A webes értékesítés legújabb trendjei

Czipperer Dia, 2014. április 18. 13:56

Az elmúlt években jelentős fejlődésnek indult az e-kereskedelem. Egyre többen vásárolnak webáruházakban, és a vevőcsalogatási trendek is egyre kifinomultabb módszereket igényelnek. A Piac & Profit konferenciáján számos új megoldással megismerkedtünk a legfrissebb mutatók mellett.

A BKIK Székházában tartotta a Piac & Profit KKV Akadémiájának hatodik rendezvényét „Értékesítés a weben. A webáruház új trendjei” címmel, ahol a résztvevők nem csak a legújabb trendekkel, megoldásokkal ismerkedhettek meg, hanem jogszabályok dzsungelébe is betekintést nyertek, valamint a legújabb mutatókkal is képbe kerülhettek.

 

 

Nő az online vásárlások száma

 

Tény, hogy hazánk még nem jár élen a webes értékesítés területén, ám itthon is egyre nagyobb teret nyernek a webáruházak, melyek jelenleg az e-kereskedelem 70%-át teszik ki. A PayU adatai szerint míg hazánkban a kereskedelmi forgalom 2,8%-át adja az e-kereskedelem, addig nyugaton ez 5%. Bár a legfrissebb adatok feldolgozása még folyamatban van, az viszont ezekből is látszik, hogy még nem zárkóztunk fel teljesen. Kiss Ervin Egon, a SzEK.org előadásában azonban kiemelte, hogy bár nálunk még a lakosság 97%-a offline vásárol, azonban a G20 országaiban is csak 6% az online vásárlók aránya.

 

 

Néhány évvel ezelőtt még kevesen vásároltak mobilról, mostanra azonban ez is növekvő tendenciát mutat. Számos felmérés készült már arról, mennyire aktívak az emberek mobilról, és úgy tűnt, hogy kevesen viszik végig a vásárlási folyamatot mobileszközről, inkább a termékek felkutatásában jut nekik fontos szerep. Azonban a phabletek és táblagépek ezt az ágazatot is egyre inkább átformálják, melyhez a webáruházak üzemeltetőinek is igazodnia kell.

 

 

Elengedhetetlennek bizonyul manapság, hogy az adott oldalnak mobilra optimalizált változata is legyen, hiszen egyre többen érkeznek mobilról. Lukács Ádám József, online marketingspecialista beszélt arról, hogy nemcsak a mobillátogatások száma nőtt meg az elmúlt években, hanem a tényleges vásárlások száma is. 2012-ben 5% érkezett mobilról és 3%-ra volt tehető a tényleges vásárlások száma, addig 2013 ez a szám 10-12%-ra duzzadhat (még nincsenek pontos adatok a tavalyi évről), és a vásárlások száma is elérheti az 5-6%-ot.

 

Hogyan lehet kiemelkedni a tömegből?

 

A kérdés immáron már nem az, van-e jövője az ágazatnak, hanem az, hogy a több mint 6000 hazai webshop hogyan nyerje meg a fogyasztók kegyeit. A teljes felnőtt lakossághoz viszonyítva elenyészőnek tűnhet ez a szám, ám a tényleges online vásárlók aránya csupán 3% körül mozog.

 

Számos egyszerű dologgal elnyerhető a fogyasztói szimpátia. Lukács Ádám József előadására visszautalva, nem mindegy például, hogyan szerepel az adott termék a webáruházban, és milyen leírást talál hozzá a potenciális vásárló, vagy bevetnek-e kuponos kedvezményeket egyes termékeknél.

