A Job4Smarts filozófiája

Verseny a hazai online álláspiacon

Wesselényi Andrea, 2000. február 2. 19:38
Élénk mozgolódás tapasztalható az online állásközvetítés területén, az elmúlt hónapokban ugyanis közel egy időben jelent meg egy sor új szereplő a hazai internetes karrierpiacon.
A weben az álláshirdetéseknek és önéletrajz-adatbázisoknak helyet adó felületek száma tehát tovább gyarapszik, és bár az új vállalkozásokban sok a közös vonás, folyik a versengés a hirdetők és a látogatók kegyeiért, mindenki megpróbál valami sajátosat, a versenytársakénál különbet nyújtani a felhasználóknak. A verseny egyre izgalmasabbnak ígérkezik - amit cikksorozatunkban a jövőben is figyelemmel kísérünk majd -, addig azonban folytatjuk az új karrierkikötők bemutatását. Ezúttal egy angolos domainnévvel rendelkező, ám ízig-vérig magyar vállalkozást ismerhetnek meg olvasóink, amellyel, csakúgy, mint az előző három cikkben ismertetett állásközvetítő szolgáltatással (JobBank, Álláscentrum, Munkafórum), csakis virtuálisan, azaz számítógépeiken keresztül találkozhatnak az álláskeresők.

Az alábbiakban bemutatkozó céget az érdeklődők a www.job4smarts.com webcímen kereshetik fel. Kérdéseinkre Balázs Attila, a 4smarts Kft. ügyvezetője válaszolt, aki meglepő tapasztalatokról számolt be a multinacionális cégek hozzáállásáról, holott egyes felmérések szerint az online álláshirdetések harmincszor hatékonyabbak a hagyományos megoldásoknál.

- Hogyan, milyen ambíciókkal indult el a job4smarts.com?

- A 4smarts Kft. 1999 augusztusában jött létre, több mint háromnegyed éves előkészítés után. A cég alapítói - négyen vagyunk, ahogyan ezt a nevünk is sugallja - jelentős hazai, illetve nemzetközi szakmai gyakorlattal és képesítéssel rendelkező marketingszakemberek, akik felismerték, hogy az internet médiumként sokkal inkább marketingvezérelt információs hálózat, mint bonyolult technológiai rendszer.

- Sajátos megfogalmazás. Hogyan látják saját szerepüket ebben a hálózatban?

- Úgy gondoljuk, hogy mára az internet egy olyan rendszer- és adatspecifikus információszolgáltatóvá vált, amely részletesen kategorizálva ad tájékoztatást, lefedve az élet szinte minden aspektusát. Úgy látjuk, hogy az internet rendszere mindinkább kereskedelmi és szolgáltatói célokat szolgál majd. A fenti tényekből kiindulva a szakértők a jövőt a felhasználók mind szélesebb körű, de jól kategorizálható rendszerben történő tájékoztatásában látják. Az internet használói tudatosan fogják keresni azokat az egészen részletekbe menő elemzést nyújtó helyeket, ahol a számukra megfelelő információ megtalálható. Cégünk úttörő szerepet vállal abban, hogy mindazoknak, akik felismerték az internet ezen szerepét, az ott elhelyezett információkból a karriert építőknek szállítsa a legfontosabbakat. Meggyőződésünk, hogy az általunk nyújtott szolgáltatással olyan horizontot nyitunk meg az álláskeresők és -kínálók részére, amely jelentősen megkönynyíti a sikeres egzisztencia megalapozását.

- Konkrétan mi mindent kínálnak honlapjukon az álláskeresőknek?

- Más állásközvetítő site-okhoz hasonlóan mi is két alapszolgáltatást kínálunk látogatóinknak: online formában közzétett és kereshető álláshirdetéseket, valamint önéletrajz-továbbítási lehetőséget, amelyet az adatvédelmi törvény rendelkezéseinek értelmében fejlesztettük, tehát fokozottan figyelünk a személyes adatok biztonságára. Természetesen a munkavállalók számára szolgáltatásaink ingyenesek. Tervezzük, hogy gyarapítjuk majd kiegészítő szolgáltatásainkat is, a háttér-információ rovatot - jelenleg IQ-tesztkérdéseket, angol és német nyelvi teszteket, valamint önéletrajzíráshoz adott tanácsokat találnak oldalainkon a karrierépítők. Hamarosan elkészül honlapunk angol nyelvű verziója is.

- Oldalaik fejlesztése során figyelték-e a nagy külföldi jobsite-okat, például a Monster, a CareerPath vagy a HeadHunter rendszerét?

