Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

forrás: Prím Online, 2024. május 2. 17:48

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

Új készülék beszerzésekor a nőknek és a 60 évnél idősebbeknek különösen sokat számít a szerelők véleménye. A klímával rendelkező magyarok a hűtés funkció mellett a fűtést is szívesen használják, de 10-ből csak 3 magyar tudja elképzelni, hogy a klíma legyen az elsődleges fűtési eszköz. 

 

A magyarok klímavásárlási- és használati szokásait mérte fel az elektronikai gyártó Hisense: a Pulzus által készített reprezentatív kutatásból kiderül, hogy mivel hűtik magukat a magyarok a legnagyobb nyári hőségben, hogy milyen tényezők a legfontosabbak új készülék beszerzésekor és hogy mit gondolnak a klímák fűtési funkciójáról. 

 

 

A hagyományos módszerekre esküsznek a magyarok

 

A hazai klímapenetráció igen alacsony: a magyarok 67 százalékának nincs klímája otthon, amelynek oka leginkább a készülékek ára. A kutatás rávilágít, hogy a legtöbb otthon alkalmas lenne a klímák beszerelésére. A válaszadók mindössze 11 százaléka jelezte, hogy nem lehet megfelelően beszerelni a klímát az otthonába. A nyári forróságban a magyarok 58 százaléka ventilátorral próbál hűteni, minden negyedik magyar pedig a szellőztetésre esküszik. Többen viszont a hagyományosabb módszerekre voksolnak: felmosással, nedves ruha párologtatásával igyekeznek lehűteni otthonukat. 

 

Ismerik és használják a fűtési funkciót

 

Cseh József, a Hisense klímákért felelős értékesítési menedzsere hozzátette, hogy a klímával rendelkező magyarok nagyobb része használja fűtésre is a készüléket: a válaszadók 62 százaléka – mindez egyértelműen megfigyelhető a nők és a középkorúak körében. Meglepő viszont, hogy a fűtési funkciót a községben élők különösen nagy arányban használják (77 százalék). Ennek ellenére, csak tízből három magyar tudja elképzelni, hogy a klíma legyen az elsődleges fűtési eszköze – a fiatalabbak nagyobb arányban gondolják ezt (37 százalék), az idősebbek viszont inkább kiegészítésnek látják.

 

„Még a hőszivattyús tarifa nélkül is kb. 15-25 százalékot csökkenhetnek a fűtési költségeink, „H” tarifával pedig akár 30-40 százalékot is spórolhatunk a klímákkal. Ha a fűtésünket szeretnénk így megoldani, akkor érdemes kifejezetten fűtésre tervezett készüléket választani. Ezek jellemzően 25-30 százalékkal drágábbak, mint a nem elsődlegesen fűtésre készült modellek, ugyanis ezek a típusok jellemzően nagyobb méretűek és nagyobb hőcserélő felülettel rendelkeznek. Modelltől függően -25-30 °C-on is üzemképesek, a külső hőmérséklet csökkenésével pedig nem romlik a teljesítményük” nyilatkozta a szakértő.

 

 

Az energiafogyasztás is fontos szempont a döntésben

 

A kutatás rámutat, hogy akinek már van klímája vagy tervezi a vásárlást, annak a legfontosabb tényező az ár: a válaszadók 70 százaléka ez alapján dönt. Közel ugyanilyen fontos szempont a készülék energiafogyasztása, harmadik helyen a garanciafeltételek állnak, majd a márka. A dizájn nem számít a magyaroknak, a nőknek viszont fontos a szerelő véleménye. Minden ötödik nő mondta azt, hogy a szerelő ajánlására választ klímakészüléket. Ez az arány van, ahol erősebb: minden harmadik 60 évnél idősebb dönt a szerelő javaslata alapján. 

 

Cseh József elmondta, hogy a márkától és felszereltségtől függően az ár változó. Egy alapkészüléknek számító, 3,5 kW-os klíma kb. 150 ezer forinttól elérhető, amihez jön a telepítés költsége és a szükséges éves karbantartás (kb. húszezer forint). Kiemelte, hogy a karbantartást érdemes befektetésnek tekinteni, hiszen az eltömődött alkatrészek először csak hatásfok- és teljesítménycsökkenést okozhatnak, később viszont csökken a gép várható élettartama. Ráadásul a meglazult elektromos bekötések akár lakástüzet is okozhatnak.

 

Az átlagosnál melegebb nyarat várnak idén

 

A hosszú távú meteorológiai előrejelzések szerint az átlagosnál melegebb nyár áll előttünk, ami a lakossági szegmensben az egyik legerősebb motiváció. Mindez pedig újabb löketet adhat a beruházási kedvnek.  

 

„A felmérésből látjuk, hogy sajnos a magyarok nagy része, mintegy 41 százaléka, nem szeretne több pénzt kiadni egy energiatakarékos készülékért, ha az csak hosszabb távon hoz megtérülést. Minden ötödik ember csak legfeljebb 30 ezer forinttal lenne hajlandó többet fizetni, és mindössze minden tizedik válaszadó fizetne 60 ezer forinttal többet. Most viszont érdemes erre külön is figyelni, hiszen a június 1-től induló otthonfelújítási program érinti a klímaberuházást is. Sok család nagyon jól járhat vele, mert a fűtés és melegvíz-előállítás korszerűsítése is a támogatott beruházások között van” – tette hozzá a szakértő. 

 

Cseh József azt is kifejtette, hogy a klímák kiválasztásánál a korábban extrának számító WiFi, valamint a légtisztítási funkció mára gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak. Vannak olyan készülékek, amelyek képesek automatikusan pótolni a friss levegőt a beépített CO2 érzékelő által szabályozva, ilyen például a Hisense Fresh Master is. A high-tech készülékek ezt a piacot is elérték és egyes modellek túlmutatnak a hagyományos légkondicionáláson. Akár mesterséges intelligenciát is alkalmazhatnak, hogy optimalizálják a fogyasztást és a tökéletes légtisztítást. A Hisense is ebben az irányban halad, hiszen idén vezette be a Hisense Energy Pro X modellt, amely a helyiség infrafénnyel történő, 3D-s letapogatása után magától állítja be a légáramot.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!

A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).

2024. május 16. 16:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38