Elektronikus kereskedelem, e-szignó

Jogi, adózási és számviteli kérdések

Fekete Gizella, 2001. május 26. 11:21
Egyes szakértői körök az elektronikus kereskedelem robbanásszerű fejlődését várják az elektronikus aláírás törvénybe iktatásától. Ha azonban az elterjedés gyakorlati lehetőségeit is nézzük, kiderülhet, hogy az óvatosabb jóslatok ugyancsak reálisak. Az elektronikus aláírás és az e-business megvalósításával kapcsolatos, kevésbé felkapott és látványos, de gyakorlati szempontból annál fontosabb kérdéseket vetettek fel a PricewaterhouseCoopers Kft. és a cég jogi képviseletét ellátó Dezső, Réti & Landwell Ügyvédi Iroda közösen tartott e-business konferenciáján.
Az elektronikus aláírás törvényi elfogadása az első és elengedhetetlen lépcső, de azt követően az e-szignó gyakorlati alkalmazásáig számtalan apró feladatot kell útközben megoldani. A felvetődő kérdésekből kiindulva jutottak el az előadók az elektronikus kereskedelem adóztatása területén már észlelt s a későbbiekben várható főbb nemzetközi és hazai változásokig, illetve az elektronikus kereskedelemnek a jogot érintő kérdéseiig.

Mint a konferencia sajtótájékoztatóján elhangzott: ma Magyarországon a jó szándék ellenére még az infrastruktúra szintjén sincsenek meg az elektronikus aláírás széles körű elterjedésének feltételei, s még a kormányzati szervek felkészültsége sem megfelelő - bár az APEH informatikai háttere például már megengedné az e-szignó alkalmazását. Ezért legfőképp az elektronikus üzleti élet, elsősorban a B2B résztvevői látják majd először hasznát, akik számára a hitelesítők versenyfüggő árai sem jelentenek komoly megterhelést.

A digitális aláírás technológiai kivitelezésének megoldásai adottak, használatára az elterjedt üzleti szoftverek (például Lotus Notes, MS Outlook) is alkalmasak, ám ennek ellenére nem várható gyors elterjedés. A visszafogottabb első néhány évet követően a piac bizalma fokozatosan növekszik majd, s ehhez a ma még a külföldön és az EU-ban egyaránt most folyó vajúdás eredményeként megszülető jogi keretek is hozzájárulhatnak.

Úgy van, hogy nincs

Mielőtt a fent említettek közül néhányba részletesebben is betekintenénk, pár szót arról, miért különleges az e-business adóztatása, miért rengeti meg alapjaiban az adóztatás klasszikus alapelveit. Elsősorban azért, mert a tartalom forma nélküli értékesítését lehetővé tevő értékesítési csatornán túl egy olyan kereskedelemi tevékenységről van szó, amelyhez az eddigiektől eltérően nem kapcsolódik - a jog és az adózás jelenlegi szabályai szerint meghatározó fontosságú - fizikai jelenlét. Egy honlapon keresztüli tranzakció esetében ugyanis nyitott kérdés, hol a vevő, hol az eladó, és hol képződik az érték. Hagyományos keretek között az értékesítés helye határozza meg, melyik országban adóztatható az üzlet nyeresége. Azonban a tartalom önmagában történő áruba bocsátásakor a hely bizonytalanságán túl az sem egyértelmű, termékértékesítésről vagy szolgáltatásnyújtásról van-e szó, ami már a közvetett adókat is, elsősorban persze az áfát és a vámot érinti. És ez csak a jéghegy csúcsa, hiszen az elektronikus dokumentumokkal, aláírással, az ügyletek számviteli elszámolásával, illetve ellenőrizhetőségével kapcsolatos kérdések még fel sem vetődtek.

Elektronikus bizonylat - kormányzati szemüvegen át

Hazánk az európai jogalkotáshoz képest nincs komoly lemaradásban - hangoztatta a konferencián a Pénzügyminisztériumot képviselő Kardos Péter is -, de el kell ismerni, rengeteg munka vár még a törvényalkotókra és a tanácsadókra, ha a kormány célkitűzésének megfelelően minden érintett véleményét figyelembe vevő szabályozást akarunk létrehozni.

Előadásában Kardos az e-kereskedelem számviteli vonatkozásait boncolgatta. Mivel egy állandóan változó, naponta megújuló kereskedelmi formáról van szó - amelynek nincsenek hagyományai, nincs mögötte üzleti tapasztalat -, lemásolható példa nélkül csak követő szabályozásról lehet szó. S mert az internet nem, a jog viszont igencsak ismeri és tiszteletben tartja az országhatárokat, még jogharmonizációs kérdések sokaságával is szembe kell nézni. Az internetes tranzakciókra is vonatkozó számviteli törvények, szabályok kidolgozásánál az OECD iránymutatásain, a nemzetközi számviteli és az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos irányelveken túl a már alakulófélben lévő nemzetközi gyakorlatot szintén figyelembe kell vennünk - mondta Kardos Péter.

A bizonylatok kérdését összefoglalva Kardos úgy gondolja, hogy az elektronikus aláírásról szóló törvény gyakorlati alkalmazásakor az elektronikus bizonylatok elektronikus formában történő hiteles küldése ugyan már lehetővé válik, de a magyar szabályozás bonyolult volta miatt csak az érintettek összefogása, együttes munkája alapján születhet a gyakorlatban is működőképes megoldás. Figyelemre méltó próbálkozásnak tartja az elektronikus kereskedelem keretében zajló gazdasági tranzakciók esetében az ún. "utolsó lap" kezdeményezést. E szerint az ilyen tevékenységet kínáló weboldalak utolsó lapja, kvázi bizonylatosítva, tartalmazná a tranzakciót érintő minden adatot, információt (ár, adóhatárok, szállítás, fogyasztóvédelem stb.). Ma azonban az internetes tranzakciókat még papíron kiállított, postai úton elküldött számláknak kell kísérniük.

Kulcsszavak: e-signo e-commerce jog

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50