Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH

forrás: Prím Online, 2020. április 24. 19:56

Az elmúlt egy hónapban közel háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-hoz érkező bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Új elem, hogy egyre több álhírt és kifogásolható televíziós műsorablakot jeleznek a bejelentők. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei azonban a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket. 

 

Több a bejelentés a mobilszolgáltatóktól, és zavaróvá váltak a televíziós vásárlási műsorablakok

A koronavírus alatt az NMHH-hoz bejelentett rádiófrekvenciás zavarok száma másfélszer annyira emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, ami a februári adathoz viszonyítva is 29 százalékkal magasabb. Nemcsak a zavarok száma nőhetett meg, de tényező lehet az is, hogy a mobilszolgáltatók a leterheltségre való tekintettel kiemelten figyelik az általuk nyújtott szolgáltatások problémamentességét és gyakrabban tesznek bejelentéseket. A növekedéshez leginkább a mobilszolgáltatóktól érkező bejelentések járultak hozzá. 

 

A hatóság a műsorfelügyelet terén 72 százalékkal több beadványt kapott a járvány alatt, mint az azt megelőző egy hónapban vagy a tavalyi év azonos szakaszában. A járvány idején a bejelentések főként a televíziós vásárlási műsorablakokkal és a kiskorúak védelmével kapcsolatban érkeztek, egyes kérelmek pedig a nem kiegyensúlyozott tájékoztatást kifogásolták leginkább. 

 

Ugrásszerűen nő az igény az NMHH-s e-szolgáltatások iránt

A hatóság március 16-ától csak a személyes érintkezést nem igénylő csatornákat használja ügyfélszolgálatán, a személyes ügyfélfogadást a járvány miatt felfüggesztette. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest negyedével kevesebb hatósági ügy indult az elmúlt egy hónapban az ügyfélszolgálatról. Ugyanakkor – a kötelező előírások miatt is – egyre többen veszik igénybe az e-szolgáltatásokat, az NMHH Adatkapuját: idén márciusban már 77 százalékkal több volt az ilyen jellegű ügyintézés az előző év hasonló időszakához képest. A hírközlési építésügyi bejelentések száma viszont – vélhetően a beruházások megtorpanása miatt – közel a töredékére, egynegyedére esett.

 

Az NMHH égisze alatt működő média- és hírközlési biztoshoz 25 százalékkal több panasz érkezett az elmúlt egy hónapban, mint tavaly ilyenkor. Az esetek jelentős része a hírközléshez kapcsolódott, és ötödükben az ügyfelek nevesítették is a koronavírust. A bejelentők például kerülnék a szolgáltató személyes munkavégzését az otthonaikban, vagy a szerződésmódosítást nem személyesen intéznék. Más esetekben az internetszolgáltatás bekötését sürgette a panaszos, vagy a szolgáltatás szüneteltetése díjának elengedését kérte, amíg rokonaihoz költözik a járvány idejére. A koronavírus inkább felnagyította a sérelmeket, arányaikon nem módosított: a panaszok jelenlegi megoszlása megegyezik a járvány előttivel. 

 

A rémhírterjesztéssel kapcsolatban is érkeztek bejelentések

Az NMHH nem hatósági eljárásban intézkedő jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline másfélszer annyi bejelentést fogadott március közepe és április közepe között, mint a korábbi hónapokban. Újdonság, hogy a járvány ideje alatt már több álhírrel kapcsolatos jelzést is regisztráltak a munkatársak – idén korábban csak egyetlen ilyet kapott a szolgálat –, bár sem a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, sem a hatóságon belül működtett forródrótnak, az Internet Hotline-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására. Azokat a járványhoz kapcsolódó álhírekről szóló bejelentéseket, amelyekkel kapcsolatban felmerülhet a rémhírterjesztés gyanúja, az Internet Hotline a rendőrségnek küldi további vizsgálatra: az esetek több mint felét továbbították. Idén emellett az adathalász és a kiskorúakra káros tartalmakkal kapcsolatos bejelentések száma is a többszörösére nőtt: az előbbi kategóriából a tavalyi azonos időszakhoz, utóbbiból pedig az egész évhez képest is több mint kétszer annyi érkezett.

 

Bár az NMHH munkatársainak jelentős része távmunkából dolgozik, a hatóság kollégái a megváltozott helyzetben is rugalmasan, gördülékenyen, az eljárási határidőket betartva dolgozzák fel a beadványokat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ismét a legfenntarthatóbban működő vállalatok között a Schneider Electric

Idén is felkerült a Schneider Electric a Corporate Knights által összeállított, a legfenntarthatóbban működő vállalkozásokat bemutató százas toplistára. A társaság immár 13. alkalommal szerepel a rangsorban, amelynek összeállításához közel 7000 nagyvállalat eredményeit és teljesítményét vizsgálták meg.

2024. február 21. 09:58

Még lehet jelentkezni a 6 millió forint összdíjazású ötletpályázatra

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 27-ig meghosszabbítja Zöld Kód – Kódolj a holnapért! című ötletpályázatának jelentkezési határidejét a Vodafone Magyarország Alapítvány. A szervezők továbbra is hangsúlyozzák: a diákoknak szóló, fenntarthatósági kérdéseket körüljáró versenyen való részvételhez programozással kapcsolatos külön tudás, előképzettség nem szükséges, annál inkább nyitottság, a digitális platformok iránti érdeklődés és kalandvágy.

2024. február 20. 19:22

A HONOR új kampánya összehozza az ENSZ kultúráit

Az Egyesült Nemzetek Szövetségének központjában indította el „Sárkányok egyesítik a világot” kiállítását még február 9-én a HONOR az ENSZ Kínai Könyv Szövetségével, a Global Webbel és a Kínai Központi Szépművészeti Akadémiával együttműködve, az ENSZ állandó kínai képviselete támogatásával. A kínai holdújév végéig, tehát még ezen a héten is futó kiállítás a nemzetközi egységet és művészetek közti kapcsolatokat szimbolizálja.

2024. február 20. 17:41

Az ABB megerősíti vezető szerepét a következő generációs MI-alapú mobil robotika területén

Az ABB bejelentette, hogy felvásárolta a Sevensense svájci start-up céget, amely az autonóm mobil robotok (AMR) számára kifejlesztett, mesterséges intelligenciával támogatott 3D-s látásalapú navigációs technológia vezető szállítója. A Sevensense-t 2018-ban alapították a svájci műszaki egyetem, az ETH Zürich spin-offjaként.

2024. február 20. 16:07

Megalakult a Xiaomi x Leica Optical Institute

A Xiaomi, a világ egyik vezető mobiltelefon-gyártója, és a Leica Camera AG együtt jelentették be, hogy létrehozták a Xiaomi x Leica Optical Institute elnevezésű intézményt, amelyre az egész okostelefon iparág fejlődését meghatározó, mérföldkő jelentőségű fejleményként tekint a két vállalat. Az új szervezet elsősorban az optikai technológiák fejlesztésére koncentrál majd, különböző tudományos diszciplínák – többek között a digitális képalkotás és a mesterséges intelligenciára épülő technológiák – egyesítésével. 

2024. február 20. 14:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP

2024. február 20. 11:27

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2023 díjazottjai!

2024. február 8. 09:30

Számos díjjal jutalmazták az LG innovációit a 2024-es CES-en

2024. január 29. 16:07

Felvásárolta a Siemens a Helioxot

2024. január 17. 19:40