A magyar információs társadalom a tények tükrében

forrás Prim Online, 2003. december 5. 19:40
Megjelent az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ Kutatási Jelentésének legújabb száma.
Az ITTK Kutatási Jelentése az internetgazdaságról, az információs és kommunikációs technológiák lakossági használatának trendjeiről és az elektronikus kormányzatról gyűjtött csokorba számos értékes kutatási eredményt és elemzést.

A GKI Gazdaságkutató Rt. kutatási összefoglalója a hazai bankok és biztosítók internetes szolgáltatásairól és ezek felhasználásáról ad körképet, melyet kiegészít a területen várható további fejleményekre vonatkozó becslésekkel. Eszerint 2003 1. negyedévének végén a bankok internetes szolgáltatásaira szerződött lakossági és vállalati ügyfeleinek száma 60, illetve 110%-kal nőtt a megelőző 12 hónap során. Ami a biztosítókat illeti, bár egyelőre marginális az online értékesítéséből adódó bevétel egy-egy termék esetében, a jövő évtől egyre többen fognak internetes szerződéskötést biztosítani, illetve szélesíteni online termékpalettájukat.

Az NRC távmunkakutatásából többek között kiderül, hogy a gyakori internetezők körében jelenleg még nem jellemző az, hogy online módon végeznének valamilyen tanfolyamot. Ennek legfőbb oka, hogy nem tartják elfogadottnak ezt a tanulási típust, és úgy érzik: ma még nincs, vagy alig van erre lehetőség. A távmunka esetében már jobb a helyzet, hiszen a gyakori internetezők nyitottak a távmunkára: 40%-uk tájékozódott már valamilyen formában a távmunka-lehetőségekről, és 87%-uk dolgozna távmunkában, ha ezt felajánlanák számára.

A Linux rendszer által az informatikában meghonosított új piaci modellel foglalkozik egy, a BMGE Információ- és Tudásmenedzsment Tanszékén született elemzés. A dokumentum bemutatja, hogy milyen utat jár be egy új platform a kezdeti próbálkozásoktól a felhasználószám egyre intenzívebb növelésén át az elterjedésig. Felvázolja az új modell kialakulásának történetét, jelenét és lehetséges jövőjét, megismertetve az olvasót az ilyenfajta szoftverfejlesztés létjogosultságával, előnyeivel és társadalmi hatásaival.

A BellResearch cikke a 15 év feletti hazai lakosság PC-használatát és számítástechnikai felkészültségét mutatja be az általa készített Magyar Infokommunikációs Jelentés legutóbbi eredményei alapján. 2003 első félévében a lakosság több mint egyharmada, mintegy 36 %-a használ személyi számítógépet valamilyen rendszerességgel, azonban a használat a társadalom különböző csoportjaiban szignifikáns eltéréseket mutat. Ebből a szempontból az életkor, az iskolai végzettség és a lakóhely típusa egyaránt meghatározó jelentőséggel bír.

Az elmúlt éveknek az internet hazai használatára, kapcsolatteremtésben, tudásszerzésben és szórakozásban betöltött szerepére vonatkozó kutatási tapasztalatait összegzi Homoki Máté szociológus, melyeket új megállapításokkal egészít ki a felhasználás tömegszerű jellegzetességeiről. Igyekszik eloszlatni az internethasználat elterjedésének pozitív társadalmi hatásairól szóló - szerinte - tévhiteket: hangsúlyozza, hogy a rengeteg szétszórt és haszontalan információ, valamint az információs írástudás eltérő szintjei többrétegű digitális szakadékot hoznak létre, amely egészen addig nem csökken, amíg hasznos és értelmes tartalom nem koncentrálódik a hálón.

A KÓD Gazdaság- és Médiakutató Intézet az internetpenetrációról és a hozzáférési technológiák versenyéről készített elemzésében arra hívja fel a figyelmet, hogy bár Magyarországon a penetrációs szint messze elmarad az európai élvonaltól, a fejlett hozzáférési megoldások részesedése közelíti ahhoz. Az elmúlt évek legfontosabb és egyben legkedvezőbb változása ugyanis a technológiákon belüli felfelé való migráció, mely a betárcsázásos megoldások háttérbe szorulásában és a szélessávú technológiák előretörésében érhető tetten. Jelenleg a hagyományos kapcsolatok ugyan még többségben vannak közel 2/3-os arányukkal, de szerepük fokozatosan csökken.

A kiadvány két tanulmányt is közöl az Infonia Alapítvány műhelyéből, melyek az online kormányzat egy-egy aspektusát helyezik figyelmük előterébe. Az egyik a gazdaság és az állam új típusú viszonyrendszerének legfontosabb elemeit ismerteti (a legjobb külföldi gyakorlatokra fókuszálva), górcső alá véve azokat a front-office megoldásokat és szolgáltatásokat, melyeket a kormányzat a gazdasági szereplők számára kínál; kiemelten foglalkozik az elektronikus adózás kialakítása és a vállalatoknak nyújtott számos különböző szolgáltatás mellett az elektronikus közbeszerzéssel.

A másik elemzés az e-kormányzati stratégiákban megvalósuló e-agrárfejlesztési törekvéseket vizsgálja meg, hangsúlyozva, hogy az információ kiemelt szerepe, a hálózatosság és a kapcsolatteremtés fontossága már a mezőgazdaságban, valamint a vidékfejlesztési folyamatokban is egyre erősebben megfigyelhető. A cikk a fejlesztések két alappillérére, a digitális infrastruktúra fejlesztésére és a tartalomszolgáltatásra fókuszál.

Kulcsszavak: ITTK

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egy új tévé színt visz a mindennapokba

Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.

2024. április 28. 22:16

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14