Hírbe hozzuk magunkat
Mától látható a „HÍRBE HOZZUK MAGUNKAT” című kiállítás, a kezdetleges jeltovábbító készülékektől, a Telefonhírmondón és a hangrögzítés eszközein keresztül a rádiózás első fél évszázadát hozza testközelbe többségében eddig raktárakban szunnyadó, most restaurált tárgyakkal.
A kiállítás a hírközlés technikájának evolúcióját teszi átláthatóvá, felvillantva ebben a klasszikus elektromos kísérletezők és világhíres feltalálók szerepét, bemutatva rádiózásunk hőskorának hétköznapjait.
Mi inspirálta századokon át a hírközlés fejlődését, hogyan jutottunk el a füst és hangjelzésektől a vízi-távíróig, milyen leleményes megoldásokra jöttek rá eleink? A tárlat mindezek mellett választ ad arra is, hogy a korai kísérletek, rövid életű elmés találmányok és az átütő lendületet adó újabb és újabb technikai alkotások hogyan vezettek a távírótól a hangrögzítésen át a rádiózás elterjedéséig.
Az 1800-as évek elején egy új tudományág, az elektromosság megjelenése, illetve annak gyakorlatban való alkalmazása a jelátadás eszközeinek fejlesztésében is előrelépést hozott. Ennek kapcsán számos érdekes próbálkozás született, amelyekből jó néhány látható a kiállításban, többek között Samuel Thomas Sömmerring, német orvos 1809-ben készült „bugyborékoló távírójá”-nak másolata is, ami az elektromos áram elektrokémiai hatását használta ki a betűk jelölésére.
Puskás Tivadar 1892-es telefonhírmondó szabadalma, mely az elektromos tömegkommunikáció alapjait fektette le, szintén helyet kap a kiállításban. A tárgyak között látható drótos magnó, szekrény gramofon és a II. világháború idejének anyaghiányos helyzetéből született röntgen hanglemez is.
A rádió feltalálásához vezető mérföldkövek három teremben tematikus egységekbe rendezve csodaszép, egyedi készülékeken és különleges, működtethető modelleken keresztül vezetik a látogatót. Az első rész a távíró és távközlés kezdeteit veszi sorra, a középső terem a hangrögzítés eszközeinek fejlődését járja körbe, a harmadik terem pedig a rádiózás fejlődését mutatja be. A kiállítást egy digitális stúdió berendezése zárja, ahol a múzeum saját anyagainak feldolgozása folyik majd.
A kiállítás 2016. december 31-ig látható az Elektrotechnikai Múzeumban (1075 Budapest, Kazinczy u. 21.) A kiállítás rendezői: Dr. Antal Ildikó és Szűcs László.
A kiállítás támogatói:
A kiállítás létrehozását a Nemzeti Kulturális Alap, Budapest Főváros VII. kerület Erzsébetváros Önkormányzata és az Elektrotechnikai Múlt Megőrzéséért Alapítvány támogatta.
A kiállítást szakmai anyaggal támogatta: Elektrotechnikai Múlt Megőrzéséért Alapítvány Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet, MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Kiállítóhely, Nosztalgia Rádió Egyesület, Postamúzeum, Kovács Endre és Szűcs László magángyűjtők.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG OLED tévéivel válik még teljesebbé az űr-élmény
- Fejlesztések a kijelzőtechnológiában
- Rekordokat döntött a CES 2016
- Gamereknek, az egész családnak: PlayIT Show
- Az Intel-vezető víziójával indít a CES 2016
- Magyarország hosszú távú érdeke a Telecom World sikere
- 2015 október 21: a nap, amikor bepillanthatunk a jövőbe
- Újra lesz C Space a 2016-os CES-en
- A Magyar Telekom Csoport az ITU Telecom World 2015 egyik főtámogatója és kiállítója
- High-tech újdonságok a CEATEC-en
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.
Mire jók a chatbotok?
Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.
Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?
Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.
Hát persze hogy dráma!
A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...
Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme: