Ezért akkora cucc a szelfizés

forrás: Prím Online, 2015. november 16. 12:23

Akik sok időt töltenek a Facebookon, állandóan összehasonlítják a külsejüket a barátaikkal és az az érzésük támadhat, hogy ők mindig alulmaradnak - derül ki egy friss kutatásból.

Néhány éve söpör végig a világon az igazi szelfiőrület. De ki gondolta volna, hogy már jó néhány évtizeddel ezelőtt is önmagát fotózta egy angol ejtőernyős katona, vagy éppen a másodikként Holdra lépő űrhajós.

 

MTI Fotó: Koszticsák Szilárd


Aczél Petra szerint maga a fotózás a Kodak kultúra idején vált igazán népszerűvé, de az újabb áttörést a digitális fényképezőgépek megjelenése hozta el. „Amikor a ’90-es évek végén betör a digitális korszak a fényképezésbe, akkor már nem volt kérdés, hogy mit, mikor és hányszor fényképezzünk. A képhez való viszonyunkban már nincs szelekció. Meg kellett találni a témában újra a központot és hát mi a legegyszerűbb téma? Saját magam” – magyarázta a Budapesti Corvinus Egyetem intézetigazgatója az M1 Médiaklikk című műsorában.

„Egyre jobban szeretjük magunkat nézni”


Innen pedig már csak egy lépés kellett a szelfi igazi áttöréséig, hiszen az előlapi kamerákkal felszerelt mobiltelefonokkal megszűntek a határok. „Az érdekessége ennek a jelenségnek valóban az, hogy már régen nem a helyszín a fontos. Két mozzanata van, ami fontos: a megörökítés gesztusa és a személyiség. Egy 2013-as kutatás szerint ezek az új technológiák és ezek az új színterek, amelyeken megnyilvánulunk, öt változást jelentenek vagy váltottak ki a személyiségünkben. Ezek közül az egyik a narcisztikusság, tehát, hogy egyre jobban szeretjük magunkat nézni. A másik pedig a regresszió, a kamaszkorba és gyerekkorba visszasüppedő regresszió, amikor mindig úgy hisszük, hogy a világ is minket néz” – mondta Aczél Petra.

Alapvető igényünk, hogy megmutassuk magunkat


Az emberek mindig is szerették fotón megörökíteni magukat és a környezetüket. A pszichológus úgy véli, alapvető igényünk, hogy megmutassuk magunkat másoknak. „Régen a korzón sétáltak azért, hogy megmutassák, milyen a ruhájuk, milyen az új kalapjuk, kikkel barátkoznak. Manapság egy kattintással akár több ezer ember is lát valamit. De ez csak a külső dolgokat ragadja meg. Tehát jellemzően azt tudjuk lefényképezni, hogy éppen milyen a hajunk, milyen a sminkünk, hol járunk, mit eszünk és hogy ezzel a fényképezéssel, a szelfizéssel nagyon a külső dolgokra irányul a figyelem” – mondta Udvardi Judit, klinikai szakpszichológus.

Azért, hogy elérjük mások figyelmét, képesek vagyunk kiszínezni, retusálni a valóságot. Ma már ezernyi lehetőségünk van arra, hogy úgy alakítsuk saját szelfinket, hogy az a lehető legtökéletesebbnek hasson. Ezáltal egy, a valósághoz talán már nem is hasonlító képet mutatunk magunkról a virtuális térben.

Ahelyett, hogy megélnénk az eseményeket, „csak fotózunk”

A pszichológus szerint emellett másik nagy probléma, hogy a történések valódi megélése helyett inkább a fotózással foglalkozunk.

