Szórakoztatóközpont vagy közösségépítő berendezési tárgy?
Az elmúlt hónapokban a televízió hangsúlyos szerepet játszott számos háztartás életében. A felhasználók több időt töltöttek közösen a képernyők előtt, és a választáskor is fontosabb volt, hogy a családban mindenkinek megfeleljen egy-egy tévéműsor*. A Samsung a legfrissebb kutatásában arra volt kíváncsi, milyen új közönségszokások alakultak ki Magyarországon, a karantén idején, valamint a televíziók megváltozott szerepét is vizsgálta.
A vállalat a felmérésben arra kereste a választ, hogy a tudatos televízióválasztás- és használat, hogyan járulhat hozzá a fizikai- és mentális egészség megőrzéséhez. A 2020 tavaszán végzett reprezentatív kutatás a magyar felhasználók szokásait és a televíziózás közösségépítő hatását is vizsgálta, az eredmények pedig azt mutatják, hogy a TV készülékek egyre inkább a mindennapi élet számos területén alkalmazható központtá válnak.
Sokoldalú megoldás, nem csak szükséghelyzetben
Számos magyar otthonban található okostévé, amely az adatok szerint fontosabb szerepet kapott a karanténidőszakban, amikor jellemzően az egész család együtt töltötte otthon a napjait. A háztartások tagjai többféle különböző feladatra is használhatták a televíziót, a válaszadók között voltak, akik tanulásra, munkára, a rokonokkal és barátokkal való kapcsolattartásra vagy éppen az otthoni sportolás kiegészítőjeként gondoltak az eszközre. A legtöbbeknek természetesen a kikapcsolódás egyik fontos formája volt a tévézés, a hazai válaszadók több mint fele pedig a napi tájékozódásban is támaszkodott rá.
A kijárási korlátozások alatt a fővárosiak használták leginkább kreatívan a televíziókat, itt közel 25 százalék sportolt vagy tanult otthon a képernyők előtt, míg a községekben élők összesen 10 százaléka használta sporthoz a tévéjét. A képernyőidő otthoni megosztását mutatja, hogy a sport- és fitnesz funkciókat a nők használták nagyobb arányban, összesen 14 százalékban, míg a férfiak inkább a munkára koncentráltak. A megérdemelt pihenőidőt az adatok alapján már közösen tölti a két nem, nagyon hasonló arányban a szórakoztató és hírműsorok előtt.
A televízió a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára tartozik legkevésbé a hírforrások közé (mindössze 45%), ezzel szemben szinte mindegyikük (81%) nézi kikapcsolódásképpen. Az alacsonyabb végzettségűek jobban bíznak a tévéhíradókban (átlagosan 52%) és ezzel párhuzamosan csak 63 százalékuk tévézett, amikor lazításra került a sor. A kutatás alapján kiemelkedik még a 60 évnél idősebb korosztály elkötelezettsége a televíziós hírek mellett, 65 százalékuk ebben a formában követte a napi történéseket, míg a fiatalabbaknál ez az arány 20 százalékponttal alacsonyabb, ők azonban sokoldalúbban használták a készülékeket.
Együtt minden jobb
A TV képernyője nem csak az egyéni szórakozás vagy a munka szempontjából elengedhetetlen része a háztartásoknak, de a társas kapcsolatokra is hatása van. Az utóbbi időben kevesebb lehetőség adódott rá, de a magyarok így is szívesen tévéznek közösen. Ez Budapesten és a vidéki településeken egyaránt jellemző, főleg közös filmezés és sorozatnézés formájában. A férfiak esetében ez kimondottan filmeket jelent, hiszen 40 százalékuk fogyaszt ilyen jellegű tartalmat barátaival vagy családtagjaival közösen, ezen kívül egynegyedük jár össze ismerőseivel játszani vagy sporteseményeket nézni. Ezzel szemben a nők esetében a tévé nagyon gyakran csak „háttérzajként” része a találkozóknak, egyharmaduk említette, hogy a látogatásának más volt az apropója. A magyarok szívesen néznek közösen TV-sorozatokat, az ilyen jellegű tartalmak rajongói jellemzően a 60 év felettiek itthon, akiknek kétharmada jár át a barátaihoz vagy a családjához kifejezetten a kedvenc szériája legújabb része miatt.
