Felhő vagy kolokáció? Ez itt a kérdés!

forrás: Prím Online, 2017. október 19. 09:39

Vitathatatlan tény, hogy a kolokáció* egyre meghatározóbb szerepet tölt be az informatikai szolgáltatások terén. De vajon milyen iparági változások befolyásolják ezt a piacot? Mi kell ma az egyéb megoldásokkal szemben a versenyképesség megőrzéséhez? A tendenciák feltérképezésére a Schneider Electric a 451 Research vállalattal összefogva nemrég felmérést végzett, amely során 450 döntéshozó végfelhasználót kérdezett meg az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Európában és Kínában. 

A kutatás átfogó képet ad arról, hogy mik az aktuális elvárások a kihelyezett szerverüzemeltetéssel szemben, így kézzelfogható iránymutatást ad a kolokációs szolgáltatóknak a jövőbeni üzleti döntéseikhez és szolgáltatásaik bővítéséhez. A válaszadók 50 százaléka szerint például a folyamatos biztonság és felügyelet sokkal többet nyom a latba, mint a szolgáltatás ára.

 

Napjainkban a kolokációs adatközpontok iránti kereslet növekedésével a szolgáltatók szerepe minden eddiginél fontosabbá válik, akik ezzel együtt egyre nagyobb kockázatokkal és kihívásokkal kénytelenek szembenézni. A kihelyezett szerverek üzemeltetőinek a folyamatosan változó ügyféligények mellett több olyan technológiai újdonsággal is számolniuk kell, mint például az IoT, az újgenerációs edge computing vagy a felhőalapú számítástechnika, amelyek egyszerre jelentenek lehetőségeket és veszélyeket a kolokációs piac számára. A Schneider Electric felmérésének eredményeiből kiderül, hogy a kolokációs megoldások igénybevevői miként vélekednek ezek bevezetéséről és jelentőségéről. A megkérdezettek 62 százaléka számolt be például arról, hogy vállalata az elmúlt két évben a kolokációs adatközpontokból a nyilvános felhőbe helyezte át informatikai alkalmazásait. Ez alapján a kolokációs szolgáltatóknak új módszerekkel kell bizonyítaniuk meglévő és potenciális ügyfeleiknek, hogy a kihelyezett szerverüzemeltetés életképes alternatíva lehet számukra. 

 

 

Mire vágynak a megrendelők?

A kutatás számos olyan lehetőségre világított rá, amelyekkel a kolokációs szolgáltatók megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól: 

  • A válaszadók 82 százalékának rendkívül vagy legalább valamennyire fontos, hogy a felhőalapú szolgáltatások ugyanabban az adatközpontban üzemeljenek, amelyben a vállalat informatikai infrastruktúrája is. Ez látszólag kockázatot jelent a kolokációs szolgáltatók számára, amelyet azonban lehetősséggé kovácsolhatnak. 
  • A megkérdezettek 65 százaléka inkább választana olyan kolokációs szolgáltatót, amely adatközponti infrastruktúra-menedzsment (DCIM) szoftvert használ. Emellett egyéb technológiák, így például a lítium-ion akkumulátorok, az igény szerint előre gyártott adatközpont-komponensek (PFM) vagy a közvetlen hűtés használata is fontos szempont számukra.
  • 82 százalék szívesen venne igénybe távolról elérhető megoldásokat a munkavégzés online követésére és figyelésére. A szerverüzemeltetők számára ez lehetőséget kínál a szolgáltatások bővítésére vagy újabbak bevezetésére, és ezáltal további bevételi források feltárására.
  • A válaszadók 67 százaléka rendkívül vagy nagyon elégedett az ügyfélszolgálat minőségével, különös tekintettel a rendelkezésre állásra és az ügyfélismeretre. Ez segíthet megmagyarázni, miért okoz gyakran gondot a kolokációs szolgáltatók számára a nehezen elérhető vagy távoli helyszíneken ügyfeleket szerezniük. 

 

Felhő vs kolokáció

De vajon mi motiválja egyáltalán a szervezeteket a kolokációra? A tanulmányban résztvevők közel fele (47 százalék) a leggyakoribb oknak a nyilvános felhő késleltetési idejét és teljesítménybeli problémáit tartja. Az ár meghatározó szempont mind a kolokációs, mind a nyilvános felhőszolgáltatások esetében. A kihelyezett szerverüzemeltetés kiszámíthatóbb havi költségei ugyanakkor előnyösebbek a felhasználók számára, aminek hatására 39 százalékuk hagyta el a nyilvános felhőt az elmúlt két évben. 

 

59 százalék szerint azonban a felhőalapú szoftverek sokoldalú funkciói miatt a felhő felé billen a mérleg. Ez alapján az alkalmazásfejlesztési, biztonsági, analitikai, adatkezelési eszközök és szolgáltatások elérhetősége jelentős mozgatórugó a cloud használatában, ami alátámasztja azt a megállapítást, miszerint az informatikai részlegeknek meg kell találniuk az egyensúlyt az új felhőalapú szoftveres funkciók kiaknázása és egy stabil informatikai rendszer fenntartása között.

 

„Az elemzés segít a kolokációs szolgáltatóknak megérteni célcsoportjuk igényeit, valamint megalapozott döntéseket hozni a legújabb technológiák használatáról, ami hozzájárul az átlátható, redundáns, rugalmas és költséghatékony szolgáltatások kínálatához. A legsikeresebb kolokációs üzemeltetők képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és megcélozni az ügyfelek azon 64 százalékát, akik szerint a kihelyezett szerverüzemeltetés fontos szerepet játszik adatközpont-stratégiájukban az elkövetkező két-három évben” – mondta Rhonda Ascierto, a 451 Research kutatási igazgatója.

 

_________________

* A kolokáció a szerverek kihelyezett üzemeltetését jelenti. A kolokációs szolgáltatás keretein belül az ügyfél egy minden szempontból jól felszerelt szerverteremben helyezheti el szerverét, amely folyamatos áramellátást, légkondicionálást, tűzvédelmet, felügyeletet és internet-hozzáférést biztosít. A szolgáltatás azoknak ideális, akik már rendelkeznek saját szerverrel és egy erre a célra épített, megfelelő körülményeket biztosító helyszínen szeretnék üzemeltetni azt.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Csökkenő profitvárakozások az e-autóiparban

Átírja a piaci versenyt a kínai autóipar előretörése, változnak a fogyasztói elvárások, a döntéshozók pedig a következő években is nehézségekre számítanak a nyersanyag-ellátásban. Egyebek mellett ezt állapítja meg az autóipari vezetők körében a KPMG által elvégzett felmérés, a 24. Annual Global Automotive Executive Survey. 

2024. február 29. 20:17

Kell-e félteni a munkánkat az AI-tól?

Bár a világban egyre többen használják munkájuk során a mesterséges intelligenciát (AI), Magyarországon a felsővezetők közel fele még nem látja tisztán felhasználásának lehetőségeit, igaz, ugyanennyien nyitottak is az alkalmazására. Egyelőre semmi konkrét jel nem utal arra, hogy elveszi a munkánkat a mesterséges intelligencia – bár a hazai vállalatoknak még nincs egyöntetű válasza arra, hogy milyen hatással lesz az AI a munkaerőpiacra. A Randstad egyik globális kutatása szerint azonban a munkavállalóknak határozottabb véleményük van: több mint felük az AI előnyeit látja, közel felük izgatott a mesterséges intelligenciában rejlő munkahelyi lehetőségeket illetően.

2024. február 29. 18:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI

2024. február 27. 20:28

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

2024. február 21. 16:15

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30