„Nincs üresjárat, nincs lötyögés, hanem bármikor, amikor egy pár percük van, akkor pörgetik a képeket, pörgetik a mások által feltett tartalmakat. Szóval ez a személyiség-fejlődésre nincs jó hatással, mert ekkor is csak a külsőben élnek, illetve folyamatos összehasonlítással a másikkal. Friss amerikai kutatás szerint, akik sok időt töltenek a Facebookon, azok állandóan összehasonlítják a külsejüket a barátaikkal és az az érzésük támad, hogy ők mindig alulmaradnak” – mondta Udvardi Judit.

Egy profi fotós szerint az, hogy szinte mindenkinek a zsebében van egy fényképezőgép, még nem jelenti azt, hogy mindenki tudja is használni. „Semmiképpen sem nevezném fotográfiának a szelfit: ezek maximum fotográfiai eszközökkel készült képek. Természetesen tökéletesen öncélú az egész, mert arról szól, hogy az alany vagy a képen szereplő egyének a közösségi oldalakon megmutassák, milyen szuper helyeken vannak, és hogy mit csinálnak” – mondta Kálló Péter.

Azonban érdemes ezt óvatosan tenni, a szelfikészítés ugyanis veszélyes hobbi. Idén több ember halt meg szelfizés közben ügyetlenkedve, mint cápatámadásban.

 

Forrás: M1/Médiaklikk / hirado.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hannover Messe 2024: A Bosch fenntartható megoldásokat mutatott be

Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell megoldást találniuk: a klímaváltozás miatt a gyáraknak fenntarthatóvá kell válniuk és kímélni kell az erőforrásokat. A Bosch, a gyártási és ipari megoldások egyik vezető szállítója, a gyárautomatizáláshoz, a hidrogéngazdasághoz, a digitalizációhoz és a mesterséges intelligenciához (MI) kapcsolódó megoldások széles portfóliójával segíti az ipari vállalatokat a zöld átalakulás megvalósításában.

2024. május 4. 17:02

Újabb rangos szakmai díjat nyert a Prologis!

A Prologis Park Budapest-Sziget II beruházás nyerte idén a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által életre hívott, „Év logisztikai fejlesztése” elismerést. A legkiemelkedőbb hazai logisztikai fejlesztéseket díjazó kitüntetést 2023 óta ítéli oda a szervezet 11 tagú testülete a közúti-, vasúti-, vízi-, légi- és intermodális fuvarozás, valamint a vámolási és raktározási területek meghatározó szereplői részére.

2024. május 4. 15:37

Egy napra az anyukák vették át a vezető szerepet a Yettelnél

Határozottság, konfliktuskezelés, problémamegoldó képesség és empátia: ezek a legfőbb vezetői tulajdonságok, melyek édesanyaként is elengedhetetlenek a magyarok szerint – derült ki a Yettel friss, országos, anyák napja alkalmából készített kutatásából. A mobilszolgáltató a vezetői kompetenciákat vetette össze az anyasághoz szükséges képességekkel, és az is kiderült, hogy tízből nyolc válaszadó szerint a gyereknevelés során tanult készségeket a munkavégzésben is lehet kamatoztatni.

2024. május 4. 13:55

Az AI a technológia jövője, a HONOR pedig úttörő benne

A technológia világában mostanában szinte minden a mesterséges intelligenciáról (AI) szól, a hírek egy része pedig riasztó jelleggel csapódik le: sokan munkák elvesztését, emberek által végzett szakmák megszűnését látják benne. 

2024. május 4. 12:14

A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) első és egyetlen magyar egyetemként írt alá hosszú távú partnerségi megállapodást az Arizona State University-vel (ASU), amely a Center for World University Rankings 2023-2024 szerint a világ legjobb egyetemeinek 1%-ába tartozik.  Ez a partnerség új lehetőségeket biztosít a METU-n tanuló magyar és külföldi hallgatók számára, és a magyar felsőoktatás nemzetközivé válásának következő lépcsőfoka lehet. A megállapodás alapján a METU jogosult használni a logója részeként a „powered by Arizona State University” megnevezést.

2024. május 4. 10:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55