Az embereket legkevésbé a showműsorok hozzák össze, ezeket kevesebb mint a válaszadók 10 százaléka nézte valakivel együtt, a filmek ellenben minden korosztályt hasonlóan megmozgatnak, átlagosan a válaszadók harmada jött össze szeretteivel, hogy megnézzenek egy-egy alkotást. A tévé mellett együtt töltött időnek természetesen hatása lehet a felhasználók kapcsolatára is. Ezt a magyarok közel egy negyede tartja pozitívnak, és gondolja úgy, hogy az okostelevíziók jó hatással vannak az személyes kapcsolatokra.
„Egyre inkább tapasztaljuk, hogy a magyar felhasználók is kezdik felfedezni az okostévékben rejlő lehetőségeket. A megfelelő alkalmazásokkal ezek a készülékek az élet rengeteg területén adhatnak hozzá egy kis pluszt a mindennapokhoz – mondta el Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – A karanténidőszakban sokan dolgoztak vagy éppen tanultak a televíziójuk előtt, reméljük, hogy ezek mellett most már visszatérhetnek a közös sorozat- és filmmaratonok is, amelyek a kutatásunk alapján igazán összekötik az embereket a képernyő előtt.”
________________
Kapcsolódó cikkek
- Hogyan változott az informatikai szakemberek élete a koronavírus-járvány következtében?
- A koronavírus nyertese a home office
- Még a járvány sem fogott ki a szerelmeseken
- A válságban tovább erősödik a digitális kommunikáció, de a kilábalás lassú lesz
- Hozz ki többet televíziódból a gondos elhelyezéssel!
- Tiszta elektromos eszközökkel a jobb egészségért
- Digitális átállásból jól vizsgáztak a diákok
- Mit csinálunk a karantén alatt
- A tartósan tiszta otthon titka a tudatos takarítás
- Újrahasznosítható csomagolást kapnak a Samsung Lifestyle televíziók
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Továbbra is előtérben az előfizetők
Töretlenül folytatja megkezdett fejlesztéseit a DIGI, a januárban kereskedelmi szolgáltatásként indult saját mobilszolgáltatás terén. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mostantól az ország 12 megyéjében újabb 25 településen érhető el a DIGI Kft. mobilszolgáltatása, ezáltal a lefedett települések száma meghaladta 775-öt.
Nemzetközi design elismerés az egyedi magyar fejlesztésnek
Alig több, mint egy hónapja mutatkozott be a 878 márka a világ első, magyar tervezésű, gyártású és fejlesztésű intelligens vitorlásruhájával, máris besöpörte a Red Dot Termékdizájn 2021 díjat, az egyik legnívósabb nemzetközi dizájn- és formatervezési elismerést. A rangos díjjal a termék kiváló minőségét, az innovációt, az egyedülálló megjelenését és funkcionalitását méltányolták. A vitorlásruhák vezető tervezője, egyben a vállalat partnertulajdonosa Majer Lilla, a tervező csapatot pedig Nagy Marcell, Mákl Roland és Tóbiás Richárd erősíti.
Forradalmi újítás a visszérsebészetben
Az ultrahang jól bevált módszer az orvosi, műszaki és kémiai diagnosztikában, a visszérsebészetben, gyógyító eljárásként azonban ez idáig nem alkalmazták. Az orvostudomány és a technológia fejlődésének köszönhetően azonban a jövőben egyszerűbben, fájdalommentesen és akár a véralvadási problémákkal küzdők esetében is alkalmazhatják az ultrahangos visszérműtéteket. Az eszközt egy francia cég fejlesztette ki és a közeljövőben Ausztria és az Egyesült Királyság mellett Magyarországon alkalmazzák.
Oscar-jelölt kisfilmmel érkezik a Friss Hús nemzetközi programja
A 9. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált új időpontban, május 27. és június 2. között rendezik meg a Toldi moziban és további szabadtéri helyszíneken. Az egyhetes rendezvény nemzetközi versenyprogramja már összeállt, rekordszámú, 27 nemzetközi filmet vetítenek majd.
Okoseszköz, amely megtalálja az eltűnt tárgyakat
A Samsung bemutatja az új Galaxy SmartTag+ eszközöket, amelyek a Bluetooth Low Energy (BLE) és az ultra szélessávú (UWB) technológiáknak köszönhetően minden korábbinál pontosabb helymeghatározásra* képesek. A készülék a csatlakoztatott okostelefon kameráján keresztül** , kiterjesztett valóság segítségével, vizuális elemekkel irányítja a felhasználókat a keresett tárgy pontos helye felé.