A webáruházak holnapja és vasárnapja

Czipperer Dia, 2015. február 25. 14:59

Vasárnapi nyitva tartás kérdése: az egyik legégetőbb kérdés manapság azok számára is, akik webáruházat üzemeltetnek.  A KKV-AKADÉMIA webshopokra fókuszáló rendezvényén az új trendek mellett a sokakat foglalkoztató március 15-ével életbe lépő vasárnapi zárva tartásról is szó esett, szakértők tolmácsolásában.

A versenyképesség titka

 

Webáruházat üzemeltetni nem elég. Nem attól lesz valaki sikeres, hogy online próbál szerencsét, illetve a hagyományos bolt kiegészítőjeként egy webshopot nyit. Aki azt hiszi, a siker kulcsa maga az online bolt, téved. A siker abban rejlik, amit beletesz, és amivel kitűnik, ugyanis ma már nem elég jónak lenni.

 

Hazánkban rengeteg webáruház található, úgy is mondhatnánk – ha nem online boltokról beszélnénk – hogy minden bokorban akad egy. Így tehát nem éri meg egynek lenni a sok közül, hanem olyan taktikákat kell alkalmazni, amelyek révén a vevők is érzik a hozzáadott értéket. A személyre szabott ajánlatok a felhasználók nyomon követése révén például sokkal megnyerőbb képet kölcsönözhetnek egy webáruházról a vevők számára, mint például a heti/havi sablonhírlevelek az akciós ajánlatokról.

 

A magyarok és az online vásárlás

 

Hazánkbanmára már szerencsére nem egy vágyott álom csupán, hogy az emberek online vásároljanak. Tény, hogy az arányok a hagyományos vásárlással köszönő viszonyban sincsenek, de a mutatók felfelé ívelnek évről évre.

 

 

Az fentebbi ábra jól illusztrálja, hogy nyer egyre jobban teret az online vásárlás. Az eNet kutatása alapján az internetező felnőtt lakosság többsége már vásárolt ilyen módon terméket vagy szolgáltatást (83%).

 

Nagy részük még asztali számítógépet használ erre a célra (64%), viszont egyre többen bonyolítják valamelyik folyamatot (rendelés, böngészés stb.) okostelefonról vagy táblagépről.

 

 

Az online kiskereskedelmi forgalom is évről évre növekszik. Még csak a 2013-as adatokat tudjuk biztosan – nettó 217 milliárd, ami a hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1%-át teszi ki – ám a 2014-es eredmények a várakozások szerint 266 milliárd forintra is rúghatnak.

 

Szintén pozitív, hogy a netes vásárlók egyre értékesebb dolgokat vesznek online. A 2012-es vásárlási értékhez képest 2013-ban 1000 forinttal volt magasabb ez az arány, amely átlagosan 8500 forint volt.

 

Keresd a jót!

 

Sajnos azonban számos webáruház nem nyújt minőségi szolgáltatást. Itt nem csak a termékkínálat és az egyedi ajánlatok terén, hanem sajnos sok esetben az alapszolgáltatások szintjén is hiányosságok mutatkoznak.

 

Az eNet webáruházak körében végzett kutatása (2014. július-szeptember) meglepő adatokról tanúskodik. Azt hinnénk, hogy szinte már bárhol fizethetünk banki átutalással, vagy csak a legegyszerűbb módon, az utánvétes fizetéssel. Nos, az adatok szerint utóbbit csak a boltok 96%-a kínálja, míg a banki átutalást a webáruházak 77%-a teszi lehetővé. Az internetes bankkártyás fizetés aránya pedig még ennél is elszomorítóbb: mindössze az áruházak 28%-a kínál ilyen lehetőséget (lásd az ábrán).

 

 

Viszont pozitív, hogy a legtöbb helyen lehet futárszolgálatos kiszállítást kérni, illetve a boltok nagyrészében a személyes átvétel is megolható. Bár, még itt is van mit fejlődni, hiszen az online vásárlás során a cél a hatékonyság, gyorsaság lenne, amelyhez a korszerű fizetési megoldások biztosítása és az opcionális szállítási lehetőségek egyaránt hozzátartozik.