- Mivel tanulmányaimat részben az Egyesült Államokban végeztem, volt alkalmam közelebbről is megismerni az ottani lehetőségeket. Amerikában évek óta hatalmas piaca van az online állásközvetítésnek, ami mind a hirdető cégek, mind az álláskereső munkavállalók számára rendkívül előnyös lehetőségeket kínál, és ezért nagyon népszerű. Az American Management Association felmérése szerint az amerikai állásajánlatok 10 százaléka már az interneten keresztüli hirdetések útján terjed, és a vállalatok mintegy 70 százaléka használja az internetet arra, hogy állásajánlatait ott jelentesse meg. Természetesen figyelemmel kísértük a nagy külföldi álláscentrumok alakulását, hiszen nyilvánvalóan ők is átmentek egy fejlesztési folyamaton, amelynek eredménye a mostanra kialakult rendszer, illetve megjelenés lett. Így nem titkoltan a külföldi tapasztalatok birtokában fejlesztettük oldalainkat, beleszőve saját elképzeléseinket, és igyekeztünk rendszerünket az amerikainál kevésbé tapasztalt magyar internetes felhasználók igényeire szabni.

- Milyen sajátos vonásai vannak a Job4smarts rendszerének, koncentrálnak-e a látogatók valamelyik célcsoportjára?

- A Job4smarts nemcsak a számítástechnika területén és nem kizárólag a magasan képzett munkavállalói rétegeknek kínál lehetőséget. Teljes lefedettséget szeretnénk nyújtani mind földrajzi, mind demográfiai értelemben. Az egész ország területén kínálunk állásokat, lehetőleg minél szélesebb körben, állásadatbázisunk természetesen többféle szempont szerint kereshető.

- Hány állásajánlat található jelenleg az adatbázisban?

- A közzétett álláshirdetések száma folyamatosan változik, jelenleg több mint 300 közül lehet válogatni.

- Milyenek a tapasztalataik a felhasználókkal? Hogyan szűrik ki a nem álláskeresési, hanem inkább szórakozási vagy netán rombolási vággyal érkező szörfös látogatókat?

- Örömmel tapasztaltuk, hogy az online beküldött önéletrajzok jól használhatók, csak elenyésző százalékuk komolytalan, ami bizonyára annak is köszönhető, hogy az önéletrajz beküldését egy regisztrációs folyamat előzi meg. Ez néhány perccel meghoszszabbítja ugyan a bejelentkezést, viszont elkedvetleníti a játékos kedvű kalandorokat, és valóban használhatóvá teszi az adatbázist.

- Milyen szolgáltatásokat kínálnak a munkaadóknak?

- Hangsúlyozzuk, hogy az internet soha nem alszik, amennyiben egy cég a mi weboldalunkon helyezi el álláshirdetését, azt a nap 24 óráján át elérhetik a potenciális munkakeresők, így lényegesen meggyorsítható a keresés folyamata. Önéletrajz-adatbázisunkban minden szakmában, minden képzettségi szinten kereshetnek ügyfeleink potenciális munkaerőt. Ez a fajta adatbázis-keresés a cég elvárásainak megfelelően szűrhető, és a vezető fejvadászcégek jövedelemarányos tarifáinál lényegesen költségtakarékosabb lehetőséget kínál. A hirdető cég lehetőséget kap logójának elhelyezésére, illetve saját weboldalára történő átirányításra, így reklámot is biztosítunk partnereinknek.

- Tapasztalataik szerint hogyan viszonyulnak az önök által megkeresett magyar vállalatok az internetes álláshirdetés szolgáltatásához?

- Annak ellenére, hogy egy neves nemzetközi fejvadászcég a közelmúltban azt nyilatkozta hogy az internetes álláshirdetés 30-szor, azaz harmincszor (!) hatékonyabb a hagyományosnál, a hazai üzleti életben a mai napig lehet találkozni olyan vállalatvezetőkkel, humánpolitikusokkal, akik ezt messze nem ismerik el, vonakodnak az online hirdetési lehetőségektől, vagy bizonytalanok. Nagyon változó a cégek hozzáállása, természetesen vannak, amelyeknek tetszik az online hirdetés gondolata, szívesen használják, és készek kipróbálni az új médium lehetőségeit. Érdekes módon a multik nagy része egyelőre elzárkózik ettől a lehetőségtől, mondván, van saját honlapjuk, amelyen meghirdetik aktuális állásajánlataikat.

- Tekintettel az egyre élesedő versenyre, előfordult-e már olyan, hogy az Önök által felkeresett cég már korábban elkötelezte magát egy másik online állásközvetítő mellett?

- Volt olyan vállalat, ahol azt a választ kaptuk, hogy őket már megkereste egy másik internetes álláshirdető. Véleményem szerint egyébként semmi sem szól az ellen, hogy egy cég akár több online adatbázisban is megjelenítse hirdetését, hiszen így az üzenet arányosan nagyobb közönséghez jut el. A külföldi rendszereket figyelve is láttuk, hogy egyes nagyvállalatok párhuzamosan több adatbázisban jelenítették meg hirdetéseiket.

