Virtuális valóság – Egy új valóság a turizmus ágazatban?

forrás: Prím Online, 2019. október 15. 16:59

Az utóbbi évek technológiai és kereskedelmi fejlesztései következtében egyre időszerűbb kérdés, hogy vajon a virtuális valóság (virtual reality, VR) milyen hatással lesz a különböző iparágakra. Az utazási ágazat esetében például az előrejelzések rendkívül széles palettáját látjuk: a divatos technológiai fogástól az iparág létét veszélyeztető fenyegetésig terjed a spektrum. 

 

A virtuális valóság jelenlegi helyzete

A VR mesterséges környezetet teremt, amelyeket a felhasználó egy szemüveg és fejhallgató segítségével tapasztal meg; a képek, hangok és mozgáskövetés valósnak tünteti fel a szimulációt. Ugyanakkor a VR-t övező felhajtás és az optimista eladási előrejelzések ellenére viszonylag lassan halad a technológia befogadása, ami főleg a megfelelő tartalmak hiányára, a működési hiányosságokra és a VR készülékek magas árára vezethető vissza. Ennek eredményeképp a tartalom- és szoftverfejlesztők számára továbbra is kihívást jelent egy jelentős ügyfélbázis elérése. Így annak ellenére, hogy a befektetők elegendő mennyiségű tőkét juttattak az ágazatba, sok VR cégnek nehézséget okoz egy pénzügyileg stabil üzleti modell kidolgozása. 

 

Virtuális valóság a turizmus ágazatban

A jelenlegi kihívások ellenére továbbra is él az a hit, hogy a VR hatása a turizmus ágazatban jelentősen nőhet. Nézzük meg, miben segíthet a virtuális valóság!  

 

 

A tervezési szakaszban

Mivel az utazók nem tudják kipróbálni az utazási élményeket mielőtt megveszik azokat, általában megpróbálnak minél több információt gyűjteni, hogy elkerüljék a csalódást és megtalálják a leginkább nekik való ajánlatokat. A VR lehetővé teszi az élmények átélését, így az utazók használhatják ezt a technológiát arra, hogy inspirációt merítsenek a lehetséges célpontokról és hogy megpróbálják csökkenteni a csalódás kockázatát azáltal, hogy (virtuálisan) kipróbáljak a terméket vásárlás előtt.

 

Az utazás során

Az oda-vissza út – különösen, ha messzi célpontról van szó - általában az utazás legkevésbé kedvelt része a kényelmetlenség, az unalom és a stressz miatt. Az utazási szolgáltatók, mint pl. a légi-, busz- és vasúttársaságok, a VR használatával javítani tudnak az ügyfélélményen azáltal, hogy az utazók így jobban ki tudnak kapcsolni és szórakozva gyorsabban telik az idő.

 

Az élmények átélése

Az utazás céljához érve is segíthet a VR abban, hogy a vendégek még több élményt tapasztaljanak meg. A szállodák a virtuális valóságon keresztük mutathatják be szolgáltatásaikat vagy a környék látnivalóit, a múzeumok, történelmi helyszínek, turisztikai célpontok pedig teljesebbé tehetik az élményt azáltal, hogy szórakoztató és információs tartalmakkal bővítik a szolgáltatásaikat.

 

Négy alapelv a VR-élmény kiépítéséhez

Az utóbbi időben tapasztalható fejlődés ellenére, a VR még nem érte el a teljes potenciált, nem változtatta meg jelentősen a turisztikai iparágat, nemhogy helyettesítette volna az utazást. Mai szemmel nézve azt látjuk, hogy a VR a tartalom természetes evolúciója lehet, amit, ha helyesen használnak növelni tudja mind az ügyfelek elégedettségét, mind a vállalatok teljesítményét. Mielőtt azonban az utazási ágazat szereplői beszállnának ebbe a trendbe és VR-szolgáltatásokba fektetnének, érdemes az alábbi négy alapelvet szem előtt tartaniuk:   

1 – Tudd, ki a célközönöséged és működj együtt másokkal!

Nem mindenkinek valók a VR-alkalmazások. Míg akik csak egy napra utaznak nem biztos, hogy kipróbálnának virtuálisan egy hotelt, addig egy nászútját tervező pár valószínűleg boldogan kihasználná ezt a lehetőséget. Koncentrálj az ügyféligényekre, vizsgáld meg, hogy hol tudnál lehetővé tenni, gazdagítani vagy elkerülni bizonyos élményeket, és működj együtt az ügyfél élmény-útja mentén más releváns szereplőkkel, hogy integrált utazási élményt tudj nyújtani!

2 – Légy tisztában a VR-logisztikával!

A jelenlegi fázisában sok VR területen még hiányzik a megfelelő platform és infrastruktúra ahhoz, hogy hatékony tranzakciók jöjjenek létre a piaci szereplők között, ami csökkenti a technológia megtérülési potenciálját. Kihívást jelenthet az ügyfelekhez eljuttatni a VR alkalmazásokat, mivel kevés VR készülék van még a piacon. Így a hardver jelenlegi elérhetőségét figyelembe véve, jobban járnak a vállalatok, ha szemtől szemben lépnek kapcsolatba az ügyféllel és ők maguk tudják a megfelelő VR készüléket rendelkezésre bocsátani.

