Benefit vagy teher a céges továbbképzés?
A cégek számára a munkaerő-fejlesztés mindig versenyfutást jelent az idővel. A cégek ezért kedvelik a házon belüli képzéseket, hiszen a gyorsan változó piaci igényekhez ezzel a módszerrel tudják legjobban hozzáigazítani munkatársaik felkészültségét, miközben megspórolják a kiválasztás és az onboarding költséges időszakát. Kérdés azonban, hogy a dolgozók juttatásnak vagy kötelezettségnek élik meg a vállalati tréningeket, és milyen fokú elköteleződés várható el tőlük. A Codecool Programozó iskola piaci tapasztalatai szerint a munkavállalóra fordított minden 100 000 forintért egy hónap lojalitás várható el a dolgozói tanulmányi szerződéseknél.
A bérek alakulása miatt ma nagyon nehéz a munkaerő-felvétel, és a távmunka lehetősége is elszippantja külföldre a dolgozókat. Mivel a toborzási költségek az egekbe szöktek, ezért egyre több vállalatnál inkább a belső át- és továbbképzésekre összpontosítanak. A képzések természetesen nem egyik napról a másikra jelenthetnek megoldást, folyamatosan időt kell rájuk szánni. Hosszabb távon azonban a belső képzések jobban megtérülnek, és a munkaadóknak lehetőségük nyílik egy teljesen új területre is átterelni dolgozóikat, a vállalati kultúra integritásának megőrzése mellett. „Például egy call centeres kollégát nagyon gyorsan át lehet képezni manuális tesztelőnek, a manuális tesztelőket pedig akár backend fejlesztőnek. Az átképzési folyamatok során a vállalati kultúra erősödik, a lojalitás fennmarad és a fluktuáció is csökken” – foglalja össze az előnyöket Vasenszki Enikő, a Codecool vállalati képzésekért felelős vezetője.
Egyre jobban elmosódnak a határok a hagyományos és az informatikai vállalatok között, idővel minden cég életében megkerülhetetlenné válik a digitális technológia, egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a vállalatok a digitalizációra. Nem csak a profitcenterként szolgáló vállalati területeken folyik innováció, hanem a költségcenterekben is, azaz a vállalati kiszolgáló funkcióknál, a könyveléstől a HR-en át a beszerzési, logisztikai osztályokon is. Az eddig manuálisan vagy egyedi fejlesztésű zárt programok segítségével végzett munkákat kiváltják gyorsabb módszerekkel, felhő alapú alkalmazásokkal, folyamatosan frissülő, integrálódó felületekkel, amelyhez sokszor elengedhetetlen a munkavállalók valamilyen új IT alapismerete. Olyan felhasználói ismeretekre is szükség lehet, mint a kiberbiztonság vagy az adatvédelem. Ezeket az ismereteket egy rövid továbbképzéssel vagy átképzéssel gyorsan el tudják sajátítani a résztvevők. Magyarországon az ilyen típusú képzések zöme az IT mellett az egészségügyi, pénzügyi, telekommunikációs, illetve a kereskedelmi szektor vállalatainál valósulnak meg.
Mikor és meddig?
A képzések ideje nagyban függ a megrendelő igényeitől és a résztvevők előzetes tudásától. A Codecoolnál ha csak egy hagyományos „upskillingről” van szó, az technológiától és előzetes tudástól függően, általában 3 és 30 nap közötti tréningek. A 2-3 napos képzések azok, ahol a munkatársak mostani területükhöz kapcsolódó friss és naprakész tudást sajátítanak el. Az átképzések viszont akár több hónap hosszúságúak is lehetnek, amennyiben a résztvevők egy teljesen új területet sajátítanak el. A képzések gyakorlatorientáltak, így minimális frontális oktatással valósulnak meg. „A képzések indulását mindig alapos egyeztetés előzi meg a céggel, szeretünk a megrendelőn túl már a közvetlen felettesekkel is egyeztetni, hiszen ők azok, akik napi szinten rálátnak a csapat munkájára, jobban ismerik az emberek időbeosztását” – mondja Vasenszki Enikő.
Minden képzésükhöz jár utánkövetés – egyéni és személyes konzultációk biztosítása a képzést tartó mentorokkal, hogy a betanulás alatt, ha szakmai segítségre van szükségük, akkor azt is szervezett keretek között kaphassák meg. „A mi célunk is az, hogy a résztvevő hasznos, naprakész tudással távozzon a képzésről, így fontosnak tartjuk a visszaméréseket, ezek által tudunk mi is fejlődni.”
Kényszer vagy előny?
Az emberek általában nem örülnek semminek, ami kötelező. Ezért a Codecool mentorok olyan hangulatot teremtenek a képzések során, hogy a résztvevők komfortosan érezzék magukat és élvezzék a képzést és az együtt töltött időt. „A Codecoolnál a tréningeket a partnerrel együtt úgy alakítjuk ki, hogy olyan problémákkal és feladatokkal szembesüljön a résztvevő, amellyel munkája során és akár a hétköznapokban is találkozik, ezáltal személyesebbé, testközelibbé és jobban érthetővé válik az adott képzés” – magyarázza Vasenszki Enikő.
