SMS-ek százmillióit figyelte az NSA

MTI Sajtóadatbank, 2014. január 17. 13:06

Mobiltelefonról küldött szöveges üzenetek százmilliót figyelte az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA), amely az elfogott SMS-ekből adatbázisokat épített ki a küldők és a címzettek kapcsolatrendszeréről - írta legújabb feltáró riportjában a The Guardian.

A vezető baloldali brit napilap online kiadásán csütörtök éjjel megjelent beszámoló szerint ez az értesülés is attól az egykori CIA-alkalmazottól származik, aki az utóbbi hónapokban információkat szivárogtatott ki a The Guardiannek és más médiaorgánumoknak az NSA és a brit kormány hasonló profilú kommunikációs figyelőszolgálata, a GCHQ titkos adatgyűjtési tevékenységéről. A 29 éves Edward Snowden hatalmas mennyiségű dokumentumot adott át az NSA és a GCHQ egymáshoz kapcsolódó, kiterjedt megfigyelési programjairól.
 

A The Guardian - amely ezúttal a Channel 4 brit kereskedelemi televízióval együttműködve állított össze beszámolót a Snowdentől származó információkból, az általa megszellőztetett újabb bizalmas iratok alapján azt írta, hogy az NSA egyes időszakokban naponta átlagosan csaknem 200 millió szöveges mobiltelefon-üzenetet gyűjtött be a világ minden részéről, és ezekből adatbankokat készített a felhasználók kapcsolati hálózatairól, hollétéről, mozgásáról, utazási terveiről, sőt hitelkártyaadataiból és pénzügyi tranzakcióiról is. A lap szerint a dokumentumokból kiderül, hogy az NSA adatbázisát a GCHQ is felhasználta nagy-britanniai lakosok kommunikációjának "cél és indok nélküli" kutatására.
 

A GCHQ kiszivárogtatott dokumentumai szerint a Dishfire kódnevű NSA-program gyakorlatilag minden adatot begyűjtött, amihez a szervezet hozzáfért, és ez nem csupán megfigyelési célszemélyek kommunikációjára vonatkozik, hanem olyanokra is, akikkel szemben nem merült fel törvénysértő tevékenység gyanúja. Az NSA a The Guardian által megszerzett dokumentációk tanúsága szerint 2011-ben összeállított egy prezentációt "SMS-üzenetek: kiaknázandó aranybánya" alcímmel, amelyből kiderül, hogy az amerikai ügynökség annak az évnek az áprilisában naponta átlagosan 194 millió szöveges üzenetet gyűjtött be. A titkos iratok szerint az NSA még a nem fogadott mobiltelefonos hívásokra figyelmeztető automatikus szöveges üzeneteket is figyelte és adatgyűjtésre használta fel a hívók és hívottak kapcsolatrendszerének feltérképezésére.
 

Az NSA szóvivője ugyanakkor a The Guardianhez eljuttatott közleményében "valótlannak" nevezte azokat a "következtetéseket", amelyek szerint az ügynökség "önkényesen és korlátok nélkül" végzett volna adatgyűjtést. A szóvivő szerint az NSA kapacitásait kizárólag külföldi hírszerzési célszemélyek megfigyelésére összpontosította indokolt esetekben, és e tevékenységét a legszigorúbb törvényi biztosítékok mellett végezte.
 

A világ egyik legnagyobb mobiltelefon-szolgáltatója, a 25 országban jelenlévő Vodafone magánadat-védelemért felelős igazgatója a Channel 4 televízió hírszerkesztőségének nyilatkozva azonban kijelentette, hogy a cég "megdöbbenéssel és meglepetéssel" értesült az SMS-forgalom kiterjedt figyeléséről. A vállalat az ilyen jellegű titkosszolgálati tevékenységről "most hall először", és az ügyet számon kéri a brit kormányon - fogalmazott az illetékes igazgató.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az Informatika a Látássérültekért Alapítvány Fehér bot napi rendezvényéről

Az Informatika a Látássérültekért Alapítvány 2019. október 18-án, a Vakok Általános Iskolájának Nádor Termében tartotta a Nemzetközi fehér bot napja alkalmából  szervezett ünnepi rendezvényét. Az alapítvány immár 16 éve adományoz képernyőolvasó és – nagyító szoftvereket, felújított számítógépeket és digitális diktafonokat vak és gyengénlátó emberek számára. A képernyőolvasó és –nagyító szoftverek hallhatóvá vagy sokszoros felnagyításban láthatóbbá teszik a vak és gyengénlátó emberek számára a számítógép képernyőjén megjelenő információkat. Ezáltal biztosítják számukra az inkluzív tanulás, munkavégzés és a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségét.

2019. október 20. 14:17

5 alapfeltétel a sikeres digitális átálláshoz

Hogyan alakítja át a negyedik ipari forradalom és az azt működtető innovatív technológia a vállalkozások ügyfélkapcsolatait és folyamatait? Hol tartanak a hazai vállalatok a digitális átállás folyamatában? Milyen tanulsága van az eddig végrehajtott projekteknek?  A Deloitte szakértői az idei Salesforce Basecamp Budapest rendezvényen egy kerekasztal beszélgetés során ezekben az izgalmas kérdésekben osztották meg gyakorlati tapasztalataikat.

2019. október 20. 13:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újabb mérföldkő a hazai digitális oktatásban

2019. október 10. 18:44

Ma 20 éves a Wi-Fi

2019. szeptember 30. 11:26

Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi Sanghajban

2019. szeptember 23. 09:37

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34
online sportfogadás