 

 

A hét utolsó napja

 

A vasárnapi zárva tartás nem csak a hagyományos boltok számára jelent problémát, ugyanúgy a webshopok esetében is felmerülnek kérdések. Igaz, hogy egy e-bolt esetében nehezen tehetjük ki a zárva táblát, de nem is a konkrét értelemben vett nyitva tartásról kell itt szót ejteni. A hangsúly itt a rendelésre és a szállításra helyeződik.

 

Ne szaladjunk azonban ennyire előre! Hiszen az is érdekes, hogyan érinti a vasárnapi boltbezárás az online kiskereskedelmi forgalmat, egyáltalán számíthatunk-e változásra?

 

A szakértők szerint a webshopok csak nyerhetnek az új rendelettel, méghozzá több szempontból is. Nemcsak az online vásárlók vesznek majd több árut, hanem vélhetően azok is kipróbálják majd ezt a vásárlási módot, akik még nem tették meg. A vásárlási szokások pedig jelentősen átalakulhatnak. A megkérdezettek többsége főként ételt (39%), könyveket (35%) és élelmiszert (35%) vásárolna a hét utolsó napján.

 

 

A törvény értelmében az üzletek kiskereskedelmi napokon 6-22 óra között tarthatnak nyitva. Vasárnap és munkaszüneti napokon zárva tartanak. Kivéve: adventi vasárnapok (6-22 óra), december 24.-e és december 31. (6-12 óra), évente egy tetszőleges vasárnap (6-22 óra).

 

Mi a helyzet a rendeléssel, szállítással?

 

Nos, ez a része a dolognak az igazán izgalmas, ugyanis a webshopok esetén maga a kiszállítás esik az életbe lépő törvény hatálya alá. Vasárnap ide vagy oda, az online boltok ugyanúgy elérhetőek lesznek, ez nem is sérti a törvényt, hiszen nem kell külön embert alkalmazni azért, hogy az oldal elérhető legyen vasárnap is, csak egy szervert üzemeltetni.

 

Még rendelni is lehet, hiszen azt szintén egy gép dolgozza fel. De akkor mit nem lehet? Szállítani.

 

Kiskapuk

 

Úgy tűnik, a március 15-én bevezetendő törvény azonban számos kiskaput nyitva hagy a felhasználók előtt, legalábbis eddig minden jel arra utal.

 

1.   Ha valaki szeretne vasárnap online rendelni és még aznap megkapni a kínált szállítmányt, csak annyi a dolga, hogy külföldről rendeli meg az árut. Nem kell nagyon messzire menni, már a határ melletti legközelebbi lehetőségek is rendelkezésre állnak.

 

2.   A kézbesítés tekintetében is kijátszható a rendszer. Az országban egyre népszerűbb csomagátvevő automaták 0-24 óráig rendelkezésre állnak, itt bármikor átvehetők az áruk, még vasárnap is. Ha pedig a futárszolgálatos megoldás mellett tesszük le a voksunkat, akkor sincs minden veszve. Igaz, hogy ha vasárnap rendelünk, aznap már nem látjuk viszont a csomagot, de szombati rendelés esetén megoldható. A trükk annyi, hogy mi bízzuk meg a futárcéget a szállítással, vagyis a megrendelő egyben a vevő is.

 

Ez utóbbi megoldás a Tescóból való vásárlás esetén is hasznos megoldásnak bizonyul. Szombaton este az interneten összeállíthatjuk vásárlási listánkat, majd a Tescót még aznap megbízzuk, hogy éjfélig szállítsa a megadott raktárba az árut. A futárt tehát már a megrendelő bízza meg, aki vasárnap kiszállítja a csomagot a megadott címre.

 

Mindez úgy valósulhat meg, hogy a törvény hatálya nem terjed ki a kereskedelmet kiszolgáló, szolgáltató tevékenységre, vagyis a futárszolgálatok tevékenységére.

 

3.   Úgy tűnik, a vendéglátóegységek, melegételek is kivételt képeznek majd a törvény hatálya alól.  Ezt sok leleményes kereskedő kihasználhatja majd. Ahol eddig csak pizzát lehetett rendelni, lehet, hogy a jövőben tartós élelmiszerekhez is hozzájuthat a vevő.

