Egységes lesz a mobilparkolási rendszer
Július 1-jén debütál az új megoldás
Hat viszonteladói partnerrel, 70 közterületi parkolási társaság területén indul útnak az új mobilparkolási rendszer jövő hét kedden. A fejlesztés során a HU-GO e-útdíj fizető megoldás elemeit használták, így nem kellett egy teljesen új rendszert létrehozni. A bemutató sajtótájékoztatón számos alapvető és fontos kérdést megválaszoltak, amely talán a fogyasztóknak is segít a zökkenőmentes átállásban.
Vége a tesztelési időszakban, jövő héten élesben bizonyíthat az új mobilfizetési rendszer, amely létrehozásánál a cél egy egységes, átlátható szolgáltatási keret létrehozása volt. A megoldást a száz százalékban állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Rendszer Zrt. (NMF) üzemelteti. Hat viszonteladó partnerrel indul a mobilfizetési rendszer: a három nagy mobilszolgáltató (Telekom, Telenor, Vodafone), az Mpark, az Evopay és a Barion csatlakozott.
A sajtótájékoztató felszólalói
Az egyik változás az ad hoc mobilparkoláshoz képest, hogy nem csak a mobilegyenleg terhére lehet kezdeményezni a parkolást, hanem szolgáltatótól függően van lehetőség utólagos, bankkártyás és mobiltárcás fizetésre is.
A másik leglényegesebb pontja az új rendszernek – amelyet nem árt észben tartani –, hogy a parkolásokat ezen a 763-as számról és nem a 810-ről lehet kezdeményezni. Felmerült azonban a kérdés, hogy mi történik abban az esetben, ha valaki még a régi számon próbálkozik, például a kezdeti, átállási időszakban. Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója kifejtette, hogy ebben az esetben az illető egy SMS-t kap arról, hogy ez a szám már nem él, és próbálkozzon a 06 20/30/70 763-as számon.
A csatlakozott viszonteladók mindent tudnak majd szolgáltatni, amit nyújt a rendszer, de mindegyik maga dönti el, ezek közül melyeket kínálja a fogyasztóknak. A mobilparkolás mellett július 1-jétől az autópálya e-matrica is elindul, és lesznek majd olyan viszonteladók, akik csak ezt a szolgáltatást teszik majd elérhetővé.
Kezdeti akcióval indul útjára a program az ország 70 közterületi parkolási társaságánál (jelenleg ez a szám 42), melynek ideje alatt a kényelmi díjat a Barion átvállalja az ügyfeleitől. Az időszak lejártával az egyes önkormányzatok által meghatározott díjszabás lép majd érvénybe.
Hazánkban jó arányúnak tekinthető a mobilparkolások száma. A köztéri parkolások körülbelül felét mobillal fizetik, így fontos volt az átlátható, egységes rendszer létrehozása, amely némi csúszás után jövő héttől élesben bizonyíthat.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. már népszerűsítő és figyelemfelhívó kampányát is elindította annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az átállás az új rendszerre. A július 1-jét megelőző éjszakán pedig minden köztéri matricát lecserélnek (összesen nagyjából 13 ezer darab), ezáltal az autósok ezeken minden szolgáltató elérhetőségét és a fontos tudnivalókat megtalálják. Még az indulás előtt élesedik a call center, amely az NMF telefonos ügyfélszolgálata: a +36 36 889 889-es telefonszámon érhető el.
A tévéképernyőn a kampány egy részlete, miközben Merena Rudolf,a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kommunikációs tanácsadója beszél
Az új matricák
A rendszer teljesen nyitott, így később is csatlakozhatnak viszonteladók a hálózatba. Sőt, a cél éppen az, hogy még tovább bővítsék a partnerek körét. Ha egy új szolgáltató csatlakozik a sorba, ezzel együtt a matricákat is lecserélik, hogy az emberek mindig naprakészek legyenek. Az NMF honlapján az indulástól részletesen megtekinthető majd minden viszonteladó rövid összefoglalója az egyes igénybe vehető szolgáltatásokról és a díjszabásokról is.