 

Kulcsár István Róbert, a WebShop-Experts Kft. vezető tanácsadója szerint érdemes minél több érzékszervi információt adni az adott termékről, hiszen a webes vásárlás során nincs lehetőség a közvetlen kontaktusra. Ilyenkor egy háromdimenziós termékkép vagy egy bemutató videó is sokat segíthet, valamint az, ha visszavásárlási garanciát biztosítunk a megvásárolt árura, hiszen ezekkel mind a fogyasztó bizalmának növekedését érhetjük el. Emellett a folyamatos ügyfélszolgálat biztosítása is elengedhetetlen, hiszen, ha a vásárló bizonytalan vagy problémája akad, azonnal tud hova fordulni.

 

Az sem elhanyagolható szempont, mennyit kell várnia a fogyasztónak, hogy megérkezzen a rendelt áru. Az azonnali vagy egynapos szállítás vonzó lehet, hiszen ilyen tekintetben már a hagyományos boltokkal is versenyre kelhet: nem kell kimozdulni a lakásból, viszont a várakozási idő sem vészes.

 

A másik fontos pont a fizetés kérdése. Bár jelenleg az itthoni tendenciák még a postai utánvét és a készpénzes fizetés irányába mutatnak, az online bankkártyás fizetési megoldás épp ilyen fontos kell, hogy legyen, hiszen gyors és egyszerű, és azonnal megvalósul a tranzakció.

 

 

Gondoljunk csak a Cinema City mozikra. Szándékosan ezt a példát hozom fel, mert – mint megtudtuk –, szerencsére már ők is elkezdték használni a PayU megoldását, vagyis azonnal kifizethetjük mozijegyünket. Eddig csak lefoglalni tudtuk az oldalon, és fél órával korábban oda kellett érnünk, hogy kifizessük a helyet, különben átadták valaki másnak.

 

Ezek mind-mind alapvetőnek tűnnek, ha egy kicsit jobban belegondolunk, de elengedhetetlenek ahhoz, hogy a kapcsolat létrejöjjön a fogyasztóval. Utána pedig jöhetnek a különféle praktikák, technológiai fejlesztések, melyek egyre inkább a nyugaton már bevett gyakorlatnak számító okos webshop irányába mutatnak.

 

Az okos webshop fortélyai

 

Ez már az a terület, ahol valódi szakértelem és kifinomult technológiai háttér szükséges. Kulcsár István Róbert mellett Pető Róbert, a CorinCloud ügyvezető igazgatója beszélt azokról a praktikákról, melyeket nemzetközi szinten már egyre több helyen alkalmaznak, és a hazai webáruházak számára is jó kitörési lehetőség.

 

Ott van például a Geo IP targetálás – melyet Kulcsár István Róbert is kifejtett előadásában , amikor a felhasználót IP címe alapján beazonosítja a rendszer, és saját nyelvén szólítja meg. Ez a megoldás akkor hasznos, ha a webshop szállít az adott országba, és ez megnyugtatja az oldalra érkezőt, ha az oldalon rendel, megkapja a terméket.

 

 

részlet Kulcsár István Róbert előadásából

 

Az okos webshop kitalál, következtet, például az egér mozgásából arra, ha valaki el akarja hagyni az oldalt. Ilyenkor valami különleges ajánlat jelenhet meg a felhasználónak (Exit Overlay), például egy kedvezmény, vagy egy olyan termék, amivel máskülönben nem találkozna. Ha pedig úgy hagyja el az oldalt, hogy elkezdte a folyamatot, de végül nem vásárolt, később üzenhetünk neki, hogy emlékeztessük arra, hogy járt nálunk, és érdeklődött az adott termék iránt, esetléeg más hasonló ajánlatot küldehetünk számára. 