 

Dr. Mayer Erika ügyvéd elmondta, hogy a weben egy olyan szövegre bukkant a vasárnapi zárva tartással kapcsolatban, hogy aki továbbra is vasárnap szeretne majd vásárolni, nemsokára pizzát fagyasztott hallal, kukoricával és egy kiló kenyérrel rendelhet majd. A szakember szerint lesznek majd ilyen szolgáltatások, sőt egy online cipőkereskedő is összeszövetkezhet egy pizzafutárral, és a pizzát, cipőt együtt lehet majd rendelni. Úgy véli, ez nem fog majd tilalom alá esni a jelenlegi törvények szerint.

 

 

4.   Az ügyvédnő elmondása alapján az az üzlet, amelynek árusítótere a 200 négyzetmétert nem haladja meg, az általános zárva tartási időszakban is nyitva tarthat, ha az általános zárva tartási időszakban kizárólag az üzletben kereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, egyéni cég tagja, vagy gazdasági társaság legalább 1/5 tulajdoni résszel bíró természetes személy tagja maga, vagy az előbbiekben felsoroltak segítő családtagja folytatja a kereskedelmi tevékenységet.

 

Egyelőre tehát itt tartunk, de a jövőben még sok minden változhat ezen a téren is. Még csupán bizakodhatunk azt illetően, hogy a kormányrendelet az üzletek nyitva tartásával kapcsolatban nem rugaszkodik el nagyon a törvénytől.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Rekordbevétel az LG-nél

Rekordnagyságú második negyedéves és első féléves árbevételről számolt be gyorsjelentésében az LG Electronics (LG). A dél-koreai vállalatcsoport 2019 április-júniusi időszakában 15,63 ezer milliárd won (13,40 milliárd dollár) konszolidált árbevételt ért el, ami 4,1 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit, míg a második negyedévi üzemi eredmény 652,3 milliárd wont (559,4 millió dollár) tett ki.

2019. július 30. 17:03

A Vodafone megkapta az engedélyt a UPC felvásárlására

A mai napon az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy a Vodafone Csoport 18,4 milliárd euróért megvásárolja a Liberty Global német, cseh, román és magyar leányvállalatát, így a UPC Magyarországot is.  Az ügylet várhatóan 2019. július 31-re zárulhat le, amikor a Vodafone Magyarország és a UPC Magyarország megkezdi közös működését. 

2019. július 18. 17:06

A 4iG megvásárolja a T-Systems Magyarországot

A 4iG Nyrt. és a Magyar Telekom Nyrt. megállapodott a T-Systems Magyarország Zrt. eladásával kapcsolatos főbb pontokról – közölték a vállalatok a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján. A felek az ügyletről szóló előzetes megállapodást a mai napon aláírták. A tranzakció a T-Systems átvilágítását, illetve a hatósági jóváhagyásokat követően az idei évben zárulhat.

2019. július 9. 11:43

A Bosch repülni tanítja az autókat

Néhány éven belül az égi közlekedés hozhat megoldást a városi dugókra: a Boston Consulting Group előrejelzése szerint 2030-ban az emberek mintegy egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek. A Bosch egy olyan modern érzékelő-technológián dolgozik, mellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek.

2019. június 21. 14:03

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

4 év alatt több mint 2,5-szeresére nőtt a hazai online e-kiskereskedelmi piac. Több elemző is alulbecsülte a 2018. évi növekedést: míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi online nettó forgalma, 2018-ban már elérte a 669 milliárd forintot. Az eNET minden évben tavasszal, a május 31-ei mérlegzárásokhoz közeledve készíti el a hazai internetes kereskedelemre vonatkozó átfogó elemzését, amelyet idén is hagyományosan az Ecommerce Hungary konferenciáján publikált.

2019. június 4. 11:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mit mér és mire panaszkodik a magyar netező?

2019. augusztus 19. 09:35

A Magyar Telekom 2019. második negyedéves eredményei

2019. augusztus 8. 11:32

Új tulajdonosa van a UPC-nek

2019. augusztus 1. 12:20

A Bosch és a Daimler megvalósítja a vezető nélküli, automatizált parkolást

2019. július 31. 16:53
online sportfogadás