- Hogyan látják a piacot, illetve a hazai piacon mostanában kialakuló versenyt?

- A Datamonitor felmérése szerint az európai álláskeresési szektor közel 1 milliárd dolláros bevételt hoz a médiahordozóknak. Sajnos megbízható hazai adatok nem állnak rendelkezésünkre, a becslések alapján azonban ez közel 2 milliárd forintos bevételt generál Magyarországon. Mi is látjuk, hogy a hazai online karrierpiac egyre több szereplős, véleményünk szerint azonban reálisan csak 4-5 magyar karriersite lehet hosszú távon profitábilis, a többi vagy specializálódik, vagy más módon fog átalakulni.

- Mi dönti el, hogy egy karriersite sikeres lesz-e?

- A versenyben fontos szerepet kap az árak és szolgáltatáscsomagok kérdése, és természetesen a hirdetések, illetve a célnak megnyert ügyfelek számának alakulása. Ez sikeres értékesítési munkát kíván. Természetesen, mint minden sokszereplős piacon, nagy jelentősége van a személyes kapcsolatoknak abban, hogy egy adott cég mely hirdető(k) mellett kötelezi el magát hosszú távon. Csak az a vállalkozás maradhat talpon, amelyik meg tudja magát különböztetni a többitől, tehát látogatottsága növelése érdekében hirdet.

- Milyen módszerekkel növelik az oldal ismertségét?

- Többféle módszert alkalmazunk látogatottságunk növelésére, elsősorban a hagyományos nyomtatott sajtóban közölt hirdetéseket és forgalmas oldalakon elhelyezett bannerhirdetéseket alkalmazunk. Módszereink elemzésében sokat segít a weboldalunk nyitólapjáról felnyíló kérdőív, amelyben látogatóink visszajelzést küldhetnek arról, hol találkoztak először nyitólapunkkal. Így erősíteni tudjuk azokat a reklámeszközöket, amelyek sikeresek - a kevésbé hatékonyakat pedig rugalmasan elhagyjuk. A hagyományos médiareklámok még mindig hatásosak, ezt bizonyítja a Monster.com esete is: tavaly a futball-superball döntő szünetében egy 30 másodperces reklámklipet sugárzott, melynek következménye olyan mértékű forgalomnövekedés lett, amit már egyszerűen nem bírt el a szerver. A reklámkampány során tehát odafigyelünk a technikai háttérre is, hiszen alapvető követelmény, hogy biztosítani tudjuk a rendszer folyamatos elérhetőségét, szünet nélküli használatát.

Növényvédelmi drónpilótaképzést indít a Széchenyi-egyetem, az ABZ Drone és a CloudIA

A Széchenyi István Egyetem, az ABZ Drone Kft. és a Cloud for Intelligent Airplace Zrt. (CloudIA) együttműködési megállapodást kötöttek, amelynek keretében növényvédelmi drónpilóta-képzést indítanak, először május végén. Az oktatás az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karon valósul meg, elérhetővé téve a legmagasabb szintű drónképzést a régió szakemberei számára.

2024. május 6. 11:50

Mitől lesz okos a jövő hálózata

A jövőben a megújuló energiaforrások arányát növelnék a legtöbben, 2030-ra pedig a digitalizáció és az energiaellátás zöldülése a legmarkánsabban megmutatkozó igény - derül ki az E.ON Hungária Csoport reprezentatív kutatásából. A vállalatcsoport felkészülve a jövő kihívásaira, az elkövetkező években 1 milliárd eurót tervez költeni áramhálózatának fejlesztésére Magyarországon és folyamatosan keresi és alkalmazza azokat a megújuló energia használatát segítő innovatív eszközöket, amelyek a hálózat stabilitását és rugalmasságát szolgálják.

2024. május 6. 10:26

MRT Mixer 4.0

A különleges funkciókkal ellátott DJ program 4 hangfájl egyidejű lejátszásának és a köztük lévő hangok átfedésének lehetőségével, különböző hangeffektusokkal, valamint az egyes hangfájlok effektusainak szerkesztésével kiváló választás mixelt dalok készítésére.

2024. május 5. 16:39

Megváltás lehetne, a bankok mégis hadilábon állnak a mesterséges intelligenciával

A bankok mindössze 6%-a készített ütemtervet a mesterséges intelligencia tömeges méretű kiaknázására. Míg a banki alkalmazottak tárt karokkal fogadják az MI beépítését, a bankok nehezen integrálják azt.

2024. május 5. 14:17

HR és munkavállalói oldalról is kihívás az anyák foglalkoztatása itthon

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országban körülbelül 300 ezer főnyi potenciális munkaerő áll rendelkezésre, bár ez a szám régiónként változó. A jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelt szükség van a kisgyermeket nevelő anyák munkaerőpiaci reintegrálásának fokozott támogatására. 

2024. május 5. 13:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55