Mindent digitálisan – így változtak kapcsolattartási és munkavégzési szokásaink a járvány idején

forrás: Prím Online, 2020. május 5. 10:38

A 2020 tavaszán kialakult járványhelyzet miatt a hagyományos kapcsolattartási formák korlátozottabbá váltak, a figyelem pedig (még inkább) a digitalizáció irányába terelődött. Fél év alatt 54-ről 71 százalékra nőtt azon internetezők aránya, akik szerint a digitalizáció pozitív hatást gyakorol a mindennapi életünkre. A felgyorsult digitalizáció leginkább a kapcsolattartási szokások változásában jelenik meg: 2019 októberéhez képest közel tíz százalékkal nőtt a közösségi médiát napi szinten használók aránya, emellett jelenleg a munkavállalók több mint harmada otthonról dolgozik. Mégis mennyiben változtak a kapcsolattartási folyamatok a vírus hatására? Az eNET friss kutatása a kérdést 2020 áprilisában, a felnőtt magyar internetezők körében vizsgálta.

Magánjellegű kapcsolatainkban nagyobb teret kap a közösségi média

Az eNET 2020 áprilisában végzett kutatása alapján az utóbbi fél évben jelentősen megváltozott a digitalizáció megítélése az internetezők körében: 54-ről 71 százalékra nőtt azok aránya, akik szerint a digitalizáció pozitív hatást gyakorol a mindennapi életünkre. Ez a kedvezőnek ítélt hatás részben a digitalizáció nyújtotta kommunikációs, kikapcsolódási, illetve tájékozódási lehetőségeknek tudható be, melyeknek egyik platformja a közösségi média. Jelenleg az internetezők 99 százaléka használ valamilyen közösségimédia-alkalmazást. Az aktív közösségimédia-használók aránya már 2019 októberében is magas volt (79%), azonban – feltehetően a vírus hatására – fél év alatt közel tíz százalékkal nőtt a napi szintű használati arány (87%). 

 

Jelenleg a TOP három legnépszerűbb platformon a magyar népesség több mint fele rendelkezik felhasználói fiókkal: a Facebookot, valamint a YouTube-ot ötmilliónál is többen, a Facebook Messengert pedig közel ennyien használják. Kevésbé, de így is milliók körében népszerű még a Viber (2,9 millió), az Instagram (2,1 millió), valamint a Skype (2 millió). 

 

 

 

A jelenlegi helyzetben a közösségi média a rokonainkkal való kapcsolattartás esetében is meghatározó: interneten keresztül a netezők fele napi szinten tartja a kapcsolatot (vele nem együtt élő) családtagjaival, harmaduk naponta többször is. A digitalizáció kapcsolattartásra gyakorolt pozitív hatását mutatja, hogy az internetezők 72 százaléka szerint a digitális megoldások hozzájárulnak a család együtt tartásához (ez az arány 2019 májusában még 66 százalék volt). 

 

Home office: kihívás a munka és a magánélet szétválasztása

A jelenlegi járványhelyzet miatt a kapcsolattartási trendek mellett a munkafolyamatok is megváltoztak. Az internetező munkavállalók háromnegyedének munkavégzését érinti valamilyen módon a koronavírus-járvány, közülük a legtöbben – több mint harmaduk – távmunkában dolgozik. A munkavállalók negyede állítja, hogy a járvány hatására nőtt a munkaterhelése, ötödüknek viszont csökkent. Sajnos vannak olyanok is, akik helyzete ennél is kedvezőtlenebb: 7 százalék vesztette el a munkáját, 6 százalék pedig nem képes elvégezni azt.

 

 

 

A távmunkavégzők esetében a kollégák közötti legnépszerűbb kapcsolattartartási formák az e-mail (83 százalék) és a telefon (69 százalék), de nagy számban vannak olyanok is, akik közösségi médián keresztül kommunikálnak egymással (43 százalék). 41 százalékuknál a leginkább új trendnek számító csoportmunka eszközök (pl. Teams, Slack) is használatban vannak. 

 

A távmunkavégzőknek számos új kihívást jelent az otthoni munkavégzés – legalábbis felüknek egészen biztosan, akik azelőtt még sosem dolgoztak home office-ban. Az otthoni munkavállalók esetében leginkább a munka és a magánélet összemosódása jelent problémát: 57 százalékukkal már előfordult, hogy magánügyeivel is foglalkozott a munkavégzés alatt, negyedük emiatt túlórázott is. Tíz távmunkavégzőből négyet kerestek meg szabadidejében munkaügyekkel, ugyanennyien túlóráztak amiatt, hogy home office-ban nehezebben tudták abbahagyni időben a munkát. De egyéb problémák is megjelennek az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban: harmaduk nehezebben kommunikált a munkatársaival, negyedükkel pedig megesett, hogy az otthoni munkavégzés miatt nem is volt kedvük dolgozni, így a teljesítményük sem volt túl hatékony. 

 

Digitális kapcsolattartás: új tudások és készségek birtokosai lettünk

A járvány okozta megpróbáltatások ellenére az internetezők pozitívumként ítélik meg a digitalizáció fejlődését, többségük szerint a járvány lecsengése után is érezhető lesz ennek hatása. Tízből legalább nyolc netező szerint a koronavírus miatt a digitális kapcsolattartás jelentősége felértékelődik, egyre többen és gyakrabban használják majd a digitális eszközöket. Az új helyzet előnyeként értékelték a digitális oktatás és a távmunkalehetőségek fejlődését is. 

 

Bár a koronavírus jelentősen befolyásolja a kapcsolattartási szokásokat, a digitális kapcsolattartásra vetítve pozitív hatása is van: a kialakult helyzet miatt a netezők több mint fele állítja, hogy több olyan dolgot is elsajátított digitális kapcsolattartás terén, amelyeket korábban nem tudott.

 

eNET

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A válságban tovább erősödik a digitális kommunikáció, de a kilábalás lassú lesz

Az IAB Hungary rendszeresen szervez különféle eseményeket a tagjai számára, amelyek egy-egy kiemelt trenddel, fontos piaci jelenséggel foglalkoznak. A június 3-i IAB Café a digitális reklámköltés alakulását vizsgálta, különös tekintettel a koronavírus hatásaira. A szakmai szervezet egy friss kutatást is bemutatott az eseményen.

2020. június 5. 09:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15

Gigafelvásárlás az oktatási piacon

2020. április 21. 10:32

Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat

2020. április 20. 09:20
online sportfogadás