Informatika és bölcsészettudomány

Fekete Gizella, 2005. március 4. 13:30
A 2005. március 3-án, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán Informatika a bölcsészképzésben címen megrendezett konferencia résztvevői a kétciklusos képzés várható változásait és a strukturális átrendeződés hatásait figyelembe véve tekintették át az informatikaoktatás főbb kérdéseit.
A képzések eddigi tapasztalatait és a diákok véleményét is tükrőző előadásokból kiderült, nem hoz minden hallgató magával elegendő informatikai tudást a középiskolából , ezért az egyetemi képzésbe általános, az informatikai szemléletet, készséget és kultúrát fejlesztő elemeket, illetve a szakos képzési programokba a harmadik évezred követelményeinek megfelelően korszerű, a munkerőpiacon is hasznosítható tudáshoz szükséges informatikai tartalmú tárgyakat javasolnak beépíteni. Ez utóbbiak többek között a nagyméretű szövegek professzionális kezelése, a fejlett számítógépes prezentációs készségek, vagy a számítógépek segítségével történő hatékony információkezelés és kommunikáció lehetnének.

Egyes szakspecifikus képzésekben statisztikai eljárások, illetve multimédiás tartalomkidolgozás megismertetésére is nagy szükség lehet. A felsorolt bölcsészinformatikai készletekkel már teljesíthetők lehetnének a kétciklusos képzés informatikai kompetencia követelményei.

A konferencián felvetődött néhány, a szakirányú informatika képzést hátráltató tényező is. Ilyen például a bekerülő diákok már fentebb is említett különböző szintű informatikai felkészültsége, amelyre az ECDL vizsga felvételi követelményként való megfogalmazása is lehet megoldás. Ugyancsak - különösen a sok esetben írásaikból élő, illetve azt munkájuk szerves részének tekintő bölcsészek esetében - általános problémát jelent a tíz ujjal gépelés közoktatásban történő tanításának (kivéve a közgazdasági szakközépiskolákat és néhány alternatív általános és középiskolát) jelenlegi hiánya. Az ennek megváltoztatását javasló többség a klaviatúra, mint a kizárólagos, hiteles szövegbeviteli eszköz hatékony használatának szükségességére hivatkozott.

Bár az általános bölcsészképzésnek nem része a tanárképzés, a szekciómunkák során mégis előkerült a már mind korábbi korban kezdődő nyelvtanulás igénye miatt a számítástechnika - a nyelvtanárképzést érintő - multimédiás, játékos nyelvtanulást elősegítő funkciója. Annak ellenére, hogy ez más karok kompetenciája, megfogalmazódott, hogy a tanárképzésben az informatikát motiváló tényezőként kellene figyelembe venni, s ennek az átadott technikai készségekben is meg kellene jelennie.

A konferencia szekcióiban folyó munkák során az informatikus-könyvtáros képzés egyes szakirányait megvizsgálva megállapították, azok sok segítséget adhatnak a fenti informatikai felkészültség megteremtéséhez és alkalmazásához.

A konferenciazáráskor a résztvevők és a szervezők e képzés tantárgyi és szervezési lehetőségei megvizsgálására vonatkozó közös nyilatkozatot fogalmaztak meg a bölcsészettudományi karok vezetői számára. Az eddig is működő rendszerek esetében a képzés visszafejlesztésének, esetleges megszüntetésének elkerülését, illetve ahol erre lehetőség nyílik, kialakítását és folyamatos fejlesztését kérték. Ennek kapcsán fontos szempont a képzés bölcsészorientált volta legyen, amit - elkerülve a műszaki szemléletű, a bölcsészgondolkodástól távol álló oktatási folyamatok integrálódását - a karokon belüli, a bölcsészekhez közelálló, a bölcsészethez (is) értő szakemberek oktatókénti közreműködése garantálhatna.

A bölcsészinformatikai képzés korszerű informatikai eszközökkel történő tartalmi és módszertani kutatását, fejlesztését az ELTE BTK Informatikai és Könyvtártudományi Intézete melletti tudományos tanács létrejötte tehetné a jelenleginél hatásosabbá.
Kulcsszavak: felsőoktatás

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egy új tévé színt visz a mindennapokba

Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.

2024. április 28. 22:16

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38