Új szakma születőben: e-autótöltő-szerelő

forrás: Prím Online, 2018. március 4. 11:02

A közlekedési kultúra átalakulása és ezzel együtt az elektromos autók fokozódó népszerűsége ma már megkérdőjelezhetetlen. Az EVvolumes.com értékesítési adatbázis szerint 2017-ben a tisztán elektromos gépjárművek a hálózatról tölthető járművek eladásainak 66 százalékát tették ki világszerte. 

Hazánkban a villanyautózás most kezd elterjedni, és a további fejlődés egyik fontos előfeltétele a megfelelő töltési infrastruktúra. Az autó- és villamosipari szakembereknek új ismereteket kell elsajátítaniuk, hiszen az újfajta közlekedési eszközrendszerek megkövetelik tőlük, hogy egy személyben értsenek a villamos- és az információtechnológiához is. A közterületi és otthoni töltési megoldások fejlesztésében élen járó Schneider Electric Magyarországon az iparági szereplők között elsőként karolta fel ezt a témát, és tart ingyenes képzést villanyszerelő szakemberek számára az elektromosautó-töltőállomások megfelelő beszereléséről és beüzemeléséről.  

 

Az elektromos autózás tömeges elterjedéshez elengedhetetlen többek között a megfelelő és egyben korszerű töltési infrastruktúra, elsősorban a hosszabb távú közlekedés szempontjából. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként.* Ennek elkerülésére a minél több töltőpont mellett a villamos hálózat fejlesztésére is szükség van, hogy az alkalmas legyen mind a lakosság, mind a vállalatok számára telepített eszközök megfelelő ellátására. 

 

Otthon, édes otthon

A felhasználók szempontjából a két legkritikusabb pont az elektromos autózásban az egy feltöltéssel megtehető maximális táv és az akkumulátorok feltöltésének időtartama. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően hazánkban közterületen jelenleg ingyenesen tölthetők ezek a gépjárművek. Ettől függetlenül az otthoni, megfelelő töltés a meghatározó, hiszen a villanyautók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb használatot követelnek meg, mint belsőégésű társaik. Ennek egyik lényegi pontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis a kocsi nem kerül fel éjszakára a töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nagy nehézségek árán reggel újra kell tervezni az útvonalat, és nem mellesleg a másnapi programot.  

 

Nem minden háztartás van azonban felkészülve elektromos autó kiszolgálására. Fontos észben tartani, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Tartós használat mellett viszont a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. 

 

 

Nem Mekk Elek

Éppen ezen okok miatt nem ajánlott háztartási aljzatról tölteni az elektromos autót, helyette érdemes otthoni töltőegységet beszerezni, ennek beszereléséhez pedig szakembert hívni, akire rábízhatjuk a saját és szeretteink életét. Ehhez viszont a piacnak szakképzett munkaerőre van szüksége, amiből jelenleg kevés áll rendelkezésre. Oktatást csak a villamos mérnököknek és tervezőknek kínálnak, kizárólag villanyszerelőknek nem elérhető. A Schneider Electric ezért Magyarországon elsőként indított oktatást a villanyszerelők számára, hogy kiképezze őket az elektromosautó-töltőállomások szerelésére. A képzés szerves része a technológiáról, a különféle típusú és teljesítményű töltőkről, a műszaki paraméterekről szól, de segítséget nyújt a töltőállomások kiválasztása kapcsán, illetve bemutat villanyszerelői praktikákat és hasznos tippeket a bekötésről, a védelemről és a programozásról is.

 

„Mint az elektromosautó-töltési piac aktív résztvevője, közelről érzékeljük a közlekedési kultúra változását. Ugyanakkor nem csupán szemlélője szeretnénk lenni a történéseknek, hanem egyben mozgatórugója is, és szakértőként hozzájárulni az időtálló infrastruktúra megteremtéséhez. Ezzel a képzéssel aktívan támogatjuk a fejlődést, egyben pedig új távlatokat nyitunk a villanyszerelőknek, és növeljük a szakma presztízsét. Az oktatás mellett célunk továbbá, hogy olyan közösséget kovácsoljunk ebből a szakmai körből, amely már a jövőre koncentrál” – hangsúlyozta Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője.

 

A villanyszerelők szerepe megkérdőjelezhetetlen a töltési hálózat kiépítésében és fenntartásában, ezért törekedni kell arra, hogy a megfelelő szakértelemmel, felkészülten tudják elvégezni a munkájukat. A Schneider Electric több ezer szakemberrel tartja a kapcsolatot, közülük 600-zal napi szinten. A képzéseknek köszönhetően mintegy 250 villanyszerelő lesz az országban, akik oklevéllel rendelkeznek majd arról, hogy alkalmasak elektromosautó-töltőberendezés bekötésére.

 

___________

* KPMG Global Automotive Executive Survey 2017 (https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2017/01/global-automotive-executive-survey-2017.pdf)

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Óvja meg idejét és pénzét az adatrobbanástól!

Egyre nagyobb költségeket emészt fel a vállalatoknál a szüntelenül növekvő adatmennyiség tárolása. Az IT-szakemberek oldaláról pedig a bővülő tárolási rendszerek kezelése egyre több figyelmet és időt követel. A SUSE szakértői szerint a szoftveresen vezérelt tárolási rendszerek segíthetik a szervezeteket abban, hogy minden téren megfelelően tudják kezelni az adatdömping hatásait.

2018. december 18. 13:55

Rekordmennyiségű útdíjfizető eszközt vásároltak idén

A Magyarországon idén öt éves elektronikus útdíjfizetési rendszer 2018-ban rekordévet zárhat: az egyik legnagyobb bevallási közreműködőként számon tartott i-Cell Kft. ugyanis csak az idei évben több mint 10.000 elektronikus útdíjfizető készüléket értékesített, míg a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. már a százezredik ügyfelét köszönthette, aki szintén i-Cell-es eszközzel regisztrált a HU-GO rendszerbe. A rekordmennyiségű ügyfél és eladott eszköz azt mutatja, hogy az elektronikus útdíjfizetési rendszer fennállása óta folyamatosan nő a kereslet az útdíjfizetés során megbízhatóan és stabilan működő eszközökre és szolgáltatásokra egyaránt.

2018. december 18. 12:30

Már tíz országban van jelen hi-tech call center megoldásaival a magyar Geomant

Újabb nemzetközi multi, az egészségügyi szolgáltatásokat 16 országban nyújtó Affidea bízta meg a magyar tulajdonú Geomantot csúcstechnológiájú ügyfélszolgálati megoldások megvalósításával. A Geomant az Affidea mellett már számos nemzetközi ügyfelet tudhat magáénak, tíz országban van jelen, összesen mintegy 15 ezer fős call center csapatot kiszolgálva. A nemzetközi sikerek nemcsak újabb ajtókat nyitnak meg a vállalat előtt, de a hazai piacon is értékes versenyelőnyt jelentenek.

2018. december 18. 09:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Munkába állt VANDA, az első virtuális üzleti asszisztens Magyarországon

2018. december 11. 18:55

Huszonkét 5G távközlési hálózat kiépítésére szerződött eddig a Huawei

2018. november 23. 11:02

Windows 10 Professional olcsón és ingyenes kézbesítéssel

2018. november 8. 16:27

eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében

2018. október 8. 10:12
cloudappsportal.com