Computerworld ICT Day 2015 – terítéken napjaink trendjei, megoldásai (2. rész)

Czipperer Dia, 2015. február 16. 16:21

Technológia, megoldások, trendek, biztonság: az idei Computerworld ICT Day ezekre fókuszált. Nemcsak zajlanak a változások körülöttünk, hanem mindennapjainkat is átalakítják. Néhány további érdekesség dióhéjban.

A Computerworld ICT Day konferencián számos hasznos téma terítékre került, melyek egy részéről már írtunk beszámolónk első részében. Néhány érdekes gondolatról azonban még érdemes szót ejteni.

 

Miként változik meg a munkakörnyezetünk?

 

Werner Dorfmeister, a HP Enterprise Service CEE főtechnológusa szerint nem csak a mindennapokat változtatják meg az új trendek és technológiák, hanem munkakörnyezetünkre is ugyanúgy kihatással vannak a változások. A szakember szerint ma már a munka ott van, ahol vagyunk, követ minket, utalva ezzel arra, hogy a különféle eszközöknek, megoldásoknak köszönhetően sokkal mobilabb lett a munkavégzés, kevésbé vagyunk helyhez kötve.
 

 

A dolgok megváltoztak. Ma már számos eszköz képes az internethez kapcsolódni, nem csak a számítógépünk, amely leginkább az IoT (Internet of Things) terjedésében érhető tetten. De amindennapi eszközökből kiindulva is látszika változás: már a telefonunknak is van saját operációs rendszere, a táblagépekről már nem is beszélve. A felhőben tárolhatjuk az adatokat, levelezőrendszerünket pedig mobilon is elérhetjük.

 

Már nem a technológia jelenti az akadályt, csupán az ember maga, hiszen ők lopják el az adatokat, használják ki a biztonsági réseket. Fontos tehát lépést tartani a változásokkal, a biztonsági megoldásokkal, amelyek alkalmazása szintén alapvető, és másoktól tanulni nem szégyen.
 

 

 „Játék az egész világ”

 

Amikor elindul egy trend, egy hype, sokan nem tudják, mi van mögötte. Fromann Richárd a gamification fogalom kapcsán ezt a mögöttest tartalmat fejtette ki előadásában.

 

A szakember rámutatott arra, hogy a jövedelmi viszonyok a történelem során nem hatottak a szubjektív, személyes jólétre. Mi is ennek az oka? Kutatásából kiderült, hogy a belső értékekre örömökre nem hat az anyagi dimenzió, csupán a hedonikus, külső boldogságra. Ez van összefüggésben a gamificationnel.
 

 

A felfedezés, a kíváncsiság ezek közé tartozik. Itt a jutalmazás sem megoldás, ugyanis csak addig növekszik a teljesítmény, amíg jelen van a jutalom, ennek megvonása után ismét csökkenő tendenciát mutat. A belső motiváció tehát ha pénzzel, anyagiakkal van ösztönözve, elkezd leépülni.

 

Az emberek hajlamosak azt hinni, ha jutalmakat adnak, a munkavállaló be fog vonódni. Igen, ez részben igaz, viszont csak egy darabig, utána vissza fog esni.

 

Van azonban egy belső motiváció, egy flow-élmény, amely azt jelenti, hogy maga tevékenység végzése okoz örömet. Nem kell fizetésemelést adni, szankciókat alkalmazni, hanem egyszerűen egy olyan tevékenységet kell biztosítani a munkavállalónak, amitől ő majd az adott munka céljáért jár dolgozni, illetve tanulni.

 

De mit is jelent maga a fogalom?

 

A kulcs a játékosságban rejlik. Vagyis játékok és játékmechanizmusok alkalmazása egy nem játékos környezetben. Fontos része a flow-élmény, amelyet egy játékos esemény céloz meg. Ekkor maga a tevékenység okozza az örömöt, amely egyensúlyba hozza a kihívásokat az adott képességekkel. Van egy folyamata, melynek lényege, hogy mindig könnyen teljesíthető dologtól kell kezdeni, majd később emelkedik a szint, a nehézség.

 

A másik része a célok rendszere. Egy jó játékba azért lép be az ember, mert valamit el akar érni. Azonban, ha túl messze van a cél, az nyomasztó lehet. Minél kisebb darabokra kell ezeket a célokat feldarabolni, hogy annál gyorsabban jöjjenek a pozitív visszacsatolások: ennek azonnal meg kell történnie, nincs kivétel.

 

Mindez a munkakörnyezetbe is átültethető maga a környezet és a munkavállalók ösztönzése tekintetében is. A dolgozók belső motivációjának növelése különösen fontos a munkahelyi környezetben, valamint a külső folyamatokban – a sales, branding és a marketing területén – érdemes gamifikációs folyamatokat végrehajtani, melynek célja a fogyasztók a bevonódása, megtartása és elköteleződése.

