Corel R.A.V.E.

A komfortos vektoros animációszerkesztő

Péterffy Áron, 2001. február 28. 20:57
A CorelDraw grafikus programcsomagnál már megszokhattuk, hogy az aktuális változatok a kedvelt Draw-n és Photo-Painten kívül mindig meglepik a felhasználót valami újdonsággal. Nincs ez másként a nemrég megjelent jubileumi 10-es verziónál sem.
A Codra Kft. - a cég a Corel kizárólagos magyarországi beszállítója - jóvoltából komoly tesztnek vethettük alá a CorelDraw 10-es szoftvercsomag új üdvöskéjét, a Corel R.A.V.E.-et. Az eddigi "Corel-extrák" (Chart, Show prezentációs és Dream 3D modellezőprogramok) nem arattak osztatlan sikert, afféle ajándékként elfogadható szolgáltatásokat nyújtottak, de a csomag professzionális felhasználói közül csak kevesen vették hasznukat a napi munka során. Ezen próbál most változtatni a 10-es verzió újdonsága, a vektoros animációszerkesztő R.A.V.E. (Real Animated Vector Effects).

A program segítségével könnyedén készíthetünk animációkat, a kész műveket elmenthetjük AVI és animált GIF formátumban - ezek azonban a kevésbé lényeges adottságok. A program igazi erejét az animációk Shockwave Flash (.swf) formátumú mentése adja. Az interneten szörfözőknek valószínűleg nem kell bemutatni a Flasht, amely az egyik legelterjedtebb és legösszetettebb plug-int igénylő formátum.

A R.A.V.E. felépítése és működése szinte azonos a Draw-éval, kivéve a csak itt megtalálható Timeline dockert és a Draw Layout menüjét lecserélő Movie menüt. Ez a hasonlóság a program egyik legpozitívabb tulajdonsága: egy jól bevált, megszokott felületen dolgozhatunk, kifejezetten kényelmes, hogy nem szükséges egy új rendszert az elejétől megtanulnunk.

A Timeline (Idősáv) az animációhoz nélkülözhetetlen, itt jelennek meg a mozi egymás utáni képkockái (frame), és itt adhatjuk meg többek között az egyes elemek mozgásának hosszát, módját is. A Draw-ból átvett kezelőfelület és az egyszerű, felhasználóbarát Timeline docker segítségével könnyen átlátjuk az elemeket.

A kulcskockák közötti animációkészítés (tween) szinte gyerekjáték, csak a kezdő és a végfázist kell megadnunk, a program a kettő közötti eltéréseket automatikusan kiszámítja (például pozícióeltéréssel adható meg a mozgás).

Az animációk készítésében nagy segítség a "hagymahámozás" (onion skinning), amelynek segítségével egyszerre több képkocka tartalmát is látjuk.

Elkészített elemeinket csoportba foghatjuk, vagy új rétegen is elhelyezhetjük - ennek kezelése nagyon kényelmes a réteg- és elemnév előtti ikonok segítségével. Sajnos azonban kevés információt kapunk arról, hogy különféle objektumtulajdonságok tweenelése mennyire növeli majd meg a végső Shockwave Flash-állomány méretét.

A kész animáció exportálásakor a rengeteg beállítás közötti eligazodásban és a lehetséges hibaforrások kiszűrésében nyújt segítséget a - Draw-ban is új - preflight.

A preflight nemcsak hibáinkat fedezi fel (például a CMYK-színek használatát a webnél vagy a nagy fájlméretet eredményező tweeneket), hanem rögtön vázolja azok valószínű okát, megoldásait, sőt tippeket is ad a későbbiekre vonatkozóan. Ugyanitt találhatók az előre elkészített beállítások (presets) is. Ezek a leggyakoribb exportálástípusokhoz kínálnak beállítási sablont, s természetesen egyéni beállításainkat is elmenthetjük sablonként.

Macromedia Flashsel dolgozóknak meglepő lehet a scriptek írását vagy egyéb, interaktivitást lehetővé tevő eszközök hiánya.