A Barion alkalmazás
A sajtóeseményen a Barion digitális pénz szoftver képviselője, Bíró Tamás (Sense/Net Zrt.) is jelen volt, aki bemutatta az egyetlen olyan mobilalkalmazást, amely parkolásra alkalmas, ugyanakkor a felhasználható keretet nem csak parkolásra lehet felhasználni.
A Barion applikáció letöltése nem vesz hosszú időt igénybe, és egy rövid regisztráció után már használható is a rendszer. A digitális tárca egyenlegét készpénzzel, átutalással vagy másik Barion tárcáról lehet feltölteni.
Ez a megoldás azért lehet sokak számára jó alternatíva, mert bankkártya, illetve készpénz nélkül lehet vásárolni, amelyet egy szerver tárol. Ez nagyban megkönnyítheti a folyamatot. Az elfogadóhelyek listája folyamatosan bővül.
Az alkalmazás elérhető Android operációs rendszerű készülékekre, és már készülőben van az iOS verzió is. Az el fogadóhelyek listája megtekinthető a hivatalos oldalon.
A HU-GO rendszer alapjain
Szabó Zoltán Attila, a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. vezérigazgatója azt is kiemelte, hogy a rendszer nettó fejlesztési költsége 820 millió forint volt. Ahogy elmondta, jelentős költséget megspóroltak azzal, hogy hálózati szinten nem kellett fejleszteni, hiszen az új e-útdíj fizető HU-GO rendszer minden elemét fel tudták használni, melyet szintén ők fejlesztettek. Ez a már meglévő rendszert bővítették tovább.
Az új rendszer elleni támadás
Mivel állami szolgáltató indította rendszerről van szó, így még az indulás előtt célkeresztbe került. Az Európai Bizottságnál az EME Zrt. már eljárást indított Magyarország ellen, mely szerint a mobilparkolást monopolizálták az országban. Az EME Zrt. nyilatkozata teljes terjedelmében itt olvasható.
A vállalat nem csatlakozott a rendszerhez, mert – ahogy Veres Mihály hangsúlyozta –, nem sikerült megállapodniuk egymással a határidőn belül. Így az ügyfeleknek új szolgáltatót kell keresniük. A későbbiekben természetesen csatlakozhat még a rendszerhez, ám az indított eljárás fényében ez nem tűnik megalapozottnak.
Nyitókép: mobilemarketer.com
Kapcsolódó cikkek
- A Nokia új rendszere növeli a vonatok biztonságát és sebességét
- Változás július 1-től: módosul a mobilparkolási hívószám
- Az animált tartalmakat is támogatja a Twitter
- Július elsejével elindul az országosan egységes mobilparkolás
- Valós időben reagáló vállalatok az Oracle Database In-Memory erejével
- Futball üzemmód a Samsung tévéken
- Női hang és LED kijelzők a Keletiben
- Q-Dir 5.98.7
- Felturbózott Skype iPhone-ra
- Szingapúrban is bemutatkozott a Noreg kártyamenedzsment rendszere
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái
A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.
Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – ismertette a Visa támogatásával készült friss kutatásának* eredményeit a Shoprenter.
Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban
Két szemeszteren keresztül kísérelték meg matematikai kurzusaikon ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát a Corvinus oktatói: diákjaik mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. Az eredmény a két oktatót is meglepte: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is.
Techóriások özönlöttek a Városligetbe
Az AI Summit 2024 grandiózus eseményként vonzotta a mesterséges intelligencia iránt érdeklődőket a Városligetbe szeptember 9-én és 10-én. Az Indamedia kiadó által szervezett konferenciára a jegyek már az indulást megelőző napokban elfogytak – a rendezvény két napjára közel 3000-ren léptek be. Itt az AI-t gyakorlatilag minden aspektusból megközelítették, és olyan nemzetközi technológiai nagyágyúk is képviseltették magukat, mint a Microsoft, az Amazon, a Google, de még a Financial Times is.