A koronavírus nyertese a home office

forrás: Prím Online, 2020. július 7. 14:45

Miközben a távmunka és a digitalizáció hatalmas lendületet kapott, a hazai kis- és középvállalatok gyengeségei is megmutatkoztak a koronavírus-járvány alatt. A vállalkozások többségének főleg munkaszervezési problémái akadtak, digitális felkészültségben pedig nagy a szakadék az egyes szektorok, illetve Budapest és a vidék között - állapította meg a Reacty Digital és a Smart Commerce Consulting közös kutatása, a Digiméter.

A március közepén hirtelen jött járványügyi korlátozások gyors döntésekre kényszerítették a hazai kkv-k vezetőit, akik a tevékenységük jellegétől függően elsősorban az otthoni munkavégzés (home office) és a digitális ügyfélszerzési csatornák irányába mozdultak. A Digiméter kutatása szerint a megkérdezett vállalkozások 65%-a alkalmazta a távmunkát a korlátozások bevezetése után, de ezen belül az infokommunikációs területen tevékenykedő cégeknél 94% volt ez az arány, míg a kereskedelmi szektorban csak 58% - bár itt volt a legnagyobb a növekedés. A home office lehetőségét a cégek több mint fele tervezi fenntartani a korlátozások megszűnése után is.

 

A válaszadók értékelése szerint a hatékony munkaszervezés, a távol lévő munkatársak koordinálása és a rendelkezésre álló idő rövidsége jelentette a legnagyobb kihívásokat. Ugyanakkor az informatikai háttér biztosításával kapcsolatos problémákat kevésbé érzékeltek, miközben az ehhez szükséges eszközök, illetve az azok használatában szerzett jártasság hiánya viszont jellemző a megkérdezett vállalkozások többségére. 65 százalékuk érzi úgy, hogy szakértői támogatásra lenne szüksége valamely digitális témában. Ezen belül főleg az új ügyfélszerzési csatornák, az online marketing, a honlapfejlesztés és a közösségi média-jelenlét területét említették.

 

A kutatási eredmények ismét rámutattak a Budapest és vidék fejlettségi szintje közötti jelentős eltérésre: az egyes digitális eszközök használatában jellemzően kétszeres a különbség a közép-magyarországi régióba tartozó cégek javára. Például míg a fővárosban és környékén működő vállalkozások 61%-a használ online találkozók megtartására alkalmas megoldásokat, addig vidéken mindössze 30%. Hasonlóan nagy az eltérés digitális fejlettségben az infokommunikációs területen tevékenykedő és az összes többi cég között. „Ez olyan, mintha még mindig csak az orvosok mosnának kezet szappannal” - mondja Kis Ervin Egon, a kutatást kezdeményező Smart Commerce Consulting vezető tanácsadója. „A digitalizáció mindenki számára hozzáférhető. Aki nem próbál meg legalább most felzárkózni, az félő, hogy örökre lemarad” - teszi hozzá.

 

A kutatással kapcsolatos további részletek megtalálhatóak a Digiméter honlapján elérhető összefoglalóban.

 

A Számlázz.hu támogatásával elindult Digiméter kutatássorozat célja, hogy olyan mércét állítson fel a kkv-szektor számára, amely segíti a vállalkozókat digitális versenyképességük fejlesztésében. „A Digiméter első kutatási hullámának elindítását eredetileg 2020 márciusára terveztük, azonban a koronavírus megjelenésére reagálva beiktattunk egy nulladik fázist, amely a járvány kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatását, illetve a vállalkozók üzleti és szervezeti válaszlépéseit kívánta felmérni” - mondja el Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.

 

A Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) kutatássorozat széleskörű iparági együttműködéssel jön létre. A kutatást végző konzorcium tagjai a Reacty Digital, a Smart Commerce Consulting, az eNET és a Virgo. Főtámogató a Számlázz.hu, további támogatók: a SimplePay online fizetési rendszer és a Cégjelző Céginformációs Rendszer.

 

A Digiméter covid-kutatásának adatfelvétele 2020. május-júniusban zajlott. Az adattisztítás után a végső eredmények 201 kkv-vezető válaszain alapulnak és az ezekből készült riport szabadon elérhető a digimeter.hu oldalon. A minta nem tekinthető reprezentatívnak, az eredmények csak jelen kutatás mintájára vonatkoztathatóak. A digitális versenyképességi mutató létrehozására irányuló Digiméter kutatás első rendes fázisa idén júliusban indul, a kérdőív online is kitölthető lesz a kkv-k számára a digimeter.hu oldalon, az eredményeket ősszel publikálják.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kárrendezés a technológia uralta jövőben

Baleset egy önvezető autóval, műhibaper a műtétet végző robotasszissztens ellen? A technológia lassan az életünk minden területét átszövi, új kihívásokat teremtve, amelyek egy részére a biztosítóknak is reagálniuk kell. Szinte biztos, hogy a technológiai fejlődés következtében tíz év múlva egészen más kockázatokkal és biztosítási megoldásokkal találkozunk majd. Érdemes már most elgondolkozni azon, hogy a biztosítások területén hogyan alakul át a felelősség kérdésköre. Az Allianz Hungária mindannyiunkat érintő, biztosításszakmai kérdéseket vizsgáló „Biztosítás 2030” nevű sorozatában ezúttal annak jár utána, hogy a gépek vagy az emberek lesznek-e a főszereplők a piacon.

2021. április 19. 18:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35

Április végéig lehet jelentkezni a MOL frissdiplomás programjára

2021. március 17. 11:05