
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyszerű Airpods-tisztítás és új vezetékes headset gamereknek
Neked is fejtörést okoz, hogy mivel tudnád Apple Airpods fülhallgatódat megfelelően és károkozás nélkül tisztítani? Vagy épp teljesen másban vagy, és azon agyalsz, hogy milyen gaming headsettel tudnál megszabadulni a késleltetéstől? Akkor érdemes továbbolvasnod, mert a Sandberg most mindkét problémára elhozta a megoldást!
A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig
Az ELTE Informatikai Kar idén a „Semmiből született csodák – A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig” című rendezvénnyel csatlakozott a Lányok Napja országos programhoz.
Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták.
Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől
Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.
A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.