Médiatanács: Jövőre 1,44 milliárd forintot nyerhetnek el a médiaszolgáltatók különböző támogatásokra
Összesen 1,44 milliárd forint pályázati forrást biztosít 2021-ben a helyi, körzeti és közösségi médiaszolgáltatóknak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a grémium e heti ülésén meghozott döntése szerint. A testület emellett 31 pályázatot támogatott közel 90 millió forinttal a rádiós műsorgyártásra és műszaki fejlesztésre szóló programjaiban. A tanács rossz korhatár-besorolás miatt 1,9 millió forintos bírságot rótt ki a Rádió 1 szolgáltatójára, és közzéteszi a Budapest 89,5 MHz-re szóló rádiós frekvenciapályázat tervezetét.
Összesen 1,44 milliárd forinthoz juthatnak a médiaszolgáltatók 2021-ben
E heti ülésén a Médiatanács elfogadta a jövő évi támogatási programjának pályázati céljait, kategóriáit és az ütemezését részletező támogatási tervét. Az 1,44 milliárd forinttal gazdálkodó, négy pályázati eljárással számoló terv 2021-ben a közösségi médiaszolgáltatók működési költségeinek, műszaki fejlesztésének, továbbá a helyi és körzeti médiaszolgáltatók állandó műsorainak gyártását támogatja. A fenntartási és üzemeltetési költségek támogatására az idei 400 milliónál több, összesen 440 millió forint a pályázati keret a négy fordulóban. A műszaki fejlesztésekre együttesen 120 millió forint áll majd rendelkezésre három forduló során. A hír- és magazinműsorok készítésére a helyi és körzeti rádiók számára 360 millió forintos, míg a televízióknak 520 millió forintos keretet hirdet meg a Médiatanács négy-négy fordulóban. Utóbbi három eljárás kerete az ideihez képest 10, 60 és 20 millió forinttal lesz magasabb. A közösségi szolgáltatók fenntartási és üzemeltetési költségeit támogató pályázat első fordulója idén novemberben lesz, a műszaki fejlesztéseké 2021 júliusában. A rádióműsorok és a televíziós műsorok támogatására jövő márciusban lehet majd először nevezni.
Közel 90 millió forintos támogatás rádiós műsorgyártásra és műszaki fejlesztésre
A testület kihirdette a helyi és körzeti rádióknak szóló, hírműsorok, tematikus és szolgáltató magazinműsorok készítését támogató pályázata harmadik fordulójának nyerteseit: huszonhat pályázat összesen 75,5 millió forint támogatást kap. Hírműsorokat készíthet a támogatásból a sátoraljaújhelyi Európa Rádió, a székesfehérvári Táska Rádió, a szolnoki Aktív Rádió, a Rádió 1 soproni, gyöngyösi, szegedi, kiskunmajsai, zalaegerszegi és keszthelyi jogosultságai, a dunapataji KORONAfm100, a Tamási Rádió, a békéscsabai 98,4 Mega Rádió, a kisvárdai Friss FM, valamint Budapesten a Manna FM, a Magyar Katolikus Rádió és a 103,9 Best FM. A szolgáltató magazinműsor kategóriában sikeresen pályázott: a szigetszentmiklósi Lakihegy Rádió, a székesfehérvári Alpha Rádió, a miskolci Csillagpont Rádió, a kecskeméti Gong Rádió, a budapesti Klasszik Rádió 92.1, a pécsi Rádió 1, a hódmezővásárhelyi Rádió 7 és a veszprémi Méz Rádió. A kiskunfélegyházai Rádió Smile és a fővárosi 90.9 Jazzy Rádió tematikus magazinműsor készítésére fordíthatja az elnyert összeget.
A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei második fordulójában a nyertesek összesen 13,68 millió forintot fordíthatnak stúdió-, hang- és fénytechnikai berendezések, műsorjel-átviteli, illetve a médiaszolgáltatáshoz szükséges informatikai eszközök vásárlására. A televíziók közül támogatást kapott az RTV Szekszárd, a Füred TV és a gödöllői Régió Plusz Televízió, míg a közösségi rádiók közül a budapesti Manna FM és a miskolci Csillagpont Rádió fejlesztheti technikai berendezéseit.
Rádiós döntések
A grémium elfogadta és honlapján véleményezésre közzéteszi a Pápa 95,7 MHz helyi és a Budapest 89,5 MHz körzeti rádiós frekvencia pályázati felhívásának tervezetét kereskedelmi jellegű használatra: a pápai már elérhető, a budapesti pénteken kerül fel az NMHH honlapjára. A budapesti frekvencián a Music FM szólt korábban.
A tanács elvégezte a Kaposvár 93,1 MHz helyi vételkörzetű frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott egyetlen pályázati ajánlat alaki vizsgálatát, és pályázati nyilvántartásba vette a Mária Rádió Frekvencia Kft.-t.