Az képzésben résztvevőket motiválja, hogy egy stabil és biztos munkahelyük van, és az új készségek elsajátításával akár még előrelépési lehetőségek is várnak rájuk. Az átképzések gyakorta járnak béremeléssel, amely szintén ösztönzőleg hathat az alkalmazottakra. A cégeket az motiválhatja, hogy hosszú távon megtarthatják a jó kollégákat, nem kell jutalékot kifizetniük újabb munkatársak közvetítéséért, és a munkaerő a céggel együtt szervesen fejlődik. „A képzések értelmezhetők valamilyen juttatásnak, hiszen a munkavállalók plusz tudásra tesznek szert, de nagyon oda kell figyelni arra, hogy ez semmiképpen ne legyen túlterhelő a dolgozóra nézve” – mondja a Codecool specialistája. A cégeknél bevált módszer, hogy egy-egy képzés értékének minden 100 000 forintjáért körülbelül 1 hónap maradást várnak el a munkavállalótól. Ez az az igazságos mérték, amit általában a dolgozók is tolerálnak. Ha egy továbbképzés ára meghaladja az 1 millió forintot, akkor a cégek sok esetben fix, 1 éves tanulmányi szerződést kötnek az alkalmazottakkal.
Öreg kutya ne tanuljon új kunsztot?
A képzések során az életkor nem jelent semmit, de sokszor előny, ha az emberek már meglévő munkatapasztalattal és olyan hasznos skillekkel rendelkeznek, amelyek gyakran a technológiai tudásnál is fontosabbak. További tévhit, hogy az informatika területén fontos az erős matektudás, hiszen ami igazán számít, az a logikus és analitikus gondolkodásmód és a motiváció. Egy-egy cég sokszor esik abba a hiába, hogy az IT szakma a férfiak területe, de ez csak annyiban igaz, hogy jelenleg még mindig sokkal több férfi dolgozik ebben az iparágban, mint nő. Szerencsére azonban egyre több nő fordul az IT szakma felé, akár már felsőfokú tanulmányaik során vagy utólag, pályamódosítóként.
Egyre több vállalat ismeri fel a kollégák hosszú távú megtartásának előnyeit, ezért ezek a cégek már évek óta folyamatosan indítanak át- és továbbképzési programokat a munkavállalóiknak. Gyakorta átképzésekről van szó, ezért a cég a képzések révén egy hosszútávú karrierlehetőséget is biztosít a munkavállalóknak, míg ezzel párhuzamosan csökken a fluktuáció, valamint a toborzási költségek.
Kapcsolódó cikkek
- Programozók segítik a jótékonysági szervezetek munkáját
- Piacvezető lengyel oktatási céggel egyesül a magyar Codecool Programozóiskola
- A biztos béremelkedést leginkább az IT-szektor garantálja
- A Codecool programozóiskola ügyfélszolgálata is a Talk-a-Bot rendszerét használja
- A Codecool végzősei mostantól eldönthetik, hogy hol szeretnének dolgozni
- Gyorsan és jó fizetéssel tudnak elhelyezkedni a bootcamp hallgatók
- Európa top 100 oktatástechnológiai cégei közé válogatták be a Codecool programozóiskolát
- Egyenes út az IT világába
- Bécsben nyit újabb programozóiskolát a Codecool
- Állásgaranciát vállal az online végzett kurzusra is a CODECOOL
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újgenerációs, sajátmárkás készülékek a Telekomnál
A Telekom május 23-án piacra dobja az újgenerációs, saját márkás készülékeit, a T Phone 2 5G-t és T Phone 2 Pro 5G-t. A telefonok nagyobb teljesítményű processzorral, fejlett kamerarendszerrel és kiváló minőségű kijelzővel érkeznek, hogy optimalizált játék- és streaming-élményt nyújtsanak felhasználóiknak.
Érkezik: mesterséges intelligencia és virtuális valóság az oktatásban
Tanítás és tanulás az MI vagy XR technológiák segítségével, mentális egyensúly a mesterséges intelligencia korában. Idén is meghirdeti pedagógusoknak szóló pályázatát a Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli. A pályázat célja, hogy a tanárok a szakterületükhöz szorosan kapcsolódó digitális tananyagokat hozzanak létre, különös tekintettel a matematika, a természettudományok és az idegen nyelvek területére. Az elkészült tananyagok valamennyi hazai pedagógus számára hozzáférhetők lesznek. A 25 legjobb pályázó egész nyárra elegendő mobilinternetben részesül, 10 nyertes pedig 120 ezer forint értékű ajándékutalvánnyal gazdagodhat.
NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre
A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.
Megjelent a NEXT 3D konferencia programja
Megjelent a NEXT 3D additív gyártás és digitalizálás konferencia programja. Nem kevesebb, mint 15 hazai mérnök és vezető szakember fogja megosztani 3D technológiai sikereit és tapasztalatait a résztvevőkkel. A konferenciaprogram alapján a NEXT 3D látogatói felbecsülhetetlen értékű tudással bővíthetik 3D nyomtatási és 3D szkennelési ismereteiket.
Ezek az idei kulcstémák a webes és marketing stratégiák terén
Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.