A CRM piac Magyarországon 2003-ban

Igények és lehetőségek

forrás Prim Online, 2004. január 6. 18:48
A GKI Gazdasságkutató Rt. és a Westel Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködésben készült - felmérése a magyarországi CRM- és döntéstámogatási szoftverpiacról, valamint annak hardverigényéről, az üzleti alkalmazások ismeretéről, elterjedtségéről gyűjtött információkat a hazai közép- és nagyvállalatok körében.

A kutatás egyszerre tárta fel az üzleti szektor különböző ágazatainak üzleti igényeit, illetve a megvalósítást nagymértékben támogató technológiai adottságokat és fejlesztési törekvéseket. A felmérésben 318 hazai (legalább 50 alkalmazottal rendelkező) közép- és nagyvállalat vett részt. A felmérés a pénzügyi szektor kivételével az összes gazdasági tevékenységre kiterjedt.

i-CRM

Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb körű kihasználása más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív TV, ATM stb. - keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő elmozdulást jelzi.

Az internet-alapú ügyfélkapcsolat kezelés feltételezi a vállalat honlapjának meglétét, mellyel a hazai közép- és nagyvállalatok 62%-a rendelkezik jelenleg. A legnagyobb arányban a turizmushoz kapcsolódó ágazatok, továbbá a logisztikával és a gazdasági jellegű szolgáltatásokkal foglalkozó cégek készítették el saját webkikötőjüket, míg az átlagos szinttől messze elmaradnak a mezőgazdasági és a nem gazdasági jellegű szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. A piaci várakozások azonban éppen ezen szegmensek gyors fejlődésére utalnak, a következő években a jelenleg sereghajtó ágazatok dinamikus felzárkózása, esetükben a honlappal rendelkező cégek arányának kétszereződése várható.

Az i-CRM, azaz az internet alapú CRM egyik mérőszáma a regisztrációs oldalak jelenléte a vállalat honlapján - ez a funkció alapfeltétele az interneten keresztül történő ügyfél-azonosításnak és a személyes megszólításnak. Az egy évvel korábbi felmérés az informatikát is felölelő gazdasági szolgáltatásokat nyújtó vállalatok innovativitását, vezető szerepét emelte ki az internetes CRM terén, ezt a jelenlegi kutatás ismételten megerősítette. Az eredmények a lehetőség felismerését és nyitottságot tükrözik a logisztika (szállítás, raktározás) és a kereskedelem területén is, a várakozásokat számszerűsítő i-CRM mutatószám rövid- és középtávon egyaránt az említett ágazatokban vette fel a legmagasabb értékeket.

Az i-CRM mutatószám értékei az egyes ágazatokban

A vállalatok többségét a termékorientáltság jellemzi ma még. A közép- és nagyvállalatok több mint 60%-a méri az egyes termékek, szolgáltatások jövedelmezőségét, ugyanakkor az egyes ügyfelekre lebontott eredményesség-mutatók használata csak a vizsgált cégek negyedénél jelenik meg.

Az ügyfélcentrikusság elsősorban az eseti ügyfélelégedettség mérésében és az elvándorlások elemzésében merül ki, de ez is csak a vállalatok felénél. Az interaktivitásra épülő, ügyfélkapcsolat-orientált üzleti igények (direkt marketing, vagy akár az ügyfél elemzésekre épülő termékfejlesztés) összegyűjtése és feldolgozása minden harmadik cégnél fordul elő.

Technológiai adottságok

A vállalat stratégiai szemléletét tükrözi, ha egymásra épülő, s a technológiai előnyöket kiaknázó alkalmazásokat vezet be. A tavalyi évhez képest elsősorban a call centerekkel való rendelkezés terén történt jelentős elmozdulás, ami az operatív CRM megoldások iránti igények várható növekedését jelzi.

A vállalatok negyede rendelkezik riportok és jelentések készítésére alkalmas eszközökkel, azonban az adattárházak ennél jóval alacsonyabb (alig több mint 5%-os aránya) változatlanul azt jelzi, hogy ezek a riportok kismértékben épülnek integrált, folyamatosan karbantartott adatbázisokra. Ugyanakkor az adatbányászat növekvő aránya (a közép- és nagyvállalatok közel 15%-nál) az analitikus CRM iránti igény erősödését vetíti előre.

A kollaboratív CRM felé

A kollaboratív, azaz az értékesítési csatornák integrációjára épülő "együttműködő" CRM lehetőségeit az alábbi ábra szemlélteti.

A kollaboratív CRM lehetőségei

Az értékesítési csatornák integrációján alapuló, összehangolt disztribúciós és kommunikációs stratégiát jelző kollaboratív CRM kialakítása, bevezetése leginkább a közösségi szolgáltatások, illetve a kereskedelmi cégek körében előrehaladott. A kollaboratív CRM terén nagy lehetőségeket rejtő gazdasági szolgáltatások ágazat jelenlegi és várható teljesítménye elmarad a korábbi várakozásoktól, míg a minden tekintetben hátrányos helyzetben lévő mezőgazdasági szektor számára a kollaboratív ügyfélkapcsolat-menedzsment távolinak tűnik, csak a hosszú távú tervekben szerepel.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig

Az ELTE Informatikai Kar idén a „Semmiből született csodák – A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig” című rendezvénnyel csatlakozott a Lányok Napja országos programhoz.

2024. április 28. 13:55

Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták. 

2024. április 28. 12:04

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

2024. április 28. 10:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50