Az online gyógyszerforgalmazás mellett szállt síkra az Ecommerce Hungary
Egy új törvénymódosítás alapján 2022. január 1-től már kizárólag a gyógyszertárak szakdolgozói szállíthatnak házhoz vény nélküli gyógyszereket, így csomagküldés útján jövőre már nem lehet ezeket forgalmazni. Az Ecommerce Hungary a korlátozó szabályozás szélesebb körű egyeztetés alapján történő újragondolását javasolja.
A 2021. december 31-ig hatályos szabályozás szerint vényköteles készítményeket kizárólag a gyógyszertárak szakdolgozói vihettek házhoz, de vény nélküli termékeket a gyógyszertárak által működtetett internetes boltokból (webshopokból) is meg lehetett rendelni. Ezeket a termékeket csomagküldő szolgáltatók juttatták el a címzettekhez. Az internetes gyógyszerforgalmazás, a házhozszállítás és csomagküldés intézménye másfél évtizeddel ezelőtt jelent meg a gyógyszerellátásban. Az elmúlt 15 évben az OGYÉI nyilvántartása alapján közel 500 gyógyszertár vágott bele az internetes gyógyszerforgalmazásba.
Egy 2021 novemberében elfogadott törvénymódosítás szerint a jövőben bármilyen gyógyszert – így a nem vényköteleseket is – kizárólag a gyógyszertárak szakdolgozói (gyógyszerészek, szakasszisztensek) vihetnek házhoz.
Az Ecommerce Hungary tisztában van azzal, hogy a gyógyszerforgalmazásnak biztonságosnak kell lennie, a fogyasztóknak pedig megfelelő tájékoztatást kell kapniuk a nem vényköteles termékekről is. Ugyanakkor úgy látja, hogy az új szabályozás lassítja a modern elektronikus kereskedelem fejlődését és terjedését, hátrányosan érinti az elektronikus kereskedelem felé orientálódó gyógyszertárakat, a szoftverfejlesztőket és a logisztikai szolgáltatókat az adott területen gátolja az innovációt, és félő, hogy külföldi szereplőket hoz előnyös helyzetbe.
Az Egyesület szerint az elmúlt időszakban látványos növekedés volt tapasztalható a vény nélküli gyógyszerek online forgalmazásában. A rendelések számának növekedése jól mutatja, hogy a fogyasztók örömmel éltek a kényelmes és a fertőzésveszélyt csökkentő megoldással, és azt is látható, hogy egyesek helyzetükből adódóan csak digitális csatornán juthattak hozzá az igényelt termékekhez. A Magyarországon működő professzionális logisztikai cégek garantálni tudják, hogy mindenki az általa rendelt termékeket kapja meg, kizárható, hogy illetéktelen személy férjen hozzá a küldeményekhez, a gyógyszerek előírt hőmérsékleten történő szállítása megfelelő csomagolással és szállítóeszközökkel biztosítható. A vásárlók tájékoztatása (akár közösen működtetett) online és telefonos vevőszolgálattal, termékinformációs vonalakkal megoldható. A készítmények azonnali szállítással késedelem nélkül juttathatók el a megrendelőhöz. Mindezek alapján az Ecommerce Hungary Egyesület úgy látja, hogy az elmúlt időszakban a fogyasztói igények jelentősen átalakultak, és sokkal nagyobb szerepet kapott az internetes vásárlás ezen belül is az online gyógyszertári vásárlások száma.
Ezt a szolgáltatást a fogyasztó már a gyógyszertáraktól is elvárja. Álláspontunk szerint a patikák hosszú távú finanszírozhatósága és a fogyasztók megfelelő kiszolgálása érdekében a csomagküldés útján megvalósuló online gyógyszerforgalmazást a kor szellemének megfelelően szabályozni és fejleszteni kell, és ennek kialakításában az Ecommerce Hungary Egyesület is rendelkezésre áll.
Kapcsolódó cikkek
- Grandiózus karácsonya lesz az e-kereskedelemnek
- Pályázat a magyar e-kereskedelem helyzetét felmérő kutatás lefolytatására
- Újra itt van a Black Friday
- Elkészült a 2021-es Nagy Webáruház Felmérés
- Újabb nagy dobás a Lead Ventures-től
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- A Yuspify e-kereskedelmi körképet készít webáruházak számára
- A Zen.com újraírná az e-kereskedelem szabályait
- Hazai kisvállalkozóknak biztosít európai piacot a MediaMarkt
- Jön az Amazon, napról napra nő a magyar webshopok fenyegetettsége
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde
A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.
Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai
Igazi kuriózum az a vizsgálat, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem Építőanyag- és Szerkezetvizsgáló Laboratóriumában végeznek az intézmény munkatársai. Feladatuk egy piaci bevezetés előtt álló termék, a rozsdamentes acélból készített, hullámos gerincű gerenda viselkedésének feltérképezése. A hullámos kialakítás jelentősége, hogy a gerinc merevsége nagyobb a hagyományos, egyenes gerinchez képest, ezáltal csökkenthető a profil vastagsága, súlya, végső soron bekerülési költsége és az előállítás környezeti terhelése is.
GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I
Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése, valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.
Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?
A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.
A Rakuten Viber itthon is bevezeti a hívószám azonosítást Android felhasználói számára
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hangalapú kommunikáció globális vezetője bemutatja új hívóazonosító funkcióját, amely nemcsak megvédi a felhasználókat a spamektől, de segítségével a felhasználók maguk dönthetik el, hogy mikor válaszolnak ismeretlen hívásokra. A hívószám-azonosító funkció mostantól Magyarországon is elérhető az Android-felhasználók számára, így ők is élvezhetik az ezzel járó hatékony spam-védelem előnyeit. A hívószám-azonosító funkciónak köszönhetően a Viber-felhasználók egy figyelmeztető üzenetet kapnak a Vibertől, amikor ismeretlen számról érkezik a hívás, amit a rendszer „biztonságosnak” vagy „potenciálisan spamnek” jelöl.