Az EP-választáskor is lesz internetes választási monitoring
forrás Prim Online, 2004. május 5. 17:08
Az Európa parlamenti választások idejént a fórumokon megjelenő
előzetes eredmények, illetve az SMS-esben érkező tömeges
kampányüzenetek okozhatják majd a legnagyobb fejfájást a kampánycsend
betartását felügyelő monitoring-csoportnak - hangzott el a
Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) által rendezett
tegnapi kerekasztal-beszélgetésen.
"A választási kampányra vonatkozó szabályrendszer megalkotása és annak érvényesítése az egyik leglátványosabb példa arra, hogy az online tartalomszolgáltatás képes az önszabályozásra az egyébként létező, még az internet tömeges használata előtt megalkotott jogszabályok egyszerű vagy bizonyos esetekben adaptív alkalmazásával " - fogalmazott vitaindítójában Weyer Balázs, az MTE elnökségének tagja. Szerinte a legkomolyabb nehézséget az okozta, hogy a kampánycsend intézményének kialakításánál a jogalkotók nem számoltak a speciális technológia környezettel.
A kampáncsend célja az, hogy a választópolgárok ne kapjanak új ingereket a választásokhoz kapcsolódó témákban a médián keresztül a választást megelőző napon és órákban, s különösen ne a választás alatt. Az MTE által kidolgozott rendszer ezt a szándékot próbálja a webes környezetre alkalmazni. Az MTE - a tagok számára kötelező, mások számára ajánlott - választási etikai kódexe értelmében a kampánycsend idején a választásokkal kapcsolatos új információk nem kerülhetnek ki a honlapokra, a régebbi anyagokat pedig úgy kell elhelyezni, hogy azok legalább két kattintással legyenek elérhetőek a nyitólapról.
A beszélgetésen Barlai Réka, az MTE választási monitoring-csoportjának vezetője beszámolt arról, hogy az MTE által kidolgozott választási monitoring-rendszer eddig már három alkalommal vizsgázott sikeresen: a 2002-es országgyűlési, illetve önkormányzati választások idején, és legutóbb pedig 2003. márciusában, az ország EU-csatlakozásával kapcsolatos népszavazás idején. Az MTE szakértői a júniusi Európa parlamenti választások idején a tervek szerint közel 400 honlapot figyelnek majd, a legnagyobb tartalomszolgáltatók oldalaitól kezdve egészen a pártok, illetve képviselőjelöltek weblapjaiig.
A kerekasztal-beszélgetésen az MTE szakemberei mellett jelen volt több tartalomszolgáltató képviselője, továbbá az Országos Választási Iroda, illetve politikai pártok munkatársai is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az MTE által kidolgozott önszabályozási rendszer sikeresen működik. Az eddigi három alkalommal esetenként 10-12 kisebb kampánycsendsértésre került sor a monitorozott weblapokon. A problémák döntő többségét gyorsan sikerült megoldani: az MTE jelzésére a honlap-üzemeltetők többnyire órákon belül módosították vagy eltávolították a kifogásolt tartalmat.
Abban is egyetértés mutatkozott, hogy az Európai parlamenti választást a korábbiaktól megkülönbözteti majd az, hogy több időzónában zajlik, ráadásul a különböző országokban eltérő időpontban történik az urnazárás is. Mindez azt eredményezi majd, hogy míg Magyarországon este 7 órakor zárul a szavazás, addig a Portugáliához tartozó Azori-szigeteken csak magyar idő szerint este 10 órakor. Eddig az időpontig Magyarországon sem lehet majd az eredményeket közzétenni. Ez elsősorban az online médiumoknak okoz majd problémát, hiszen nem lesz könnyű megakadályozni, hogy az információt már birtoklók például internetes fórumokon elkezdjék megosztani információikat másokkal.
Ugyancsak felmerült, hogy mit lehet akkor, ha valaki a kampánycsend ideje alatt esetleg tömeges SMS-ek küldésével próbálja befolyásolni a választókat. A technológia ehhez rendelkezésre áll, s jelen szabályozások szerint az információk - pl. exit poll eredmények - ilyen csatornán való célbajuttatása, függetlenül az elért csoport nagyságától, nem számít "közzététel"-nek, így tiltani is nehéz.