A Rádió 1 szolgáltatójára 1,9 millió forintos bírságot rótt ki a testület, amiért a Balázsék című műsor egy áprilisi és egy júliusi adását – a szexualitást direkten tárgyaló beszélgetésrészletek ellenére – 16-os besorolás helyett csupán 12 éven aluliaknak nem ajánlottként tette közzé, és az este 21 és hajnali 5 óra közötti idősáv helyett reggel 6 órától sugározta azokat.
A Karc FM egy augusztusi adáshéten kevesebb magyar zenét, a speciális karakterisztikájának megfelelő, valamint a helyi közéleti, a helyi mindennapi életet segítő műsort és több ismétlést tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest, ezért a Médiatanács felszólította a rádió szolgáltatóját a jogszerű magatartásra.
A Médiatanács a jogi következmények kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Kapcsolódó cikkek
- Hamarosan lehet pályázni a Budapest 92,9 MHz frekvenciára
- Ötezer eurós bírságot kapott az RTL II a Showder Klub miatt
- Médiatanács: jó eséllyel pályázhat a Klubrádió a Budapest 92,9 MHz frekvencia pályázatán
- Magyar–román együttműködés a Mozi+ helytelen korhatárbesorolása miatt
- Hamarosan újra pályázható a budapesti 98,0 MHz körzeti rádiófrekvencia
- Újra pályázható lesz a Budapest 92,9 MHz frekvencia
- Közel 75 millió forintos támogatás rádiós műsorgyártásra
- Médiatanács: magyar–cseh együttműködés a Film Café és a Comedy Central médiafelügyeletében
- Túl a mélyponton a tévés reklámpiac
- Médiatanács: Tovább szólhat Cegléden a Mária Rádió
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Direct One-nal magaddal viheted a tévéd, bárhová is mész!
Az elmúlt években tévénézési szokásaink jelentős átalakuláson mentek keresztül, hiszen beléptek a piacra a streamingszolgáltatók, így már nem csatorna, hanem műsor szerint válogathatunk a tartalmak között. Sőt, már azt is mi választjuk meg, hogy honnan tévézünk: a nyaralónk teraszáról, a hotel medencéje mellől vagy éppen a vonaton, Európát átszelve. A Direct One közelmúltban készült kutatása szerint egyre többen választják a tévénézés rugalmas, helyhez és időhöz nem kötött formáját. A növekvő igényre reagálva a szolgáltató tavaszi kampányában közel 100 elérhető csatornája mellé HBO Max szolgáltatást is kínál előfizetői számára, ráadásul meglepően nagy kedvezménnyel.
A digitalizáció javíthatja az egészségügyi ellátást a nehezen megközelíthető településeken
A közép-, kelet- és dél-európai országokban megkérdezett egészségügyi szakemberek és döntéshozók közel 60 százaléka úgy véli, hogy a digitális egészségügyi megoldások javítanák az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést a nehezen megközelíthető területeken. A magyarországi szakemberek szerint a digitalizáció a kórházakban is nagymértékben növelné a folyamatok hatékonyságát – derül ki az EIT Health InnoStars és az Emerging Europe közös felméréséből.
A jövő felhőnatív, és konténerekre épül
Egy friss felmérés szerint a szervezetek 86 százaléka tervezi modernizálni az infrastruktúráját Európában, ehhez pedig a felhőnatív alkalmazásokat és a mikroszolgáltatásokat látják a megfelelő választásnak. Az odáig vezető út azonban nehéz és rögös, mivel sok esetben hiányoznak a szükséges alapfeltételek. A SUSE szakértői szerint megkönnyíti a feladatokat a cégek számára, ha az új technológiák előnyeinek kihasználásához konténereket használnak megfelelő menedzsmenteszközökkel kiegészítve.
Szolgáltatófüggetlen 5G-s tesztprojekt indul
A tesztek célja annak vizsgálata, hogyan lehet különböző környezetben – például sűrűn lakott belvárosban, vagy agrárterületen – gazdaságosan 5G hálózatot kiépíteni és működtetni, majd ezt a jövőben, amikor az 5G-alapú alkalmazások elterjedése és az adatforgalom növekedése szükségessé teszi, nagy volumenben is környezettudatos módon széles körben megvalósítani. A tapasztalatok alapján a hálózaton később különféle okos szolgáltatások is elérhetővé válnak.
Nehezebb lesz trükközni a jövőben a Black Friday akciókkal
Május végén hatályba lép egy jogszabály-módosítás, amelynek következtében a kereskedelmi vállalkozásoknak a kedvezményes ár mellett fel kell tüntetni az elmúlt legalább harminc napban alkalmazott legalacsonyabb árat is. Az árrendelet módosításának célja a kereskedők akciótartási gyakorlatának újraszabályozása és a fogyasztók megtévesztésének visszaszorítása, különös tekintettel az olyan országos kampányok során mint például az év végi Black Friday.