Humán vs. Robot – ideje felébredni!

forrás: Prím Online, 2017. szeptember 30. 09:45

Lehet-e automatizálni a HR-es folyamatokat a toborzástól a beléptetésig? Lépést tud tartani a HR szakma a rohamosan fejlődő technológiai újdonságokkal? Ezekre és még sok hasonló kérdésre kereste a választ a Profession.hu által szervezet Humán vs. Robot – avagy az automatizált HR jövője címmel megrendezett szakmai konferencia.

Szakmai cunami. Így jellemezte nyitó beszédében Paróczay Balázs, talent resourcing stratéga azt a technológiai fejlődést, ami a HR szakmát érintő digitális megoldások fejlődésében az elmúlt években végbement a világban. Ezek az újítások egyre inkább teret nyernek a kiválasztási folyamatok leegyszerűsítésében és mentesíthetnek az olyan mindennapi monoton munkafolyamatoktól, mint amilyen például az adminisztráció: a chatbotok és különböző alkalmazások ezt a terhet egyre hatékonyabban tudják levenni a szakma válláról.

 

A robotok márpedig köztünk élnek

Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési és termékmenedzsment vezetője a robotika elterjedtségének mértékét hangsúlyozta: jelenleg világszerte mintegy 2 millió ipari robotot használnak és 2019-re további félmilliós növekedést prognosztizálnak a szakértők. A digitális forradalom ugyanakkor már nem csak a technológiai iparágakat érinti: okos háztartási gépek, szórakoztató robotgépek, orvosi robotok, katonai és újabban szolgáltató robotok is megjelentek a piacon, amelyek jelentősen át fogják formálni a munkaköröket az elkövetkező évtizedekben. Jól példázza a változást, hogy a programozó, fejlesztő évek óta a legkeresettebb munkakörök egyike, és ez hűen tükrözi a kialakult helyzetet: az emberi tudásra szükség van, ugyanakkor alkalmazkodnunk kell a megváltozott munkaigényekhez.

 

Mesterséges intelligenciával a tehetségekért

Chatbotok, amik a beszélgetés közben pár egyszerű kérdéssel megszűrik a jelentkezőket szóhasználat alapján, vagy következtetnek az illető jellemére. Alkalmazások, amik automatikusan időpontot egyeztetnek a jelöltekkel, vagy konferencia telefonhívás segítségével részt vesznek a megbeszéléseken, amiről feljegyzést készítenek és automatikusan elküldik a megbeszélés végeztével. Oscar Mager, az Evertalent alapítója, toborzási specialista segítségével olyan innovatív HR eszközökbe és megoldásokba pillanthattunk be, amik a jövőt idézik, de már most jelen vannak. Az egyik ilyen program például az arcmimikánk alapján határozza meg, hogy milyen a személyiségünk és mennyire illenénk az adott munkakörbe, vagy a vállalati közösségbe. Egyelőre azonban minden innovációs megoldásban van valami közös: bármilyen szuper intelligens programról is legyen szó, az emberi tényezőnek be kell lépnie egy meghatározott szinten a folyamatba. A gépek még mindig nem elég intelligensek ahhoz, hogy pótolni tudják az emberi kreativitást, a helyzetfelismerő képességet, vagy az empátiát. 

 

 

Meddig süt a pék? 

Csak becsléseink vannak. Az egyes munkakörök automatizálhatóságát kutató 2013-as Frey-Osborne tanulmány szerint a könyvelők, a biztosítási ügynökök és a pékek kezdhetnek gondolkodni, hogy milyen új szakmát tanuljanak, mert 90% körüli az esélye annak, hogy 2040-ben már nem lesz munkájuk. A kutatás alapja az a megállapítás volt, miszerint a rutin feladatok automatizálhatóak. Az összes szakmára levetítve ez a mutató 47 százalék, tehát 47 százaléka a mai munkaköröknek automatizálttá válhat és megszűnhet az elkövetkező 20 évben.

 

Az OECD tanulmánya – ami számításba vette többek között az emberi képességek hiányát a robotok esetében, a társadalmi ellenállást, és az állami szabályozásokat is – ezzel szemben sokkal visszafogottabb konklúzióra jutott bizonyos szakmák eltűnését illetően. Becslésük szerint ez az arány mindössze 9 százalék. 

 

Az átképzés elkerülhetetlennek tűnik

Jakobsen Petra, HR management tanácsadó és e-HR szakértő szerint a változástól való félelem idővel átalakul az emberekben: szolgálatunkba állítjuk azokat és megtanulunk együtt élni velük. A legtöbb robot irányításához emberi felügyelet szükséges, együtt dolgozik az emberrel, megkönnyíti a munkát, tehát több munkát tudnak elvégezni, ami például az ipar esetében is az ágazati foglalkoztatottság növekedését eredményezte. Ennek természetesen előfeltétele, hogy át tudják képezni magukat az emberek és olyan új kompetenciákat szerezzenek, melyekkel képesek megtartani munkahelyüket.

 

Ugyanezek a törvényszerűségek igazak a toborzási szakmára is. A chatbotok és más fejlesztések segíthetnek, leegyszerűsíthetnek bizonyos folyamatokat, ugyanakkor a jelentkezők végső kiválasztásához, az irányításhoz az emberismeretre, a pszichológiai tudásra és az emberi tapasztalatokra mindig szükség lesz. Mindemellett az automatizáltság elterjedésének köszönhetően valószínűleg kevesebb lesz a mai értelemben vett HR-es, hiszen kevesebb lesz a humán munkaerő.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI megoldás segítheti a vállalatokat dekarbonizációs céljaik megvalósításában

Egyre ambiciózusabb szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célokat fogalmaznak meg a vállalatok, azonban ahhoz, hogy érdemi lépéseket tegyenek a nettó zéró kibocsátás felé, precíz adatszolgáltatásra van szükségük: a mesterséges intelligencián alapuló megoldások már erre is megoldást nyújthatnak.  

2023. március 22. 10:04

Changing reality – az útkeresésre, újratervezésre fókuszálnak a SMART 2023 konferencia előadói

Napjaink egyik legnagyobb kihívása elengedni a megszokott, jól ismert mintákat, berögződéseket, és új utakat, nézőpontokat keresni helyettük. A 2023. április 26-án a budapesti Akváriumban megrendezésre kerülő SMART 2023 konferencia előadói is ezt a témát járják körül Nancy Rademaker, az ügyfélközpontú innováció nemzetközi hírű előadójának keynote beszédét követően. Az IVSZ népszerű B2B üzleti eseményén szó esik majd arról, milyen hatással lesz a Metaverzum, az MI-technológiák és a decentralizált gazdaság az egyes szektorok jövőjére. Az előadók arra is választ keresnek, hogy miként lehet fenntartható világot alkotni egy alapvetően fenntarthatatlan környezetben, illetve hogyan változik meg a gazdaság és az üzlet a valós és a virtuális világ határának elmosódása nyomán.

2023. március 21. 20:03

Ismét a Process Solutions az első a könyvelő cégek rangsorában

A Process Solutions (PS), hazánk egyik vezető számviteli, adózási és bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújtó vállalata a BBJ listájának 2022-es adatai alapján már 16. éve őrzi piacvezető szerepét a könyvelő cégek között. Szalai András, partner, ügyvezető igazgató, a BBJ piaci panelbeszélgetése keretében elárulta, milyen jövőt alakító trendekre kell figyelni, és melyik területeken szeretnének változtatni a számviteli vezetők 2023-ban.

2023. március 21. 17:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08

DEUTSCHE TELEKOM innovációk az idei Mobil Világkiállításon

2023. február 28. 12:48