Viszlát márkaszerviz, viszlát vevőszolgálat

forrás: Prím Online, 2020. szeptember 4. 12:21

Ki ne állt volna sorba az vevőszolgálaton azért, hogy a jótállási jegyét lepecsételjék? Ki ne töltött volna órákat annak kiderítésével, hogy melyik márkaszervizbe kell vinnie az elromlott terméket? És sorolhatnánk még a hasonló bosszúságokat. Ezek azonban a jótállási szabályok változása miatt jövő évtől megszűnnek. De ami jó a fogyasztónak, az komoly terhet hárít a kereskedőre. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda elemzése. 

A fogyasztási cikkek értékesítésekor a kereskedő jótállásra kötelezett. Ezért, ha a frissen vett konyhai gépünk, mosógépünk, lámpánk vagy óránk meghibásodik, joggal kérhetjük az eladótól annak kijavítását vagy kicserélését, esetleg a vételár visszafizetését. De az ördög a részletekben rejlik. Egy nemrég kihirdetett kormányrendelet miatt jövő év január 1-jétől módosulnak ezek a részletek, mégpedig alapvetően a fogyasztó javára.

 

Már drónokra is…

Januártól bővül azoknak a termékeknek a köre, amelyekért a kereskedő köteles jótállni. Ez a lista eddig sem volt rövid, ide tartozik gyakorlatilag valamennyi háztartási készülék, bútor, sporteszköz vagy hangszer. A jótállás körébe januártól azonban bekerülnek olyan termékek is, mint a nyílászárók, a redőnyök, a kádak vagy a csaptelepek, sőt – a modern kor vívmányainak megfelelve – a jogalkotó már olyan termékeket is bevett a kötelező jótállási körbe, mint a napkollektorok, a napelemrendszerek, az elektromos rollerek vagy a drónok.

 

Egységes időtartam helyett sávos rendszer

A jótállási igényeket jelenleg egységesen, egy éven belül lehet érvényesíteni. Ezt a megoldást sávos rendszer fogja felváltja, és január 1-jétől a megvásárolt termék eladási ára fogja meghatározni a jótállás időtartamát. Az egy éves határidő innentől csak a legkevesebb 10.000, legfeljebb 100.000 forint értékű termékekre fog vonatkozni. Efelett 250.000 forintig két éves, 250.000 forint felett pedig három éves jótállási időtartammal számolhat a fogyasztó.

 

Érkezik az e-jótállási jegy

További kedvező újítás a fogyasztóknak, hogy most már nem feltétlenül kell a vevőszolgálaton sorba állni. Az új kormányrendelet ugyanis, alternatívaként, bevezeti az elektronikus jótállási jegyet, amelyet a vállalkozásnak legkésőbb a termék átadását követő napon kell a fogyasztó részére átadnia. Erre sor kerülhet e-mailen vagy akár egy letöltési linken keresztül is. Ez utóbbi esetben fontos kritérium, hogy a dokumentumnak a jótállási időtartam végéig, tehát adott esetben 3 évig elérhetőnek kell lennie.

 

Könnyebben, gyorsabban

Szintén a fogyasztók előnyére változnak a jótállás érvényesítésének lehetőségei is. A jövőben a vevő nem lesz köteles a hibás terméket a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgáltatóhoz eljuttatni, elég lesz, ha azt az értékesítő telephelyére – azaz tulajdonképpen a boltba – juttatja vissza. „Azaz, ha például a Media Marktban vettünk valamit, ami elromlik, a cikket visszavihetjük a Media Marktba, és a bolt felelőssége lesz a javításról gondoskodni.” – magyarázza dr. Kerekes J. Gábor, a Jalsovszky ügyvéde. 

 

Fontos újdonság az is, hogy januártól a jogszabály komoly határidőkkel kívánja megakadályozni az eljárás elhúzódását. A kereskedőnek az igény közlésétől számított 30 napja lesz a termék kijavítására. Ha erre nem kerül sor, akkor az új szabályok értelmében a fogyasztó automatikusan igényelheti a termék cseréjét vagy a vételár visszafizetését – erre pedig 8 napon belül sort kell keríteni. A 8 napon belüli automatikus csere vagy vételár-visszafizetés abban az esetben is kötelező lesz, ha a termék három javítást követően ismét meghibásodik. 

 

Az érem másik oldala… 

Ami a fogyasztók szempontjából egy kedvező módosítás, az értelemszerűen komoly többletterhet ró a kereskedőkre és a gyártókra. Egyrészt hosszabb ideig lesznek felelősek a termék hibátlan működéséért, másrészt rövidebb idejük lesz arra, hogy a terméket megjavíttassák. Arról nem is beszélve, hogy a termék javításra történő szállíttatásáról is nekik kell majd gondoskodniuk. „Ez komoly felkészülést és tervezést igényelhet a vállalkozások oldaláról. Az egyetlen jó hír talán a kereskedőknek, hogy a karácsonyi rohamot még megússzák: az új szabályok csak azokra a termékekre vonatkoznak, amelyeket már 2021-ben értékesítenek” – emlékeztet az ügyvéd. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14