 

A holtig tartó tanulás

 

Az élet, az üzlet egyfajta harcmező, ahol érvényesülni kell – mondta Szabó Zoltán, a Corvinus Egyetem docense. Az üzleti és az informatikai stratégia szoros kapcsolatban áll, egymást befolyásolni tudják. Ez azonban nem egyszerűen elérhető.

 

Hazánkban azonban sajnos sokan még úgy tekintenek az informatikára, mint szükséges rosszra. A szakember egy kutatásra alapozva elmondta, hogy az ilyen típusú cégeknél a költséghatékonyság fontos szerepet játszik. Ahol azonban növekedett az IT költségvetés, ott sokkal jellemzőbb volt az, hogy az IT-re mint versenytényezőre tekintettek, amivel eredményeket lehet elérni, innovációkat megvalósítani, és maga az IT is kezdeményezője az informatikai alapú innovációknak.

 

Hogyan lehet megoldani azt, hogy az IT és az üzlet valóban értse egymást? Szabó Zoltán szerint nem egyszerű dolog, hiszen sok technológiánál nem látszik előre, hogy mi lesz belőle. Visszautalva a gamifikációra elmondta, hogy ez szintén egy olyan terület, amely évekkel ezelőtt még nem látszott, azonban néhány éven belül meghatározó gyakorlat lehet a vállalatok életében, ahogy ennek magvai már látszanak.

 

Ezekkel a trendekkel birkózni kell, be kell építeni, amit lehet: üzleti és IT oldalon is erőfeszítéseket és stabil alapot igényel. Ami pedig még elengedhetetlen, a képzett informatikusok alkalmazása, de nem mint informatikai munkások, sokkal inkább a szakértő, specialista és az egyes területeken vezető szerepet betöltő, üzleti ismeretekkel rendelkező informatikusok iránti igény fog dinamikusan nőni.

 

Összefoglalónk első részét itt olvashatjátok.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Schneider Electric a világ legfenntarthatóbb vállalata a TIME szerint

Az első helyen végzett a Schneider Electric a TIME magazin és a Statista által összeállított, a világ legfenntarthatóbban működő vállalatait bemutató rangsorban. A társaság többek között saját fenntarthatósági programjával, illetve az ügyfelei és beszállítói energiahatékonysági és klímavédelmi törekvéseit támogató megoldásaival és kezdeményezéseivel érdemelte ki az elismerést.

2024. július 4. 19:09

A legmodernebb digitális oktatási rendszert valósította meg a Delta Systems a Corvinus Egyetemen

Míg néhány éve elég volt kiváló oktatókkal és lelkes diákokkal megtölteni az oktatási tereket ahhoz, hogy nagyszerű legyen egy egyetem, addig ma már a digitalizáció is elengedhetetlen a kiválósághoz, a felsőoktatási intézmények közül való kitűnéshez. A Corvinus Egyetem Gellért Campusán a Delta Systems Kft. a legmodernebb oktatástechnikai rendszert valósította meg térmikrofonokkal, robotkamerákkal és hatalmas, egyedi ledfalakkal.

2024. július 1. 12:59

Befektetőre talált a Megoldások a holnapért korábbi díjazottja

Játékos módon tanít programozást gyerekeknek a 18 éves vállalkozó robotika csomagja, a Megoldások a holnapért kihívás tavalyi díjazottja a népszerű televíziós műsorban is bizonyított. A Samsung és az EdisonKids közös programja a technológia iránt érdeklődő diákoknak kínál lehetőséget arra, hogy elismert szakemberekkel együttműködve gondolkodó közösséget, alkotóműhelyt hozzanak létre, ahol közösen dolgozhatnak ki jövőformáló megoldásokat. 

2024. június 25. 19:01

A kvantumtechnológia alapjaiban változtatja meg jövőnket

A kvantumtechnológia áttörést hozhat a járműiparban és az orvostudományban is. A kvantumos jelenségek elsősorban az anyag legkisebb építőköveinek viselkedésében jelentkeznek. Ezek a parányi részecskék teljesen máshogy viselkednek, mint ahogy azt a hétköznapi életben megszoktuk. A kvantumos jelenségekre épülő kvantumtechnológia forradalmi változásokat hozhat a környezetünk érzékelésében és az információfeldolgozásban. A Bosch jelenleg a kvantumtechnológián alapuló első termékeinek fejlesztésén dolgozik, melyek az orvosi és a mobilitási területeken lesznek alkalmazhatók.

2024. június 20. 16:28

A kiberbűnözők piszkos játéka: 9+1 kibertámadás a sport világából

Ikonikus sporteseményekből – mint például az olimpia vagy a foci bajnokságok – idén nyáron sem lesz hiány. A szurkolók alig várják ezeket az eseményeket – nincsenek ezzel másként a kiberbűnözők sem, bár őket a versenyszellem vagy a közösség érzése a legkevésbé sem érdekli. A Foci EB és a 2024-es párizsi olimpiai játékok közeledtével az ESET biztonsági szakértői mutatnak 9+1 olyan esetet, amelyekben a kibertámadások áldozatai sportegyesületek, -események vagy a szurkolók voltak.

2024. június 12. 11:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55