3 – Ne csak a közvetlen ügyfélkapcsolatokra gondolj!

A VR nem csak az egyszerű ügyfélkapcsolatokra kell, hogy korlátozódjon, hisz az általa lehetséges teljesítményjavulással és költségcsökkentéssel egy szervezet sok területe értéket tud teremteni. Kiemelkedő példák hotel front-office munkatársak tréningje a szolgáltatás színvonalának javítása érdekében, vagy sales ügynökök részletes információkkal való ellátása az elérhető termékekről és szolgáltatásokról. Ezenkívül a VR kiegészítő bevételeket is hozhat, aminek jó példája a repülőkön működő fedélzeti szórakoztatási rendszerek, amelyek az utasokat lekötik és még költséghatékonyak is.

4 – Készülj fel a kritikus tömegre!

A második alapelvből kiindulva a vállalatoknak érdemes felkészülni arra, hogy a VR nemsokára tömegtermék lesz. A javuló teljesítmény és az ezzel párhuzamosan csökkenő készülék- és tartalomfejlesztési árak következtében a közeljövőben jelentős növekedés várható a VR piaci penetrációjában. Ezért a vállalatoknak érdemes már most elkezdeni előre tervezni, hogy tudjanak majd élni a technológia adta lehetőségekkel.

 

A Roland Berger tanulmánya letölthető: https://www.rolandberger.com/en/Point-of-View/Virtual-Reality-New-reality-for-the-travel-industry.html

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Check Point szerint világszerte 42%-kal nőtt a cyber-támadások száma

A Check Point Software Technologies Ltd., a világszerte vezető szerepet betöltő cyber-biztonsági megoldásokat szállító vállalat kutatórészlege, a Check Point Research (CPR) kiadta a ’Cyber-támadási trendek: 2022 évközi jelentését’, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a cyber-támadások állami szintű fegyverként való használata megerősödött, ami olyan formákban van jelen mint az országokra irányuló, úgy nevezett ’Country Extortion’ zsaroló program módszer, az államokhoz köthető hacktivizmus, vagy a zsaroló programok első számú fenyegetéssé válása.

2022. augusztus 19. 12:41

Több mint félmilliárd forint jogdíjat fizet ki az EJI a színészeknek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95%-ban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI erőforrásainak rendkívüli összpontosításával öt héttel a határidő vége előtt zárta le. 

2022. augusztus 19. 11:20

A lézernyomtatók lecserélésével rengeteg szén-dioxidot takarítanánk meg

Sokakat érint a rezsi változása, magánembereket és cégeket egyaránt. Akár még csak tervekben, akár már konkrét tettekben, de megindult a felkészülés arra, hogy az energiafelhasználással amennyire csak lehet, spóroljunk. Az irodában jelentős megtakarításokat érhetünk el azzal, ha a régi, korszerűtlen berendezéseket, modern változatra cseréljük, különös tekintettel a nyomtatóra, amiről talán nem is gondolnánk, mennyi energiát és ezáltal pénzt nyel el.

2022. augusztus 19. 09:57

Magyarországon is élőben követhetik a nézők Kimi Raikkönen visszatérését

Az ARENA4 és az ARENA4+ nézői élőben láthatják Magyarországon Kimi Raikkönen visszatérését. A Formula-1-es világbajnok vasárnap este futja élete első NASCAR Cup Series versenyét a Watkins Glen International szupergyors pályáján. Raikkönen tavaly jelentette be a visszavonulását az F1-ből, a 42 éves klasszist a szezonzáró futam óta nem is láthattuk a kormány mögött. Eddig. Az ARENA4 és az ARENA4+ – a NASCAR Cup Series többi futamához hasonlóan - ezt a versenyt is közvetíti, így a rajongók élőben követhetik, hogy mire lesz képes a Jégember az amerikai topszériában.

2022. augusztus 18. 20:26

Ezekre érdemes figyelnünk csomagrendelésnél

Jóllehet, hogy még javában zajlik a nyár, azonban érdemes lehet idén is előrelátónak lennünk, ha a karácsonyi ajándékbeszerzésekre gondolunk. Bár még hónapok vannak háta az évből, de az ősz beköszöntével a logisztikai szektor rendszerint megnövekedett áruforgalommal üzemel, amellyel az idei évben is érdemes számolnunk. Azért, hogy sikeresen és időben megérkezzenek a csomagjaink, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) olyan tippeket gyűjtött most össze, amelyek nemcsak a karácsonyt megelőzően, de az év bármely időszakában hasznosak lehetnek.

2022. augusztus 18. 18:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Indul a 2022-es ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2022. augusztus 15. 12:31

Új HR vezérigazgató-helyettes a Yettelnél

2022. augusztus 11. 11:21

Most lesz csak igazán fontos érteni az energiacímkéket

2022. július 31. 12:17

Hetedik éve sikeres az ABB női esélyegyenlőséget célzó mentorprogramja

2022. július 25. 12:40