A kampáncsend célja az, hogy a választópolgárok ne kapjanak új ingereket a választásokhoz kapcsolódó témákban a médián keresztül a választást megelőző napon és órákban, s különösen ne a választás alatt. Az MTE által kidolgozott rendszer ezt a szándékot próbálja a webes környezetre alkalmazni. Az MTE - a tagok számára kötelező, mások számára ajánlott - választási etikai kódexe értelmében a kampánycsend idején a választásokkal kapcsolatos új információk nem kerülhetnek ki a honlapokra, a régebbi anyagokat pedig úgy kell elhelyezni, hogy azok legalább két kattintással legyenek elérhetőek a nyitólapról.
A beszélgetésen Barlai Réka, az MTE választási monitoring-csoportjának vezetője beszámolt arról, hogy az MTE által kidolgozott választási monitoring-rendszer eddig már három alkalommal vizsgázott sikeresen: a 2002-es országgyűlési, illetve önkormányzati választások idején, és legutóbb pedig 2003. márciusában, az ország EU-csatlakozásával kapcsolatos népszavazás idején. Az MTE szakértői a júniusi Európa parlamenti választások idején a tervek szerint közel 400 honlapot figyelnek majd, a legnagyobb tartalomszolgáltatók oldalaitól kezdve egészen a pártok, illetve képviselőjelöltek weblapjaiig.
A kerekasztal-beszélgetésen az MTE szakemberei mellett jelen volt több tartalomszolgáltató képviselője, továbbá az Országos Választási Iroda, illetve politikai pártok munkatársai is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az MTE által kidolgozott önszabályozási rendszer sikeresen működik. Az eddigi három alkalommal esetenként 10-12 kisebb kampánycsendsértésre került sor a monitorozott weblapokon. A problémák döntő többségét gyorsan sikerült megoldani: az MTE jelzésére a honlap-üzemeltetők többnyire órákon belül módosították vagy eltávolították a kifogásolt tartalmat.
Abban is egyetértés mutatkozott, hogy az Európai parlamenti választást a korábbiaktól megkülönbözteti majd az, hogy több időzónában zajlik, ráadásul a különböző országokban eltérő időpontban történik az urnazárás is. Mindez azt eredményezi majd, hogy míg Magyarországon este 7 órakor zárul a szavazás, addig a Portugáliához tartozó Azori-szigeteken csak magyar idő szerint este 10 órakor. Eddig az időpontig Magyarországon sem lehet majd az eredményeket közzétenni. Ez elsősorban az online médiumoknak okoz majd problémát, hiszen nem lesz könnyű megakadályozni, hogy az információt már birtoklók például internetes fórumokon elkezdjék megosztani információikat másokkal.
Ugyancsak felmerült, hogy mit lehet akkor, ha valaki a kampánycsend ideje alatt esetleg tömeges SMS-ek küldésével próbálja befolyásolni a választókat. A technológia ehhez rendelkezésre áll, s jelen szabályozások szerint az információk - pl. exit poll eredmények - ilyen csatornán való célbajuttatása, függetlenül az elért csoport nagyságától, nem számít "közzététel"-nek, így tiltani is nehéz.
Kapcsolódó cikkek
- Az EU vizsgálja a filmstúdiók Blu-ray/HD DVD szerződéseit
- Az EU nagy büntetést szabott ki a Telefónica cégre
- Pornográf az európai YouTube?
- A kartellügyek közel kétmilliárdot hoztak az EU-nak
- Az EU a YouTube-on keresztül informál
- Megjelent az EU rendelete a roamingról
- A magyar EP-képviselő szerint a roaming-díjcsökkentéssel minden fogyasztó jól jár
- Június 30-án hatályba lép az uniós roamingrendelet
- Magyar IT-piac: 4,6 milliárd dolláros EU-többletforrás
- EU: 3 milliárd eurós program a nanoelektronikára
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ezek az idei kulcstémák a webes és marketing stratégiák terén
Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.
2024. május 14. 14:52
A Continental autógumija az első helyen végzett a Tyre Reviews szakportál négyévszakos abroncstesztjén
Újabb megmérettetésen, a Tyre Reviews 2024-es négyévszakos abroncsteszten győzedelmeskedett a Continental AllSeasonContact 2 modellje. Hét 205/55R16-os méretű, VW Golfra autóra felszerelt, egész évben használható modellből álló tesztmezőnyben ért el első helyezést.
2024. május 14. 13:17
Cikkgyűjtő
További fontos híreink
Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció
2024. május 3. 19:59
Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben
2024. április 20. 11:36