 

 

részlet Kulcsár István Róbert előadásából

 

Online vásárlás – más terület

 

Ahogy Kiss Ervin Egon kifejtette, míg korábban a vásárlás a Maslow-piramis csúcsán helyezkedett el, addig mára egyre inkább alapszükségletté kezd válni, és mostanra kétféle vevőtípus van jelen a piacon: a klasszikus és az internetes vásárló, akik meghódítására különböző stratégiákat kell alkalmazni. A webes értékesítés korlátait – amennyire csak lehet – le kell számolni , és kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket a siker érdekében.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Biztonságukat túl-, az adathalászat veszélyeit alábecsülik a hazai kisvállalkozások

Az adathalászok nem válogatnak, így célkeresztjükbe egyre inkább olyan mikro-, kis- és közepes vállalkozások is kerülnek, amelyek nagy többsége továbbra sincs tisztában azzal, hogy mennyire sérülékenyek saját informatikai megoldásaik, és hogy egy-egy incidens mekkora kárt okozhat. A Telekom és a BellResearch legfrissebb kutatása szerint a vállalkozások túlnyomó többsége nem fordít kellő figyelmet az adathalászat elleni védelemre, a veszélyekkel pedig a legtöbb esetben még maguk a cégvezetők sincsenek tisztában. 

2022. április 21. 11:17

Ezek érdekelték leginkább a háború kitörése óta a magyar internetezőket

A legtöbben az orosz-ukrán háború percről-percre történő tudósítására, a gáz árára és árfolyamára, valamint a csernobili atomerőmű felrobbanásának több mint 30 évvel ezelőtti részleteire voltak kíváncsiak az utóbbi hetekben az interneten. A top 25 magyarországi keresésben a február 25. és március 5-e közötti időszakban 6 kulcsszó is az orosz-ukrán háborúra, illetve annak következményként az euró árfolyamára irányult – derült ki az Avantgarde Group kommunikációs tanácsadó cég internethasználati szokásokról készült elemzéséből. A kereséseket jelentősen befolyásolták a napi hírek, események, például a csernobili vagy éppen zaporizzsjai erőművek elfoglalása és visszafoglalása.

2022. április 12. 12:43

Mesterséges intelligencia jogszerűtlen alkalmazását büntette a NAIH

Rekordbüntetést szabott ki a NAIH, melyet a március végén megjelent előző évi beszámolójában hozott nyilvánosságra. Amellett, hogy ez az eddigi legmagasabb adatvédelmi büntetés, egyben az első is, mely mesterséges intelligencia jogszerűtlen felhasználásából adódik.

2022. április 5. 13:56

76 százalékkal nőtt tavaly a Huawei profitja

Változatlanul stabil a Huawei Technologies – derül ki a technológiai vállalat most közzétett éves pénzügyi jelentéséből. A Huawei 2021-ben 636,8 milliárd kínai jüan (99,88 milliárd USD) bevételt ért el, nettó nyeresége pedig 113,7 milliárd kínai jüan (17,834 milliárd USD) volt, ez éves szinten 75,9 százalékos növekedést jelent. A vállalat K+F-kiadásai 2021-ben elérték a 142,7 milliárd kínai jüant (22,383 milliárd USD), amely teljes bevételének 22,4 százalékát teszi ki: ezzel az elmúlt 10 év összes K+F-kiadása meghaladta a 845 milliárd kínai jüant (132,54 milliárd USD). A vállalat a továbbiakban is növeli kutatás-fejlesztési beruházásait.

2022. március 28. 17:06

A papíralapú névjegykártya már a múlté

Az első találkozás sorsdöntő lehet. Ez igaz a magánéletünkre is, de az üzleti világban sokkalta erőteljesebben érezteti a hatását. Míg egy papíralapú névjegykártya az átnyújtása után jó eséllyel a szemetesben vagy egy fiók mélyén landol, egy új megoldással, a digitális névjegykártyákkal az ismerkedés gyerekjáték, hiszen elég hozzáérinteni a másik telefonjához, és minden megosztani kívánt névjegyadatunk partnerünk telefonjára érkezik.

2022. március 17. 13:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Témanapot tart a Neumann Társaság az úttörő magyar számítógépépítőről

2022. május 16. 11:18

Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat

2022. május 10. 15:35

A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora

2022. május 5. 11:20

Nívó-díjat kapott a Magyar Telekom

2022. április 29. 20:24