A többállapotú gomb (button) objektum az egyetlen interaktív elem (ehhez egy URL-t vagy hangot lehet csatolni). A program legnagyobb hiányossága, hogy a kész animációban nem lehet egy frame-en megállítani a lejátszást, illetve gombnyomásra vagy egyéb parancsra átugrani a mozi egy adott pontjára. Így nem lehet egy movie-n belül töltésmentes navigációt leképezni, ami pedig komoly előny lehetne a HTML-lel szemben.

Összességében elmondható, hogy a R.A.V.E. könnyen használható eszköz minden Corel-felhasználó számára. Navigációs panelekhez, bannerekhez, weblapok nyitó animációjához jó megoldás, komplex munkákhoz elsősorban mint rajzeszköz nyújthat segítséget. Grafikai lehetőségein kívül a Corel R.A.V.E. mellett szól még a "felhasználóbarát ár", illetve az, hogy a Draw-csomaghoz "ingyen" kapjuk. A konkurens hasonló szoftvere, amely a R.A.V.E.-hez mérhető mind tudásában, mind lehetőségeiben, bár nem tartozik a drága szoftverek közé, nem jár semmilyen csomaghoz, kivéve a CorelDraw duplájába kerülő, egyébként azonos felszereltségű Web Collectiont.

A programnév utáni 1.0-s verziószám remélhetőleg most nem jelenti azt, hogy a Corel hagyományait megtörve tovább fogja vinni a R.A.V.E.-et az új Draw-csomagban, és a 2.0-val egy grafikai lehetőségei mellett már interaktivitásban is kiváló terméket kapunk.

HTML kontra SWF

Nemrég még a webdesignnal foglalkozó levelezőlisták és fórumok PC-Macintosh "szent háborúját" is háttérbe szorította a HTML- és SWF-hívők élénk vitája. Egyik oldalról az SWF formátum nyújtotta lehetőségek valóban kiválóak, másrészt azonban elszaporodtak a "túldizájnolt", órákig töltődő, gyakran valós informálást nélkülöző oldalak.

A (széles sávú) jövő legesélyesebb formátuma valóban a Shockwave Flash lehet, de a jelen - jó esetben gyors modemmel rendelkező - internetezői nem igénylik a mindennapos webhasználatkor a tökéletes multimédia-élményt.

Erre a tényre többen felhívták a figyelmet a Flashforward (többek között az SVG és SWF formátummal foglalkozó találkozó) legutóbbi konferenciáján is, ahol az egyik jelmondat ez volt: "az egyszerű szép".

Az SWF formátum

A Macromedia által kifejlesztett Shockwave Flash (.swf) formátum mára de facto szabvánnyá vált az internetes vektoranimációban és multimédiában. Bár a Flash formátum megjelenítéséhez plug-in szükséges, népszerűségére jellemző, hogy az eggyel korábbi, 4-es változat európai elterjedtsége 94%-os volt (ennyi böngésző játszotta le az SWF-et plug-in letöltése nélkül).

Miben is tud többet a Shockwave Flash a HTML-nél?

Kisebb méret: képeink vektoros formátumban kerülhetnek tárolásra, így méretük többnyire töredéke bittérképes társaikénak; az animációknál elég a kulcsképkockákat tárolni, a köztes fázisokat a gép valós időben számolja ki.

Nagyobb alkotói szabadság: abszolút pozicionálás, tetszőleges betűtípusok, mozgás, mozgás, mozgás.

Extrák: előbetöltés (preloading), hangok és zene egyszerű kezelése, programozhatóság.

Az SWF lényege, a valós időben kiszámolt animáció természetesen nagyobb erőforrásokat igényel a HTML megjelenítésénél: a P100-as processzorral és 16 MB memóriával épített számítógép valóban az alsó határ a lejátszásnál. Egyes összetettebb weblapok nem ritkán még Celeron 500/64 MB-os konfigurációval is lelassulhatnak.

Kulcsszavak: Codra multimédia Corel

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50