Az oktatás nélkül bevezetett integrált informatikai rendszer veszélyei

Szoftverbevezetés: oktatással drágább, oktatás nélkül még drágább

forrás Prim Online, 2004. november 18. 14:12
A rEVOLUTION Software tapasztalata szerint a kis- és középvállalati szektor cégei számos esetben vezetnek be integrált ügyviteli rendszereket megfelelő oktatás nélkül, így az információ- és képzettséghiány következtében e projektek sok esetben nem a várt eredményt hozzák. A KKV szektor esetében ez egyfajta ördögi kör: a cégek az informatikai beruházásokra fordítható szűkös költségkeret miatt nem vesznek oktatást a szoftverbevezetéshez, de sok esetben az utólagos képzés, a hibák javítása vagy legrosszabb esetben a teljes rendszer cseréje miatt végül éppen ez vezet az oktatás árának többszörösét kitevő veszteséghez. A rEVOLUTION Software saját bevezetési tapasztalataira építve most erre hívja fel a cégek figyelmét.

Álszent lenne azt állítani, hogy a szoftverfejlesztő cégeknek nem érdeke az oktatás értékesítése. Azonban az is tény, hogy többnyire limitált az ügyfél által a kiválasztott ügyviteli rendszer bevezetésére fordítható költségkeret, így gyakran a szükséges oktatás árából inkább további licenceket vásárolna a felhasználó. Úgy tűnhet, hogy ez a fejlesztő cégnek is kedvező, hiszen a plusz bevételért nem kell plusz munkaórákat eltöltenie az ügyfélnél. Azonban egy lelkiismeretes szoftverfejlesztő mégsem nézheti tétlenül, hogy az általa elkészített szoftver, amely maradéktalanul képes lenne ellátni a felhasználó igényeit, a nem megfelelő használat miatt nem értéket termel, hanem bosszúságot, sőt akár veszteséget, anyagi kárt okoz a felhasználónak. A fejlesztőnek pedig ez rendszerint súlyos erkölcsi- vagy akár anyagi kárt jelent. A szoftvergyártónak így tehát nem feltétlenül az az érdeke, hogy ügyfelei minél többet költsenek magára a szoftverre, hanem sokkal inkább az, hogy az informatikára fordított összegen belül egészséges arányt képviseljenek a rendszerek megfelelő használatát lehetővé tevő szolgáltatások, így az oktatás is. A rEVOLUTION ezért úgy gondolja, hogy a KKV szektor cégeit - az informatikai beruházások megtérülésének javítására - az elkövetkező időszakban a szoftverforgalmazóknak feltétlenül el kell látniuk megfelelő információkkal ahhoz, hogy a cégek választásuk lehetséges kimeneteleinek ismeretében döntsenek informatikai beruházásaikról, így a szoftverekhez kapcsolódó oktatás igénybevételéről is.


A rEVOLUTION tapasztalatai - számokban

2003-ban a rEVOLUTION új Iroda++ ügyfeleinek fele (49%-a) nem vásárolt semmilyen oktatást. Ez némi javulást mutat ugyan a 2002-es 64%, illetve a 2001-es 59%-hoz képest, de ennek ellenére még mindig rendkívül magas arány. A rEVOLUTION éppen ezért nem csak saját ügyfeleit igyekszik minden esetben meggyőzni az oktatás szükségességéről, hanem közvetve a piac többi szereplője számára is szeretné eljuttatni ezt az üzenetet.

Ennél az ügyfélkörnél (jellemzően hazai tulajdonú kis- és középvállalatok 20-100 alkalmazottal) általában egy bevezetés költségének átlagosan mindössze 6%-át teszi ki az oktatás, és rendkívül alacsony az összes szolgáltatás aránya is (20-25%), szemben a közép- és nagyvállalatokkal, ahol 50-70% is lehet a szolgáltatások aránya a teljes projektértékből.
A rEVOLUTION véleménye szerint ennek az az oka, hogy a KKV szektor cégei valami „kézzel foghatót” szeretnének kapni a pénzükért, így ameddig csak a büdzsé engedi, licencekből „vásárolnak be”, majd végül kiszorítanak még egy keveset az oktatásokra, szolgáltatásokra. Sokszor pedig a kevesebb több lenne, azaz jobban járnának a vállalkozások egy kisebb, alapkiépítésben kevesebb funkcióra képes szoftverrel, melynek tudását viszont maximálisan ki tudnák használni - összességében változatlan költségkereten belül maradva. Ha pedig további funkciókra merülne fel igény, a későbbiekben egyszerűen bővíthetik a rendszert.

A rEVOLUTION meglévő ügyfelei is jellemzően rendszeresen kérnek oktatást, azonban gyakran sajnos már csak akkor, ha utólag kiderül, hogy szükség lett volna rá. Addig azonban rendszerint hosszú út vezet a program hibáztatásától a bevezetés szakszerűtlen kivitelezésének emlegetésén át a szoftvert használó munkatársak alkalmatlanságának feltételezéséig. A sikertelen, bosszúságot okozó bevezetés ráadásul megrendítheti a projekt belső támogatójának pozícióját is.

Bár általánosan nehéz konkrét arányt javasolni, a rEVOLUTION tapasztalatai szerint a KKV szektor cégeinek - a nagyvállalatok által használt ERP szoftverekhez képest kevésbé összetett integrált ügyviteli rendszereknek megfelelően - a licencköltség 15-25%-át kellene oktatásra költenie ahhoz, hogy a programot minden felhasználó gyorsan, hatékonyan, hibamentesen használni tudja.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megjelent a NEXT 3D konferencia programja

Megjelent a NEXT 3D additív gyártás és digitalizálás konferencia programja. Nem kevesebb, mint 15 hazai mérnök és vezető szakember fogja megosztani 3D technológiai sikereit és tapasztalatait a résztvevőkkel. A konferenciaprogram alapján a NEXT 3D látogatói felbecsülhetetlen értékű tudással bővíthetik 3D nyomtatási és 3D szkennelési ismereteiket.

2024. május 14. 16:29

Ezek az idei kulcstémák a webes és marketing stratégiák terén

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.

2024. május 14. 14:52

A BASF a sikeres Ethernet-APL kísérletet követően az ABB-t választotta zöldmezős projektjeihez

A BASF első európai zöldmezős Ethernet Advanced Physical Layer (Ethernet-APL) projektjének részeként az ABB-t választotta az elosztott vezérlőrendszerekhez (DCS).

2024. május 14. 11:40

A MOL nyerte a funkcionális átalakítás nagydíját az SAP Quality Awards versenyen

Az üzleti transzformáció a folyamatosan változó környezetben elengedhetetlen. Az SAP éppen ezért immár tizennegyedik alkalommal díjazza azokat az üzleti átalakítást megvalósító vállalatokat, amelyek élen járnak a változásban, és jó példaként szolgálnak a sikeres bevezetésben. Az SAP Quality Awards egyik nagydíját idén a magyar MOL nyerte el. 

2024. május 13. 17:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36