Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?

forrás: Prím Online, 2023. szeptember 12. 18:13

Az OnlyFans eredendően nem erotikus tartalmak megosztására létrehozott felület, a hazai sajtóban mégis szinte kizárólag erről az oldaláról ismerhetjük. Miként alakult ez így? Hogyan válhatott a kezdeti időkben a közönséget a művésszel, előadóval, jógatanárral és szakáccsal összekapcsoló felület mostanra a pornográf és erotikus tartalmakat megosztók aranybányájává? 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a híreket vette alapul, és tartalomelemzés segítségével igyekezett feltárni, hogy miként definiálja a magyar online sajtó az OnlyFanst és milyen életérzést társít hozzá. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.

 

Az OnlyFans egy 2016-ban indult kezdeményezés, ami elsősorban egy olyan közösségi felületet igyekezett biztosítani az előadók, művészek számára, ahol a tartalmaikat – előfizetés ellenében – közvetlenül megoszthatták a rajongóikkal. Kezdetektől feltölthettek meztelen és pornográf tartalmakat is, amelyek a legtöbb közösségi felületen szigorú szabályozás, de akár teljes tiltás alá tartoznak. A nagy fordulat – a közösségi platformból szexoldallá való átlényegülés – a koronavírus-járvány és a vele együtt járó kijárási korlátozás idejére tehető, amelynek következményeként számos erotikus munkás – kényszerűségből – az online felületre helyezte át a tevékenységét.

 

nmhh.hu

 

Az OnlyFans napjainkban már több mint 190 milliós közösséggel büszkélkedhet. 2,1 millióan közülük tartalomgyártónak minősülnek, ami a felhasználók 1,1 százalékát teszi ki. A Gemius–EDME online világot felölelő közönségmérése szerint havonta 255 ezer magyar felhasználó látogatja az OnlyFanst.

 

A külföldi OnlyFans tartalomgyártókkal kapcsolatos hírek és események már régóta ismertek a hazai médiakínálatból, azonban a magyar sztárok körében 2023 elejétől érzékelhető a platform gyors sikere, és erre az időszakra tehető a címlapsztorivá válása is. A Neticle Media Intelligence a közösségi média publikus felületeiről és a magyar weboldalakról – köztük több ezer hírportálról – összegyűjti és kereshetővé teszi a szöveges tartalmakat. Adatai szerint 2023. január 1. és március 31. között 677 olyan cikk született itthon, amelynek szövegében szerepelt az OnlyFans szó. A tudósítások többségében az OnlyFans központi témának számított (77,4 százalék). Mindössze 154 esetben (minden ötödik hírnél) jelent meg korhatáros tartalomra figyelmeztető felirat (azaz csak a 18 év feletti életkor megerősítése esetén lehet elolvasni a cikket). Közel harminc (26) hírportálon találkozhattunk korhatári jelzéssel, azonban konzekvensen egyik portál sem alkalmazta a figyelmeztetést. A 18-as megkülönböztető jelzést alkalmazó írások 76,6 százaléka jelenített meg szexuális töltetű képet illusztrációként.

 

A legtöbb cikket közlő hírportálok és a korhatárra vonatkozó figyelmeztetések előfordulása

 

 

A cikkek fókuszában legtöbbször az erotikus munkából befolyó anyagi haszonszerzés állt, amely csak és kizárólag pozitívumként jelent meg. A másik leggyakrabban előforduló téma a szex volt, amely a megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, illetve az alany foglalkozásáról referált. Majdnem ötszáz esetben (468) említettek magyar tartalomgyártót a hírközlők, ami 23 különböző személyt takart – vagyis egy szereplő átlagosan húsz alkalommal jelent meg a vizsgált időszakban a hírekben. Leginkább Molnár Anikónak segítették elő az online marketingjét a hírportálok, aki 271 írás központi figurájává vált, vagyis minden harmadik cikkben felbukkant a neve. A magyar tartalomgyártókról szóló cikkek 80,8 százalékában a Való Világból jól ismert szereplők induló oldalait promotálták. A magyar tartalomgyártót is megemlítő cikkek majdnem mindegyike közölt fényképet legalább az egyik szereplőről (93,8%). A publikált képek harmada erotikus töltetű fotó volt.

 

Összességében megállapítható, hogy elsősorban az enyhítő képzettársítást – erotikus, szexi – hordozó szavak jelentek meg az erősebb – pornográf – kifejezéssel szemben a címlapok szövegeiben. A fiatalság eszményképeket keres, akiket gyakran választ a média által piedesztálra emelt közszereplők közül. Éppen ezért rendkívüli jelentőséggel bír, hogy egy erkölcsileg erősen kifogásolható jelenségről milyen képet festenek a médiában dolgozók. Hová vezet a pornográfiát önkifejezésként beállító szenzációhajhász cikkek és a varázslatos meggazdagodásról szóló, ellenőrizhetetlen álhírek címlapok általi terjesztése? A hazai online média meghatározó szereplői között kibontakozó egyik fő üzenet az OnlyFansszel kapcsolatban, hogy a bukás lehetősége nélkül érhető el nagy siker, amely minimális ráfordítás mellett busás haszonnal kecsegtet. Az igazság ezzel szemben az, hogy a teljes névtelenségből csak nagyon ritkán érhetők el nagy sikerek, mi több, általában az oda vezető út is dicstelen. Az előfizetéses erotikus platformon való boldogulás jóval egyszerűbb ismert emberként, főleg, ha a szereplő megfelelő reklámot generál a bulvármédiában a megjelenésének. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59